Austra a Dürer Kertben

  • 2014. szeptember 5.

Snoblesse

Az egyik legimpulzívabb elektronikus pop/wave zenekar először Magyarországon.
false

Katie Stelmanis, a lett származású kanadai énekesnő és billentyűs/multiinstrumentalista számos formációval kísérletezett, míg megalapította az Austrát (eredetileg Maya Postepski dobossal és a Dorian Wolff basszusgitárossal kiegészülve, klasszikus trió formációban), amivel szépen be is futott. A titok nyitja többek között Stelmanis érzelmek és hangok széles skáláját átívelő hangja, az erős, s egyben borongós hangulatú, néha fájdalmas tónusú, de mégis tömör energiát hordozó dalok sora – amelyekből már két albumot is összeraktak (s akkor nem szóltunk az izgalmas maxi B-oldalakról). A 2011-es bemutatkozó Feel It Break (erről bővebben itt olvashat) pontosan rafinált nyersesége, a hideg elektronika mindenekfelett való uralkodása miatt volt oly lebilincselő, a tavalyi Olympiát (amiről itt írtunk) többek között a dalok látszólagos törékenységét kijátszó ravasz kifinomultság, a gazdagabb élőzenei szövet és a klasszikus elektronikus tánczenék hatása, a chicagói és detroiti ritmusok ügyes használata tette figyelemre méltóvá. Idén is előálltak már egy remek négyszámos E.P.-vel, friss nyersanyagban sem lesz hiány – s valószínűleg a budapesti közönséget is lenyűgözi majd szuggesztív attrakciójuk, mely egyben a Recorder Magazin 25. számának Launch Party-ja (előzenekarként fellép még Rickolus nevű amerikai kollégájuk is).

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.