Ava Mendoza, Albatre, Sheik Anorak

  • 2016. április 6.

Snoblesse

Három nagyszerű, a műfajhatárokat döngető, kísérletező produkció egy estén.

A kortárs kísérletező-improvizatív zene egyik legjobb gitárosa, a free jazzt kellő posztpunk nyerseséggel és pszichedelikus elszállással ötvöző Ava Mendozát megannyi termékeny kollaborációjából ismerte meg a világ (például Teresa Wong, Fred Frith, Carla Bozulich oldalán is pengetett, nem is szólva az egyszemélyes art pop zenekar tUnE-yArDs-szal közös fesztiválfellépésekről).

false

Pedig eközben több saját anyagot is rögzített saját neve alatt (például a 2010-es Shadow Stories-t), majd további kettőt Nick Tamburro dobossal (a legutóbbit tavaly, Unnatural Ways címen). Idén pedig Sir Richard Bishoppal közösen (megosztva) adott ki egy érdekfeszítően kísérleti albumot. A fantasztikus technikájú és kétségtelenül egyedi hangú zenész, mily meglepő, Unnatural Waysnek nevezett triójával, Tim Dahl basszusgitáros és Sam Ospovat dobos társaságában most először játszik Magyarországon. A legfrissebb, tavalyi album turnéja alkalmából ismerkedhetünk meg Mendoza különlegesen effektezett, rockos-zajos-bluesos-jazzes játékával.

Nyitóprodukcióként a Sheik Anorak, a francia Frank Garcia gitáros-dobos energikus szólóprojektje alapozza meg a hangulatot, majd a Rotterdamban működő, de két portugál és egy német által alkotott Albatre dob-basszus-szaxiofontrió igazolja, hogy súlyos riffekkel megvadított punk-metál-noise-jazz szerzeményei élőben is magával ragadóak.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.