M38

  • 2016. augusztus 11.

Snoblesse

Ultracool franciák a szigeten.
false

Az egyik legszebb spirálkaros csillagászati rendszerről (az M83 katalógusszámú Déli Szélkerék-galaxisról) elnevezett M83 sokáig szinte egyet jelentett Anthony Gonzalezzel, az átütően tehetséges francia énekes/gitáros/billentyűs/dalszerző/producerrel. Kezdetben még honfitársával, Nicolas Fromageau-val közösen, azután szinte egyedül rakta össze kitűnő albumainak sorát – hogy csak a kritika által szuperlatívuszokban emlegetett 2003-as Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts lemezt említsük. Gonzalezt alapvetően kisgyermekkorának kreatív muzsikái bűvölték el, s azóta is ezekből építkezik: a késő hetvenes, kora nyolcvanas évek posztpunk/new wave elektronikus és gitárzenéi, no meg a bő két évtizeddel ezelőtti erősen pszichedelikus shoegazer rockolás (ez különösen a korai albumokon dominált). Ebből a nyersanyagkészletből azután egy olyan, érzelmekkel és hangulatokkal súlyosan telepakolt koktélt kevert ki, amiből eddig hét nagylemeznyi menü is gazdagon kijött: a nyolcvanas évek szintipopjában vastagon megfürdetett, valahogy mégis mai hangzású Hurry Up We Are Dreaming után 5 évet kellett várni az új lemezre, mely idén áprilisban jelent meg a sokatmondó Junk címmel.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.