M38

  • 2016. augusztus 11.

Snoblesse

Ultracool franciák a szigeten.
false

Az egyik legszebb spirálkaros csillagászati rendszerről (az M83 katalógusszámú Déli Szélkerék-galaxisról) elnevezett M83 sokáig szinte egyet jelentett Anthony Gonzalezzel, az átütően tehetséges francia énekes/gitáros/billentyűs/dalszerző/producerrel. Kezdetben még honfitársával, Nicolas Fromageau-val közösen, azután szinte egyedül rakta össze kitűnő albumainak sorát – hogy csak a kritika által szuperlatívuszokban emlegetett 2003-as Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts lemezt említsük. Gonzalezt alapvetően kisgyermekkorának kreatív muzsikái bűvölték el, s azóta is ezekből építkezik: a késő hetvenes, kora nyolcvanas évek posztpunk/new wave elektronikus és gitárzenéi, no meg a bő két évtizeddel ezelőtti erősen pszichedelikus shoegazer rockolás (ez különösen a korai albumokon dominált). Ebből a nyersanyagkészletből azután egy olyan, érzelmekkel és hangulatokkal súlyosan telepakolt koktélt kevert ki, amiből eddig hét nagylemeznyi menü is gazdagon kijött: a nyolcvanas évek szintipopjában vastagon megfürdetett, valahogy mégis mai hangzású Hurry Up We Are Dreaming után 5 évet kellett várni az új lemezre, mely idén áprilisban jelent meg a sokatmondó Junk címmel.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.