Bëlga a Soundon

  • 2016. augusztus 11.

Snoblesse

„Javarészt külföldi folyik a médiából – Nem ezért jöttünk ide Levédiából” – színpadon a Bëlga.
false

A magyar nemzeti hiphop legnagyobb hazai propagálói, akiket előszeretettel hallgatnak kis- és nagyobb dedek, elemeznek irodalomtörténészek és értenek félre szélsőjobbosok, akik egyaránt otthon vannak kis- és nagyszínpadon, Jancsó-filmen és kórházavatáson, s akiktől a gyereklemez-készítés sem áll távol, szóval a Bëlga tagjai – Bauxit, Mégötlövés, Tokyo plusz Titusz – ma a Szigeten kezdenek szövegelésbe. Amikor utoljára beszélgettünk velük (a teljes interjú itt), szinte sütött belőlük az optimizmus, reméljük, ezt a jó – ámbár a magyar kultúrától oly idegen – szokásukat azóta is őrzik. Mert miként Bauxit mondta: „Kurva jók itt az adottságok. Érdemes visszatérni ezekhez az alapokhoz, és újragondolni az ittlétet. Nekem például nincs kedvem többé szenvelegni, ahogy megannyi honfitársunk teszi ebben az országban. Elment a kedvem a pesszimizmustól.”

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.