Mindenre képes, amire az ember nem – Czupi Dániel bábszínész

  • rés a présen
  • 2014. augusztus 21.

Snoblesse

Az Idegen elemek című előadásban szerepel Zsámbékon.

rés a présen: Mikor dőlt el, hogy bábokkal akarsz foglalkozni, és mik a legfontosabb hatások, amelyek inspiráltak?

Czupi Dániel: A Színház- és Filmművészeti Egyetem előtt a Keleti István Művészeti Iskola tanulója voltam egy évig, ahol Török Ági és Szívós Károly tartott bábosképzést. Nagyon szerettem az óráikra járni, rávilágítottak arra, hogy a báb nemcsak segít tömören fogalmazni a színpadon, de mindenre képes, amire az ember nem. Sokat köszönhetek nekik, hiszen ők javasolták, hogy jelentkezzek bábszí­nész­­­osz­tályba. Megfogadtam a tanácsukat, és most kollégák lettünk a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházban.

false

rap: Hogyan, mikor és kikkel alakult a HUPS! Crew?

CD: A csapat tavaly nyáron, a diplomaosztónk után alakult Németországban, amikor az osztályból öten – Spiegl Anna, Fehér Dániel, Hoffer Károly, Szolár Tibor és jómagam – eleget tettünk egy kedves német barátunk meghívásának. Günter azt kérte, hogy adjunk elő egy etűdsorozatot, amit zenével kísérünk. Így készült el a Jam című előadásunk, amit a kinti nézők nagyon szerettek. Mivel rengeteg pozitív hatás ért minket, és a fellépés után több meghívást is kaptunk, elhatároztuk, hogy továbbra is dolgozunk együtt. Próbáltuk megtalálni, mi a műfaji meghatározása annak, amit csinálunk, így született a bábkoncert elnevezés, ami bábozást jelent szavak nélkül, kizárólag élő zenével.

rap: Hol lehet, lehetett év közben látni benneteket?

CD: A csapat egy része a Budapest Bábszínházban, Fehér Dani és én pedig a Kolibri Színházban játszunk. Sok feladatot kapunk itthon, de az elmúlt évben a HUPS!-szal már jártunk Franciaországban, Belgiumban, Németországban, Ausztriában és Szlovéniában is. Jelenleg új előadásra készülünk közösen, amelyet augusztus végén a Zsámbéki Színházi Bázison, évad közben pedig a Trafóban fogunk játszani.

rap: Mi a zsámbéki előadás története?

CD: Az Idegen elemek című előadásunk is etűdökre épül majd, és bábkoncertnek szánjuk, de a Jammel ellentétben most az összes jelenetet egy téma inspirálja. Ez alkalommal emberi esendőségeinkről, kommunikációs nehézségeinkről igyekszünk szólni humoros formában. A munkához Kovács Márton zeneszerzőt hívtuk segítségül, aki zenét ír a darabhoz, amelynek egyszerre vagyunk színészei és alkotói.

rap: Mikor és melyik helyszínen látható az előadás? Kiknek ajánlanád?

CD: Augusztus 21-én, 22-én és 23-án látható a Zsámbéki Színházi Bázis egykori rakétatárolójában, majd szeptember 23-án és 24-én a Trafóban játsszuk. Azoknak ajánlom a darabot, akik nyitottak egy kreativitásra és élő zenére épülő bábelő­adásra, és már elmúltak 12 évesek.

rap: Mik a terveitek az őszre?

CD: A csapat sok időt töltött együtt a nyáron, ezért ősszel egy kicsit nélkülözzük egymást. Az új évadban ki-ki a saját színházában fog dolgozni, de tavasszal vár ránk Törökország.

rap: Melyik a kedvenc bábfigurád?

CD: Nincs kedvencem, de nagyon szeretem, ha egy egyszerű anyag a szemünk előtt kel életre.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.