„A szegényeket »tematizáló« operabálban éppen egy orosz herceget mutatnak be az ájuldozó hölgyeknek, mire valaki megjegyzi: »Szegény anyámat is megerőszakolták az oroszok.« Sietve érkezik a replika a fő politikai tekintélytől: »Ez csak természetes.« A színpadi helyzet jó is lehetne: a Mohácsi-operett helyszíne a végtelen pazarlását és gazdagságát villogtató elit mulatsága, amelyre egy díszszegényt is meginvitálnak. És ahol persze úgy jótékonykodnak, hogy sehogy.
|
A szép összefonódásban élő gazdasági és politikai elit bulija megfelel az operetthagyománynak, amelyben gyakran a fent és a lent társadalmi osztályai találkoznak, megvan benne a mesei fordulat lehetősége, hogy a szegény felemelkedhet, hiszen a felemelkedés minden boldogság netovábbja. Mohácsi Jánosnak van operett-tapasztalata, egyik legjobb műve a Csárdáskirálynő finom átirata volt. Most eredeti operettet írt Mohácsi Istvánnal, benne Parti Nagy Lajos verseivel és Kovács Márton zenéjével. Itt is vannak »lenti« rétegek, például az operabálba be nem bocsátott, durván kigúnyolt kövér lány.”
Tovább is van Tompa Andrea kritikája, aki kíváncsi, teljes egészében itt olvashatja el. Aki pedig a Mohácsi–Part Nagy-féle operett-Magyarországra kíváncsi, annak ott az Örkény előadása. Játsszák:
Csuja Imre, Debreczeny Csaba, Bíró Krisztina, Kurta Niké, Osváth Judit, Lénárdt Laura, Pogány Judit, Ficza István, Takács Nóra Diána, Nagy Zsolt, Vajda Milán, Für Anikó, Némedi Árpád, Máthé Zsolt.