Brutális, mániákus lárma - Lydia Lunch énekes

  • rés a présen
  • 2013. december 5.

Snoblesse

A New York-i zajzene örök boszorkánya ezúttal Budapesten törli el a hagyományos zenét. Interjú.

rés a présen: A 70-es évek vége óta kiadtál számtalan radikális zajlemezt, írtál verseket, önéletrajzot, szerepeltél underground filmekben, és még egy szakácskönyvet is megjelentettél. Melyik az a szó szerinted, amelyik a legjobban jellemzi a munkásságodat?

Lydia Lunch: A konfliktuskereső.

false

rap: A Retrovirus projekttel, amellyel december 8-án az A38 hajón is fellépsz, a zenei múltadba kalandozol. Mi inspirált?

LL: Új életet akartam lehelni egy olyan zenébe - brutális, mániákus lármába -, amit a nagy többség nem hallott, amikor ezek a lemezeim megjelentek.

rap: Mely zenészek hatottak rád a legjobban?

LL: Albert Ayler és David Bowie, a zenekarok közül pedig a Stooges és a Doors.

rap: A nemrég kiadott koncertlemezeteken nagyon brutálisan játszik a zenekarod. Stúdióalbumot nem akarsz velük?

LL: Nem igazán. Az élő felvétel tudja tökéletesen megragadni ennek a zenének a leglényegét.

rap: Hogyan választottad ki a Retrovirus zenészeit?

LL: Bob Berttel, aki korábban a Sonic Youthban és a Pussy Galore-ban is dobolt, mindig is együtt akartam dolgozni. A gitáros, Weasel Walter egy zseni, aki nagyon jól ismeri a lemezeimet, és pontosan tudja, hogy merre akarok haladni vele. Tim Dahl pedig megteremti mindehhez a pszichodinamikus alapokat.

rap: Mit jelent ma a zajzene fogalma?

LL: A hagyományos zene eltörlését.

rap: Ma is úgy gondolod, hogy a rockzene túl biztonságos?

LL: Inkább túl puha.

rap: Büszkévé vagy inkább szomorúvá tesz, hogy Richard Kern vad underground filmjeit, amelyekben te is szerepeltél, ma a világ legnevesebb múzeumaiban lehet megtekinteni?

LL: Vidám szívvel nevetek, amikor arra gondolok, hogy ezt a jól felfogott nyilvános pszichoterápiát felemelték a magas művészet rangjára.

rap: Szex, drogok, rock 'n' roll - melyiket választod manapság?

LL: Mindhárom közös, röhejesen durva támadását.

rap: Mi a legnevetségesebb dolog, amit valaha hallottál magadról?

LL: Semmi sem lehet nevetségesebb, botrányosabb vagy felháborítóbb mindannál, amit az életem során eddig beismertem. Lehet válogatni közülük!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.