Brutális, mániákus lárma - Lydia Lunch énekes

  • rés a présen
  • 2013. december 5.

Snoblesse

A New York-i zajzene örök boszorkánya ezúttal Budapesten törli el a hagyományos zenét. Interjú.

rés a présen: A 70-es évek vége óta kiadtál számtalan radikális zajlemezt, írtál verseket, önéletrajzot, szerepeltél underground filmekben, és még egy szakácskönyvet is megjelentettél. Melyik az a szó szerinted, amelyik a legjobban jellemzi a munkásságodat?

Lydia Lunch: A konfliktuskereső.

false

rap: A Retrovirus projekttel, amellyel december 8-án az A38 hajón is fellépsz, a zenei múltadba kalandozol. Mi inspirált?

LL: Új életet akartam lehelni egy olyan zenébe - brutális, mániákus lármába -, amit a nagy többség nem hallott, amikor ezek a lemezeim megjelentek.

rap: Mely zenészek hatottak rád a legjobban?

LL: Albert Ayler és David Bowie, a zenekarok közül pedig a Stooges és a Doors.

rap: A nemrég kiadott koncertlemezeteken nagyon brutálisan játszik a zenekarod. Stúdióalbumot nem akarsz velük?

LL: Nem igazán. Az élő felvétel tudja tökéletesen megragadni ennek a zenének a leglényegét.

rap: Hogyan választottad ki a Retrovirus zenészeit?

LL: Bob Berttel, aki korábban a Sonic Youthban és a Pussy Galore-ban is dobolt, mindig is együtt akartam dolgozni. A gitáros, Weasel Walter egy zseni, aki nagyon jól ismeri a lemezeimet, és pontosan tudja, hogy merre akarok haladni vele. Tim Dahl pedig megteremti mindehhez a pszichodinamikus alapokat.

rap: Mit jelent ma a zajzene fogalma?

LL: A hagyományos zene eltörlését.

rap: Ma is úgy gondolod, hogy a rockzene túl biztonságos?

LL: Inkább túl puha.

rap: Büszkévé vagy inkább szomorúvá tesz, hogy Richard Kern vad underground filmjeit, amelyekben te is szerepeltél, ma a világ legnevesebb múzeumaiban lehet megtekinteni?

LL: Vidám szívvel nevetek, amikor arra gondolok, hogy ezt a jól felfogott nyilvános pszichoterápiát felemelték a magas művészet rangjára.

rap: Szex, drogok, rock 'n' roll - melyiket választod manapság?

LL: Mindhárom közös, röhejesen durva támadását.

rap: Mi a legnevetségesebb dolog, amit valaha hallottál magadról?

LL: Semmi sem lehet nevetségesebb, botrányosabb vagy felháborítóbb mindannál, amit az életem során eddig beismertem. Lehet válogatni közülük!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.