Miért Kornél Bata Éva?

  • 2014. május 5.

Snoblesse

Mert a Vőlegényben így hívják a női főszereplőt.
false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: A Vőlegény a női főszereplőnek, Kornélnak a színészi játék igen széles palettáját nyújtja: a magát a férfinak teljesen átadó, annak szerelméért könyörgő naivától az ugyanezt a férfit megtagadó kegyetlen díváig. Melyiket nehezebb játszanod?

Bata Éva: Mindegyik más miatt nehéz. Az első felvonásban Kornél egy szétesett, hebrencs csaj, ez inkább technikailag megterhelő a rengeteg le-föl járkálás, pakolás, fizikai akció miatt. A második felvonás szerelmi vallomásánál, annál a kirohanó őszinteségnél az a nehéz, hogy kinyissuk magunkat a partneremmel, Varju Kálmánnal, mégpedig úgy, hogy az talajt adjon Szép Ernő szövegeinek. Ezeket ugyanis szív-lélek nélkül nem igazán érdemes elmondani. De nekem talán a harmadik felvonás a legnehezebb, azt megérteni, hogy egy iszonyúan jól működő családot hogyan lehet elhagyni, otthagyni pusztán a pénz, az egzisztenciális előrelépés miatt.

Hogy miket gondol még a Vígszínház tehetséges fiatal színésznője mestersége nehézségeiről, az kiderül a vele készített interjúnkból. Az pedig, hogy miként végzik Szép Ernő pénz- és szereleméhes fiataljai, a Pesti Színház előadásából derül ki 19.00 órai kezdettel.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.