Minden megvan – Ottlik 100

  • 2012. május 15.

Snoblesse

Minden, amit tudni akartál Ottlikról – kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban.


Ha van is valaki (nincs), akinek nem szívügye az Iskola a határon, olyat talán még ő sem állítana, hogy az Ottlik-emlékév (az író születésének 100. évfordulója) ne lenne kellőképpen becsben tartva. Az ország számos pontján kisebb és nagyobb közösségek olvasták és olvassák fel maratoni szeánszokon a nagyregényt, egymást érik az Ottlik-szemináriumok, az Ottlik-túrák, az Ottlik-előadások és az Ottlik-megnyitók, és egész biztosan akadnak fiatal Ottlik-fanok, akik az Esterházy-módszerrel élve már bőszen másolják is egy szép nagy papírlapra a regény szövegét. És az Ottlik-helyzet egyre csak fokozódik, most például a Petőfi Irodalmi Múzeumban nyílt kiállítás különleges relikviákból, tárgyi dokumentumokból, festményekből, fotókból, grafikákból és a kortársak emlékezéseiből. A Narancs Ottlik-videójáért viszont ki sem kell mozdulni, elég egy kattintás ide.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.