Nádasdy, Bán Zsófia, Parti Nagy a Pepita Oféliában

  • 2012. június 25.

Snoblesse

Felolvasás a Pride irodalmi kávéházában.


„Parti Nagy Lajos könyve mesekönyv a mesék ellen” – ezzel zárta kritikusunk a kötetbe gyűjtött partinagyos magyar mesék méltatását (a teljes recenzió itt): a mesék elleni mesekönyvből, azaz a Fülkefor és vidéke című kötetből maga a szerző olvas fel e sokszínűségre buzdító irodalmi esten, s hasonlóképp tesz, azaz saját írásaiból olvas Nádasdy Ádám is, aki verseiből válogat egy csokorra valót az alkalomra, és olvas Bán Zsófia is – bizonyosan nemrég megjelent Amikor még csak az állatok éltek című kötetéből. A szerzők nemcsak olvasnak, de beszélgetnek is: ebben Veiszer Alinda műsorvezető lesz a segítségükre.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.