Nóra szerepében: Ónodi Eszter

  • 2017. február 8.

Snoblesse

Nóra örök. Ibsenhez nyúlt a Katona.

Kritikusunk az aktualitások számbavételével kezdte:

false

 

Fotó: Horváth Judit

„138 éve íródott. A problematika akár idejétmúlt is lehet: Nóra, a feleség, három gyermek anyja felismeri, hogy házasságában sosem fog önmagára találni, és kilép az ajtón, elhagyja a családot. Igaz, ehhez (nagylelkűen) hibáznia is kell: váltót hamisít apja aláírásával, hogy férjét megmentse. A darab német ősbemutatójára a szerzőnek át kellett írnia a drámát: egy nő nem hagyhatja el a gyermekeit. Ha idehaza megvalósultnak vélnénk a társadalmi egyenlőséget, s már a parlamentben sem tapasztalnánk nőkkel szembeni kirekesztést és szerepkényszereket, fölösleges is volna eljátszani. Nem véletlen tehát, hogy három helyen is megy ma Budapesten. És van valami örök, alig változó a történetben: a házasságok felbontásának 70 százalékát ma is a nők kezdeményezik, hiszen kimondani, hogy valaki boldogtalan egy házasságban, inkább női feladatnak tűnik; az érzelmeket a családban a nők tematizálják.”

Hát, így. Az örökkön aktuális dráma szereplői:

Nóra: Ónodi Eszter
Helmer: Fekete Ernő
Rank doktor: Kocsis Gergely
Krogstad: Keresztes Tamás
Kristine: Pelsőczy Réka
Helene: Mészáros Blanka

Rendező:
Székely Kriszta

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."