PanoDráma: Szóról szóra / Vágvölgyi: arcvonal keleten

  • 2016. október 4.

Snoblesse

Történetek a romagyilkosságokról – színház és könyvbemutató.

Strasbourg, Szeged, Prága, Miskolc és Lyon után egyszeri alkalommal újra Budapesten látható a PanoDráma műfajhonosító előadása, a szó szerinti interjúkból és talált szövegekből a legkisebb változtatás nélkül létrehozott első hazai verbatimdráma a 2008–2009-ben elkövetett romagyilkosságokról.

false

A Szóról szóra csaknem hetvenórányi eredeti interjúját az alkotók és a színészek készítették túlélőkkel, családtagokkal, ügyészekkel, ügyvédekkel, rendőrökkel, polgármesterekkel, kisebbségi képviselőkkel, a gyilkosok munkaadójával és egyikük szerelmével, Galgagyörkön, Piricsén, Tarnabodon, Nyíradony-Tamásipusztán, Lakon, Sajóbábonyban és Debrecenben. Ezt egészítik ki az utca emberének feltett kérdéssorra kapott válaszok, ill. a közszereplők és a média egyes megnyilvánulásai, amelyek tükröt tartanak annak a hazai légkörnek, amely nagyban hozzájárult a történtekhez.

false

Az est második felében Vágvölgyi B. András ugyanezen témában készült könyvét, az Arcvonal keletent mutatják be az előadás színészei és szakértő beszélgetőtársak.

Míg az előadás fókuszában a támadások és az áldozatok állnak, az öt év kutatómunkájával elkészült kötet az elkövetőkre (a négy elítéltre és a felmerülő, el nem fogott, ám annál több elméletben szereplő háttéremberekre), a titkosszolgálati szálra, a tárgyalásokra és az igazságszolgáltatásra (első-, másod-, harmadfok) és azok szereplőire, a terrorizmus kérdésére, valamint a nemzetközi (a Keleti Arcvonal 1944-es megalakulásától a Lángoló Mississippin át a Németországban 2011-ben leleplezett, törökök ellen irányuló rasszista sorozatgyilkosságig) és az össztársadalmi összefüggésekre összpontosít.

Színészek: Bánki Gergely, Feuer Yvette, Orsós Róbert, Ördög Tamás, Schermann Márta, Simkó Katalin, Szamosi Zsófia, Urbanovits Krisztina
Dramaturgia: Garai Judit, Hárs Anna, Merényi Anna
Videó: Bíró Dénes, Korán Gabriella
Fénytervező: Vida Zoltán
Koncepció és kreatív producer: Lengyel Anna

Résztvevők:
Baranyi Krisztina ferencvárosi képviselő, aki a támadások miatt vált politikussá
Gulyás József nemzetbiztonsági szakértő
Lengyel Anna, az előadás rendezője
dr. Miszori László, az elsőfokú tárgyalás bírója
Vágvölgyi B. András író, filmrendező

Moderál: Varró Szilvia oknyomozó újságíró, az XKK alapító ügyvezetője

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.