PLACCC Csepel

  • 2013. május 22.

Snoblesse

Téged vár a Csőgyár: színházi produkciók inváziója Csepelen!
false

Gyanús műfaj a színház; nincs az a lakótelep, gyárterület vagy egyéb ipari/lakossági létesítmény, ahová a színházasok ne tennék be a lábukat. A PLACCC Fesztivál szinte táptalaja az efféle, köztereket beborító színházi és egyéb művészi akcióknak. Vagy ahogy ők mondják: a művészet hagyományos helyszínein kívül létrejövő, helyszínspecifikus és köztéri művészeti alkotások és akciók bemutatása, népszerűsítése a céljuk. Ezúttal Csepel a célpont, az egykori Csepel Művek gyárterületén fülhallgatók és iPad-ek valamint a holland–magyar Space társulat (ál)dokumentum-színházi produkciója segíti az időutazást, méghozzá egyenesen a hetvenes évekbe. Az Artus és a Stereo Akt buszos színháza a sorsturizmusnak csinál reklámot,  a Studio Nomad építészei pedig oázissal bolondítják meg a csepeli lakótelepet, annak is a kellős közepét. De nem ússza meg a Csőgyár sem: az egykori igazgatósági épületben a Magyar Képzőművészeti Egyetem végzős kurátorhallgatói rendeznek kiállítást fiatal alkotók munkáiból.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.