Snoblesse Special: Szemrevaló

  • 2013. szeptember 19.

Snoblesse

Tódulnak az új filmek Ausztriából, Svájcból és Németországból – a Szemrevaló Fesztiválról és személyes kedvenceiről Nagy Mártát, a Goethe Intézet kulturális osztályvezetőjét kérdeztük.
false

NM: „Ez a második év, hogy a Goethe Intézet, az Osztrák Kulturális Fórum és a Svájci Nagykövetség együtt szervezi a fesztivált. A Hannah Arendt című filmet már láttam, nekem nagyon bejött. Nagyon izgalmas a téma, jó a rendezés, remekelnek a színészek. A filozófusnőt Barbara Sukowa játssza, Margarethe von Trotta a rendező. A nyitófilm az Oh, Boy lesz, generációs film, főleg a harmincasokról és főleg a harmincasoknak szól, olyan, mint egy berlini Jarmusch-film. Ulrich Seidl filmjeit is csak ajánlani tudom – ő egyébként el is látogat a fesztiválra. Még nem láttam, de mindenképpen szeretném megnézni a Nefelejcs! című dokumentumfilmet; David Sieveking saját édesanyjáról forgatta, az Alzheimerben szenvedő idős asszony utolsó hónapjait követte végig. Párhuzamos női sorsok állnak a Soldate Jeannette című osztrák film középpontjában – erre is nagyon kíváncsi vagyok és két irodalmi adaptáció is van a programban: A világ fölmérése és az Orosz diszkó filmváltozata is jöhet.”

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.