„Sosem szerettem a mellékszerepeket” - Perjés János színész, színházigazgató

  • rés a présen
  • 2017. február 18.

Snoblesse

Jóccakát, anya! - a Spirit Színházban

rés a présen: Honnan érkeztél a Spirit Színház alapításához?

Perjés János: Már a színművészetin és később, a Nemzeti Színház színészeként is azt gondoltam, amit most gyakorlok: hogy csak akkor játszom és azt, amiben örömöm van, és olyan ügyek mellé állok, amit fontosnak tartok. Sosem szerettem a mellékszerepeket sem az életben, sem a színpadon. Így a színház után az MTV, majd egy külföldi filmeket gyártó cég munkatársa lettem. Ezek mellett elindult egy spirituális útkeresés is, vagy­is megpróbálom globálisan nézni azt, hogy az életem milyen kölcsönhatásba kerül a környezettel és mások sorsával. Ez a két út ért össze abban, hogy mindezt színpadon mutassam meg.

rap: Kikkel és milyen elgondolásokkal hoztad létre a társulatot?

false

PJ: Paulinyi Tamás, az ismert parapszichológus és író tette fel nekem a kérdést, hogy szerintem milyen úton találhatná meg a szélesebb közönséget az önéletrajzi regénye. Írtam belőle egy kétszereplős színjátékot, amit a Thália Színház befogadott. Így három hónap múlva egy ősbemutatóban ismét színész voltam Makranczi Zalán partnereként. Ennek, A fiú a tükörből című előadásnak a sikere indította el a Spirit Színházat.

rap: Hol található a színház, és milyen előadásaitok vannak?

PJ: Egy a Margit híd budai hídfőjénél lévő kétszintes komplexumban valósítottam meg a Spirit Színházat, ami mára mentális rekreációs központtá alakult. Több műfajt kínálunk párhuzamosan. Addiktív problémákat boncolgat a Chatszoba, a Csin-Csin vagy a Play Krúdy; örökzöld kapcsolati vígjáték az Ölelj át vagy a Furcsa pár. A repertoár része több könyv- és filmadaptáció, mint a Száz év magány, a Zorba vagy Müller Péter Szeretetkönyve. Közel 20 mű van repertoáron, amelyek megélnek a Spirit intim terében, ahol a nézők között játszunk, meg a nagyobb vidéki színházakban is, ahova vendégjátékokra megyünk. Ilyen például Szabó Magda Az ajtó című remekműve. Az állandó társak mellett, mint Nagyváradi Erzsébet, Nagy Enikő, Gubík Ági, Jantyik Csaba, Czeizel Gábor, Papadimitriu Athina vagy Telihay Péter, folyamatosan játszanak legendás teátrumokból érkező kollégák, mint Hegyi Barbara, Igó Éva vagy Elek Ferenc.

rap: Milyen bemutatók várhatók még az évadban?

PJ: Februári bemutatónk a világhírű Closer című darab Bányai Gábor rendezésében. Színre kerül még Igó Évával és Szitás Barbarával a Jóccakát, anya! (március 9., rendező: Besenyei Zsuzsanna), majd április 20-án Nagyváradi Erzsébettel közösen Boris Vian életét dolgozzuk fel, magyar kortárs költők dalszövegeivel, Vian-sanzonokra építve. Spirit Színházi Nyári Fesztiválunkat az Equus című Shaffer-darabbal nyitjuk, melyben Varga Ádám mellett játszom a pszichiátert.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.