Trafó: korszakzáró buli

  • 2012. június 14.

Snoblesse

Szabó Györgynek utat mutatott a kultúrpolitika, de a buli – még ha korszakzáró is – vidám lesz.


Fotó: Sióréti Gábor

A dolog valahogy így kezdődött: „Nem én találtam rá, hanem francia anarchisták. Ők tartottak itt fesztivált 1992-ben, így kerültem ide először. Rettenetes állapotok voltak, egy busz lógott a nagyteremben, és miközben Török Ádám bazsevált a színpadon, a törmelékek között punkok aludtak. Akkor már régóta kerestem egy helyet. Mikor bejártam az épületet, nem volt világítás, húgy és szar annál inkább. Bevallom, féltem. De megláttam benne a lehetőséget, és végül ez a hely lett a befutó.” Hát, valahogy így költöztek a kortárs művészetek a hajdani transzformátorházba, amint a költöztetésért és a Trafó kitalálásáért-felvirágoztatásáért nagyban felelős Szabó György nyilatkozta nemrégiben lapunknak (a teljes interjú itt olvasható). A dolog tehát így kezdődött, és ma, e keddi napon így végződik: nagyszabású korszakzáró bulival, 13 év után ugyanis Szabó György alapító-igazgató távozni kényszerül az intézmény éléről. A távozás körülményei közismertek és szomorúak, a buli azonban cseppet sem lesz lehangoló. A ház minden zugában buli lesz, vetítés és performansz, zene, tánc, színház és meglepetések lépten-nyomon. Aki nem jut be, az se csüggedjen, mert nemcsak bent, de kint is buli lesz. Az est porondmestere Vajdai Vilmos, a porondon pedig megfordul az Anselmo Crew, DJ Bootsie Trio, az Egy Kiss Erzsi Zene, Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint, a Kistehén, Palya Bea és Dés András, Rutkai Bori és a Specko Jedno, a W.H. Shakespeare-szonett projektje és még sokan-sokan mások.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.