Trafó: korszakzáró buli

  • 2012. június 14.

Snoblesse

Szabó Györgynek utat mutatott a kultúrpolitika, de a buli – még ha korszakzáró is – vidám lesz.


Fotó: Sióréti Gábor

A dolog valahogy így kezdődött: „Nem én találtam rá, hanem francia anarchisták. Ők tartottak itt fesztivált 1992-ben, így kerültem ide először. Rettenetes állapotok voltak, egy busz lógott a nagyteremben, és miközben Török Ádám bazsevált a színpadon, a törmelékek között punkok aludtak. Akkor már régóta kerestem egy helyet. Mikor bejártam az épületet, nem volt világítás, húgy és szar annál inkább. Bevallom, féltem. De megláttam benne a lehetőséget, és végül ez a hely lett a befutó.” Hát, valahogy így költöztek a kortárs művészetek a hajdani transzformátorházba, amint a költöztetésért és a Trafó kitalálásáért-felvirágoztatásáért nagyban felelős Szabó György nyilatkozta nemrégiben lapunknak (a teljes interjú itt olvasható). A dolog tehát így kezdődött, és ma, e keddi napon így végződik: nagyszabású korszakzáró bulival, 13 év után ugyanis Szabó György alapító-igazgató távozni kényszerül az intézmény éléről. A távozás körülményei közismertek és szomorúak, a buli azonban cseppet sem lesz lehangoló. A ház minden zugában buli lesz, vetítés és performansz, zene, tánc, színház és meglepetések lépten-nyomon. Aki nem jut be, az se csüggedjen, mert nemcsak bent, de kint is buli lesz. Az est porondmestere Vajdai Vilmos, a porondon pedig megfordul az Anselmo Crew, DJ Bootsie Trio, az Egy Kiss Erzsi Zene, Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint, a Kistehén, Palya Bea és Dés András, Rutkai Bori és a Specko Jedno, a W.H. Shakespeare-szonett projektje és még sokan-sokan mások.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.