Zenél az ócskavastelep

  • 2016. augusztus 24.

Snoblesse

Megszólal a biciklidob, a gigantocyplis és a Bélaműhely sok más, ipari hulladékból készített hangszere is.
false

Biciklidob, rimdrum, biciklikormány-tilinkó és még hosszan sorolhatnánk azokat az eszközöket, melyekből a Bélaműhely tagjai meglehetősen unortodox hangokat csalnak elő. De ha már itt tartunk, soroljuk csak még egy kicsit, hiszen oly kevés alkalom adódik az olyan szavak ízlelgetésére, mint amilyen  a gigantocyplis (ócskavastelepről megmentett lefolyórács a berimbau nevű, ősi brazil hangszerrel házasítva) vagy a teknőkotó (a feketetói vásárból származó, százéves teknő, hátára szerelt húrokkal és húrlábakkal). Mint talán ennyiből is kiderült, a Bélaműhely előszeretettel készít hangkeltő eszközöket ipari hulladékokból, kimustrált használati tárgyakból, hordókból és csövekből, nem is beszélve a bicikli- és számítógép-alkatrészekről, de a teknők és a serpenyők sem érezhetik magukat teljesen biztonságban. A tökéletlen hangzást művészi fokra emelő kollektíva ezúttal a Szimpla Kertben izzítja be a biciklikormány-tilinkót.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.