A happy end elmarad – kedvenc mesehősnőink utóélete

Sorköz

Tizenöt kortárs írónő – Sárbogárdi Jolánnal kiegészülve – megírta a legérdekesebb gyerekmesék folytatását a felnőtt olvasók számára, kritikusunk pedig villámrecenzióban értékelte a könyvet.

Ki ne gondolt volna még arra, mi minden történhetne a széles körben ismert, klasszikusnak vélt mesék szereplőivel, például azok hősnőivel, ha nem úgy és nem akkor érne véget a történet, ahogy az meg van írva.

Vajon mi van Alice-szel Csodaországból, hogyan cseperedik fel Pöttyös Panni, miként él a halász nagyravágyó felesége, vagy hogy alakul Mulan sorsa? Tizenhat kortárs szerző – köztük Karafiáth Orsolya, Kiss Noémi, Rakovszky Zsuzsa, Szécsi Noémi, Szvoren Edina – megírta néhány egészen biztosan ismert mesebeli sztori folytatását.

false

 

A friss mesenovellákat rövid, kontextualizáló, memóriafrissítő expozé előzi meg. A nagyon vegyes elbeszélések gyűjteménye szerencsére nem a legkézenfekvőbb értelmezést adja, milyen a mesehősnők utóélete, mi történt a „boldogan éltek, amíg meg nem haltak” után.

Mi több, van olyan történet, amely szinte fittyet hányva a Disney-mesére, vadonatúj, az adott mese által inspirált, de ahhoz közvetlenül nem kapcsolódó valóságot rittyent néhány oldalban.

Berg Judit Hófehérke-folytatása például már-már morbid, de nagyon jó. Akad olyan is, amely kissé didaktikus, vagy régies, vagy, mondhatni, modern Grimm-átirat, esetleg szuper ötletes, humoros, vagy csak meghatóan kedves. És akkor ott van Sárbogárdi Jolán (a.k.a. Parti Nagy Lajos) sajátos, tökéletesen kakukktojás szövege, amitől végképp és teljesen eklektikussá válik a válogatás. Épp ez benne a csodás. Meg az, hogy a kortárs történetek a szexuális kizsákmányolástól kezdve a menekültkérdésen át egészen a social media függőségig oly sok mindenről szólnak. De a happy end elmarad.

És boldogan éltek? – Mesehősnők utóélete
Cser Kiadó, 2018, 184 oldal, 3995 Ft

(A kritika eredetileg a Magyar Narancs 2019. április 4-i számában jelent meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.