A happy end elmarad – kedvenc mesehősnőink utóélete

Sorköz

Tizenöt kortárs írónő – Sárbogárdi Jolánnal kiegészülve – megírta a legérdekesebb gyerekmesék folytatását a felnőtt olvasók számára, kritikusunk pedig villámrecenzióban értékelte a könyvet.

Ki ne gondolt volna még arra, mi minden történhetne a széles körben ismert, klasszikusnak vélt mesék szereplőivel, például azok hősnőivel, ha nem úgy és nem akkor érne véget a történet, ahogy az meg van írva.

Vajon mi van Alice-szel Csodaországból, hogyan cseperedik fel Pöttyös Panni, miként él a halász nagyravágyó felesége, vagy hogy alakul Mulan sorsa? Tizenhat kortárs szerző – köztük Karafiáth Orsolya, Kiss Noémi, Rakovszky Zsuzsa, Szécsi Noémi, Szvoren Edina – megírta néhány egészen biztosan ismert mesebeli sztori folytatását.

false

 

A friss mesenovellákat rövid, kontextualizáló, memóriafrissítő expozé előzi meg. A nagyon vegyes elbeszélések gyűjteménye szerencsére nem a legkézenfekvőbb értelmezést adja, milyen a mesehősnők utóélete, mi történt a „boldogan éltek, amíg meg nem haltak” után.

Mi több, van olyan történet, amely szinte fittyet hányva a Disney-mesére, vadonatúj, az adott mese által inspirált, de ahhoz közvetlenül nem kapcsolódó valóságot rittyent néhány oldalban.

Berg Judit Hófehérke-folytatása például már-már morbid, de nagyon jó. Akad olyan is, amely kissé didaktikus, vagy régies, vagy, mondhatni, modern Grimm-átirat, esetleg szuper ötletes, humoros, vagy csak meghatóan kedves. És akkor ott van Sárbogárdi Jolán (a.k.a. Parti Nagy Lajos) sajátos, tökéletesen kakukktojás szövege, amitől végképp és teljesen eklektikussá válik a válogatás. Épp ez benne a csodás. Meg az, hogy a kortárs történetek a szexuális kizsákmányolástól kezdve a menekültkérdésen át egészen a social media függőségig oly sok mindenről szólnak. De a happy end elmarad.

És boldogan éltek? – Mesehősnők utóélete
Cser Kiadó, 2018, 184 oldal, 3995 Ft

(A kritika eredetileg a Magyar Narancs 2019. április 4-i számában jelent meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.