Könyv

Bojti Anna: A Lidércerdő mélyén

Sorköz

Teljesíts egy küldetést! – ez lehetne a hívószava annak az interaktív történetnek, amelynek során rejtvények, fejtörők, logikai feladványok megoldására van szükség.

Bojti Anna 9–12 éveseknek szóló kalandtörténetének ugyanis az olvasó lehet a főszereplője, vagy legalább az alakítója. A könyv a klasszikus kaland-játék-kockázat széria dramaturgiáját alkalmazza, vagyis a bekezdések végén megválasztható, hogyan alakuljon tovább a történet, azaz melyik oldalhoz lapozva haladjunk tovább.

Az elbeszélés szerint épp a barátaidnál vagy, és egy furcsa festmény elvezet Léna és Oszi nagypapájának egykori tárgyaihoz. Találtok egy kincsesládának is beillő dobozt, amelyet sikerül is kinyitnotok: így leltek rá a rejtélyes levélre. Az ebben lévő üzenetek vezetnek aztán háztetőkön keresztül a Naplementenéző-réten át a Lidércerdőbe, ahol feltárul az erdők, mezők különleges élővilága, megtudhatjuk, melyik növény mire való, melyik gomba mérgező, és egy-két madárfaj is a képbe kerül. De ha a történet úgy alakul, akár Marmor titokzatos világának mélyére is leereszkedhetünk. A kaland során néha már megismert pontokra jutunk vissza, a tájékozódást pedig Fülöp-Ferth Tímea zöldes-barnás-lilás tónusú, praktikus és esetenként karakteres rajzai segítik. Bár maga a kalandozás klassz, a történet lezárása kurta és furcsa, nincs különösebb magyarázat a küldetés okára sem, s ez némiképp súlytalanná teszi az egészet. Valódi tét híján a kihívás megmarad puszta szórakozásnak, bár annak nem utolsó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.