Könyv

Ulinka Rublack: A csillagász és a boszorkány

  • - barotányi -
  • 2021. január 20.

Sorköz

Johannes Keplerről tudjuk, hogy ő volt a modern tudományos asztronómia atyja, aki először írta le a bolygók elliptikus pályáját úttörő módon egységben kezelve a matematikát, a csillagászatot és az akkoriban még gyermekcipőben járó, leginkább a természetfilozófia részének tartott fizikát.

De korának gyermeke is volt: nem csupán abban hitt, hogy isten teremtette az égi harmóniákkal teli univerzumot (mégpedig geometriai szabályosságoknak megfelelően!), de hitt a csillagok, bolygók földi hatalmában, a mágiában is, amit megannyi ördöggel cimboráló embertársunk ellenünk gyakorol. A csavar ott jön, amikor Keplert (aki minimum három Habsburg-császárnak, no és a hadvezér-államférfi Wallersteinnek gyártott horoszkópokat és adott profánabb jó tanácsokat is) utoléri a rettenetes korszellem: édesanyját vádolják meg azzal, hogy boszorkány.

Ulinka Rublack német történész egyrészt a kora újkori gondolkodásmódok avatott szakértője, másrészt remek érzéke van a drámai fordulatokhoz is. Ügyes kézzel megírt (és jól fordított!) könyvéből nemcsak a kora 17. század sajátos észjárásainak felkavaróan gazdag tárát ismerhetjük meg, de az is kiderül, miért tartotta több esetben megégetendő, veszélyes lényeknek a korabeli társadalom az idősödő, megözvegyült, magányos nőket. Katharina Keplernek szerencséje volt: csak „majdnem” kínozták meg és végül felmentették, köszönhetően annak is, hogy híres fia volt az ügyvédje. Aki ugyan mélyen hitt a boszorkányok gonosztetteiben, de abban is, hogy az anyja nem közülük való.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.