Könyv

Ulinka Rublack: A csillagász és a boszorkány

  • - barotányi -
  • 2021. január 20.

Sorköz

Johannes Keplerről tudjuk, hogy ő volt a modern tudományos asztronómia atyja, aki először írta le a bolygók elliptikus pályáját úttörő módon egységben kezelve a matematikát, a csillagászatot és az akkoriban még gyermekcipőben járó, leginkább a természetfilozófia részének tartott fizikát.

De korának gyermeke is volt: nem csupán abban hitt, hogy isten teremtette az égi harmóniákkal teli univerzumot (mégpedig geometriai szabályosságoknak megfelelően!), de hitt a csillagok, bolygók földi hatalmában, a mágiában is, amit megannyi ördöggel cimboráló embertársunk ellenünk gyakorol. A csavar ott jön, amikor Keplert (aki minimum három Habsburg-császárnak, no és a hadvezér-államférfi Wallersteinnek gyártott horoszkópokat és adott profánabb jó tanácsokat is) utoléri a rettenetes korszellem: édesanyját vádolják meg azzal, hogy boszorkány.

Ulinka Rublack német történész egyrészt a kora újkori gondolkodásmódok avatott szakértője, másrészt remek érzéke van a drámai fordulatokhoz is. Ügyes kézzel megírt (és jól fordított!) könyvéből nemcsak a kora 17. század sajátos észjárásainak felkavaróan gazdag tárát ismerhetjük meg, de az is kiderül, miért tartotta több esetben megégetendő, veszélyes lényeknek a korabeli társadalom az idősödő, megözvegyült, magányos nőket. Katharina Keplernek szerencséje volt: csak „majdnem” kínozták meg és végül felmentették, köszönhetően annak is, hogy híres fia volt az ügyvédje. Aki ugyan mélyen hitt a boszorkányok gonosztetteiben, de abban is, hogy az anyja nem közülük való.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.