Rakovszky Zsuzsáé a Bertók László Költészeti Díj

  • narancs.hu
  • 2024. november 21.

Sorköz

Ez az eddigi életmű elismerése.

Rakovszky Zsuzsa költő, író, műfordító veheti át idén a Bertók László Költészeti Díjat eddigi életműve elismeréseként – írja a Nyugat.hu.

A díjat odaítélő kuratórium arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az átadásra ünnepséget szerveznek, amely december 5-én lesz a pécsi Kodály Központban.

A közlemény szerint Rakovszky Zsuzsa a kezdetektől következetesen ragaszkodik saját alapkérdéseihez, problémáihoz, az idő, az elmúlás, a véges, esendő és kisszerű emberi egzisztencia körülírásával, meg- és újrafogalmazásával kísérletezik. Rakovszky Zsuzsa gondolati költészete rokonságban áll a díj névadójának lírájával.

Az életműdíjas költő mellett idén egy fiatal pályatárs kisdíjat kap: Pál Sándor Attila, akinek a kuratórium közleménye szerint „költészete és irodalomszemlélete szintén közeli rokona Bertók Lászlóénak”.

A Nyugat.hu emlékeztet, hogy Rakovszky Zsuzsa soproni születésű, ott is él. Egy másik soproni költőről, Élő Csenge Enikőről pedig most az derült ki, hogy a Horváth Péter Ösztöndíj egyik várományosa. Horváth Péter is Sopronban született, író és üzletember volt. 2013-ban évi nettó hatezer eurós támogatással irodalmi ösztöndíjat hozott létre 35 évesnél nem idősebb szerzők számára. Az ösztöndíjat idén december 6-án adják át Budapesten, az Írók Boltjában. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.