Szergej Makarov visszatét - Különféle válogatottak

Sport

Most végre mi is úgy érezhetnénk, hogy a futball mélyére látunk. A tévé jóvoltából mindig tudjuk, ki mennyit fut, hányat passzol, birtokol vagy nem birtokol, lő-e, s ha igen, hányszor nem oda. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a nagy statisztikák közepette semmi sem derül ki.
Most végre mi is úgy érezhetnénk, hogy a futball mélyére látunk. A tévé jóvoltából mindig tudjuk, ki mennyit fut, hányat passzol, birtokol vagy nem birtokol, lő-e, s ha igen, hányszor nem oda. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a nagy statisztikák közepette semmi sem derül ki.

Aki sokat passzol és pontosan, általában veszít. Vagy nem. Aki sokszor lő és mellé, az nyer. Vagy mégsem. Ráadásul mindenki ugyanannyit fut, egyesek csak azért többet, mert kijönnek vizet inni a partvonalhoz. Persze valamennyien tudjuk, hogy a futballban általában nem a mennyiségről van szó, hanem ennél jóval fontosabb dolgokról: a térről és az időről; erre a két tényezőre pedig, a filozófiai hagyományokból következtetve, nyilván csak a németeknek van pontos futballmérőszámuk.

A tér görbítésében a németek egyébként is élen járnak. A portugálok ellen például a középpályán felállítottak két láthatatlan embert, Rolfest és Hitzlspergert, akik nemcsak meghajlították, de egészen picire össze is zsugorították a C. Ronaldo és Deco rendelkezésére álló teret, így nyílt lehetősége az előttük szabadon játszó Ballacknak, hogy ismét annyit futhasson, amennyit csak akar. Mert Ballack a kivétel: fut, már hatvan perc alatt többet, mint mások a hosszabbítással együtt; olyan, mint Obelix, aki egykor, még Karl-Marx-Stadtban beleesett a varázsitalba. Persze ő az, aki meccs közben is mosolyog a kamerába, ezek meg ketten elbújnak a hosszú törzse és széles háta mögé, és eldöntik - előbb a pályát, aztán a meccset. A lebénult portugálok ellen olyan volt ez a két hatos, mint egy megduplázott Dieter Eilts. Senki nem emlékszik már a jelentéktelen brémai güzüre, de mi nem feledjük (és az angolok miatt meg nem bocsátjuk), hogy '96-ban miatta nyertek a németek.

A törökök nem a teret, hanem az időt szűkítik, lassan úgy tűnik, tervszerűen. A horvátok ellen például megalkották a háromperces meccs fogalmát: itt már nincs is mit vágni, onnantól kezdve, hogy Rüstü kiszalad a semmibe, egy az egyben fel lehet tenni a YouTube-ra. Olyan zanza volt ez, mint a Manchester- Bayern BL-döntő: a horvátok ugyanúgy kapufát rúgtak, mint anno a bajorok, akik biztos győztesnek tűntek, aztán a végén mégis könynyeztek. Szegény horvát fiút pont úgy rázta a sírás, mint annak idején Kuffourt. Ezek a háromperces rövidítések csak egyet nem adnak vissza: hogyan jutnak el a csapatok oda, hogy kihasználhassák a véletlenül majdnem mindig adódó utolsó esélyt. Talán nem véletlen, hogy ezért az esélyért a legtöbbet a török csapat egyetlen komoly eleme, a németnek szocializálódott Hamit Altintop, a középpálya ura tette. Az pedig, hogy az első meccsen Fatih Terim jobbhátvédet játszatott vele, csak azzal magyarázható, hogy a törökök "imperátora" öntörvényű döntéseivel szereti megmutatni, ki áll valójában a középpontban.

Az olaszok egyszerre szűkítették a teret és az időt, és megjárták. A spanyolok ellen a középpályát Donadoni - félig-meddig kényszerből - csupa láthatatlan emberből rakta össze, akiknek nagyjából csak anynyi jutott eszébe, hogy Toni feje magasan van; így pedig csak véletlenül lehet nyerni. Jellemző, hogy a fantasista szerepkörébe gyakran De Rossi kényszerült, aki ugyan az európai futball másik vademberéhez, Boulahrouzhoz hasonlóan erre az Eb-re szintén megszelídült, de ez persze nem volt elég Pirlo pótlásához. Ritka egyébként a futballban, hogy két csapat egyszerre kapja az utasítást arra, hogy unalmasan játsszon, de ez a ritkaság most bekövetkezett. A spanyolok mestere legalább annyit tett az ügy érdekében, hogy a második félidő elején a középpálya felét lecserélte, és kollégájával ellentétben nem adta át az irányítást a különben kiválóan védekező Sennának. Azon kívül, hogy ezután kiderült: Buffonnak a statisztikáktól eltérően 50 százaléknál hatékonyabban is lehet lőni a tizenegyest, a különbség a végén talán valóban csak ebben állt: a túlterhelt De Rossi kihagyta, a gondtalan Senna berúgta.

Végül azonban se Rolfes, se Altintop, se Senna nem fontos, mert

van egy csapat,

amely a jelen pillanatban adott téren és időn túl jár. Persze az oroszokról van szó, akik most már szinte akármit tehetnek, az Európa-bajnokság hősei lesznek. A legtöbbjük feje még mindig olyan, mint régen a pufajkás-csizmás kiskatonáké volt - ahogy a közös lőtérről vagy a Tizedes meg a többiekből emlékszünk rájuk. Ma már néha ugyan látszik rajtuk, hogy valamiképpen gazdaggá váltak, a csizmaszárból kidagad a sok rubel; ezek a gyerekképű emberkék mégis imádnak játszani. És van köztük egy fickó, aki lehet, hogy elromlik, lehet, hogy tönkreteszi majd a pénz vagy egy sérülés, de legalább néhány pillanatra visszatért vele a játék hőskora, miatta volt érdemes megnézni az összes unatkozós, háromperces meccset, hogy aztán lássuk, mi nem tartozik a véletlen kategóriájába. Arsavin úgy alakította át két kihagyás után az orosz csapat játékát, ahogy az utoljára nagyon-nagyon régen történt, talán még az ötvenes-hatvanas években. Akkor, amikor számítógéppel nem tervezték még rá egyetlen emberre a játékot, de ha az az egy ott volt, ő határozta meg, mi lesz. Ha Puskás itt van, nyerünk, ha Eusebio játszik, reszkessetek! A legnagyobb Maradona már talán egy kicsit más volt, mert ő fénykorában egymagában jelentette a csapatot. Arsavin, a csapatember most a hollandok ellen kihajtogatta az Engelaar és De Jong által beszűkített tereket, majmot csinált a nehézkes védőkből, gyorsított, lassított, beadott, lőtt. Tulajdonképpen pontosan úgy játszott, mint minden idők egyik legnagyobb szovjet jégkorongozója, Szergej Makarov, a kiismerhetetlenül cselező, zsigeri játékos. Ugyanis, ha néhányan nem vették volna észre, az oroszok, Arsavinnal az élen, nem futballoznak, hanem jégkorongoznak. Ha jobban belegondolok, gyermekkorom számos klasszikusa felismerhető a csapatban: bivaly lövéseivel Kologyin pont olyan, mint Fetyiszov volt, ha Pavljucsenko rúg még egy gólt, ő lesz Krutov, és persze ott van a szintén láthatatlan, de hihetetlenül hasznos Gyinyijar Biljaletgyinov, akinek jégkorongos elődje, Zinetula Hajdarovics B. - Knézy Jenő, ha élne, biztos állandóan emlegetné - nélkül egykor elképzelhetetlen lett volna a szovjet csapat. A kapuban Akinfejev csak azért nem emlékeztet Tretyakra, mert utóbbi soha nem tudta volna bokából átrúgni az egész pályát; Pogrebnyak-Larionovról pedig nem mondhatunk többet, mint hogy sajnos sérülten otthon maradt. Hiddink vezetésével - aki valószínűleg jégkorongedzőként is elődöntőbe vezetne akárkit - ezek a játékosok most az orosz hoki legszebb hagyományait élesztették föl: felállt védelem elleni ötletes figurákkal, a létszámfölény azonnali helyzetre váltásával, totális támadásokkal és visszakínált labdákkal. A hollandok ellen pedig néha talán azért nem rúgták be az ordító helyzeteket, mert csak az alapvonalnál jöttek rá, hogy itt nem lehet megkerülni a kaput.

Egy ilyen meccs után világossá válik, hogy igazából nem a statisztikákon, a leszűkített téren és időn, hanem az oroszok hollandus játékán sejlik át számunkra a futball leglényege: a kombinatív játék és annak öröme. Miközben ezt megállapítjuk, a narancssárga vonalon túl ne feledkezzünk el a labdarúgásunk számára kirajzolódó egyetlen biztató jelről sem: jégkorong-válogatottunk jövőre az A csoportban indul.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.