Nem csoda? - Holland válogatott

  • Bérczes Tibor
  • 2008. június 26.

Sport

Ezt az írást eredetileg az motiválta, hogy legyen valamilyen magyarázat a "holland futballcsodára". Aztán mire megszületett - a cikk és nem a magyarázat -, eltelt három nap, és egy új mítosz helyett "csak" egy (nem) hétköznapi történettel lettünk gazdagabbak. A csodára még talán akadt volna magyarázat.

Minden úgy kezdődött, hogy Hollandia bejutott a 2008-as Európa-bajnokság tizenhatos döntőjébe, és ezzel lehetőséget teremtett magának arra, hogy Európa-bajnoki címmel ünnepelje meg a húsz évvel ezelőtti győzelem jubileumát. Ebben a lehetőségben azonban Hollandiában sem igazán hittek. A rajt előtti közvélemény-kutatások szerint a hollandok kevesebb mint tíz százaléka valószínűsítette a végső sikert, és ötven százalék volt azok aránya, akik attól tartottak, hogy a válogatott még a csoportkörből sem jut tovább.

Ha leszámítjuk, milyen nehéz ellenfeleket kapott Hollandia a "halálcsoportban", a borúlátást leginkább az indokolta, hogy Marco van Basten négyéves kapitánysága alatt sehogy sem akart összeállni a vágyott új nagycsapat. A hollandok a 2006-os világbajnokságon viszonylag hamar elbúcsúztak (0:1 Portugália ellen a tizenhat között), a mostani selejtezőből csak kínkeservesen és a mostani csoportellenfél, Románia mögött jutottak tovább, az előkészületi mérkőzéseken pedig - Horvátország, Ausztria, Wales ellen - győztek ugyan, de nem mutattak különösebben ígéretes játékot.

Bár statisztikailag van Basten a háború utáni legsikeresebb tréner - 52 meccsből 35 győzelem -, a szurkolók nem igazán hittek benne. Ezt mutatta az a tavasszal készült közvélemény-kutatás is, ahol a lehetséges tízes maximumhoz képest a kapitány csak hatos osztályzatot kapott, és a megkérdezettek többsége korántsem bánta volna, ha távozik, és helyére a Heerenveen egykori "örökös" edzője, Foppe Haan lép, aki 2007-ben a 19 éven aluliak Európa-bajnokságán győzelemre vezette Hollandiát.

2004, van Basten hivatalba lépése óta szinte állandóak voltak a válogatott összeállításával kapcsolatos viták. A fiatalon visszavonult klasszis, aki úgy került a válogatott élére, hogy előtte soha nem ült igazán komoly csapat kispadján, azzal kezdte - és azzal is folytatta - ténykedését, hogy kirostálta a sztárokat. Előbb elküldte az általa megújulásra képtelennek tartott "időseket" (Kluivert, Davids, Makaay, Zenden), majd mellőzte vagy cserepadra ültette a közvélemény által kihagyhatatlannak ítélt van Nistelrooyt, Seedorfot és van Bommelt. Az utóbbi három játékos háromféleképp reagált. Van Bommel hamar megunta a van Bastennel folytatott vitát, és bejelentette, hogy addig nem játszik a válogatottban, amíg az "alulteljesítményét" bíráló van Basten marad a kapitány. Be is tartotta a szavát, és 2006 óta nem lépett pályára a válogatottban.

Van Nistelrooy története

fordulatosabb, mert előbb örök búcsút vett, de aztán kiengesztelődött és visszatért. Seedorf egy ideig követte a van Nistelrooy-féle mintát (örök harag, majd visszatérés), majd néhány héttel az Európa-bajnokság előtt bejelentette, hogy neki túl kemény a kapitány garantálta cserepad.

A személyeskedésektől sem mentes viták nem tettek jót a kapitányról és a csapatról kialakult képnek, és némiképp eltakarták a válogatott pozitív változásait is.

Az utóbbiak egyike a csapatszellem megerősödése volt, ami korántsem kis dolog annál a válogatottnál, amelyben az 1988-as győzelem óta visszatérő probléma a csapaton belüli megosztottság. Elég, ha példának az 1996-os angliai Európa-bajnokságot hozzuk fel, amikor a fizetésüket keveslő színes bőrű, suriname-i származású játékosok diszkriminációval vádolták meg a szövetséget, és a mérkőzéseken kívül nemigen közösködtek fehér csapattársaikkal.

Komoly változás volt az is - és a szakértők leginkább ennek tulajdonították az olasz, a francia és a román meccseken látott játékot -, hogy 2008 februárja óta van Basten szakított a holland válogatottnál hagyományos 4-3-3-as felállással, és helyette egy lazább, 4-3-2-1-es formációt választott. Ez több szabadságot biztosít a játékosoknak, és kiküszöböli, hogy a csatárok és a támadó középpályások "összetorlódjanak".

A harmadik változást az előző generálta. A formációváltás kapcsán ugyanis vita robbant ki van Basten és addigi "gyámja", Johann Cruyff között. Míg az Európa-bajnokság előtt a két futball-legenda közötti vita megosztotta a közvéleményt, az olaszok és a franciák felett aratott győzelem után szinte egyöntetű volt a vélemény, hogy a szakítás jót tett van Bastennek, mert végre felvállalhatta önmagát, és nem kötötte meg a kezét a Cruyff iránti tisztelet. A csoportmérkőzéseken nyújtott százszázalékos teljesítmény és látványos játék egy csapásra optimistává tette a holland szurkolókat. A francia meccs után már harminc százalék várta az első helyre a csapatot, és sokat javult van Basten megítélése is. Bár az Eb iránti érdeklődésre addig sem lehetett panasz - Hollandiából érkezett a legtöbb szurkoló, az oroszok elleni bázeli meccsre százhúszezer (!) -, az igazi Eb-láz csak ekkor tört ki. Az orosz meccs előtti közvélemény-kutatásokból tudni, hogy a hollandok fele szinte állandóan csak a válogatottról és az Európa-bajnokságról beszélget(ett).

A szombati meccs előtt Hollandia narancssárgába öltözött, és minden lehetséges és lehetetlen helyen nemzetiszínű zászló lobogott. Ez a fajta nemzeti felbuzdulás azért érdemel külön figyelmet, mert arrafelé általánosan elfogadott nézet, hogy más országokhoz képest itt "normál körülmények között" legfeljebb csak pislákol a nemzeti érzés, és a hollandokat csupán a nagy futballtornák idején kapja el a nemzeti hév. Az ország mondhatni organikus fejlődésének köszönhetően a hollandok számára olyannyira magától értetődőnek számít a nemzeti hovatartozás, hogy szívesen elbagatellizálják a jelentőségét, az átlaghoz - és a nálunk megszokotthoz - képest alig ápolják a nemzeti jelképek, a nemzeti hősök, a nemzeti múlt kultuszát.

A felfokozott hangulat egyik sajátos fokmérője volt a meccsről meccsre növekvő sörfogyasztás is. A megkérdezettek 66 százaléka bevallotta, hogy a hollandok meccsein a szokásosnál jóval több sört iszik. Az oroszok elleni meccs így feltételezhetően konkrét értelemben is kijózanítóan hatott. De józanok voltak a meccs utáni értékelések is, hisz szinte mindenki elismerte, hogy az oroszok jobbak voltak, és megérdemelten győztek. Bár itt-ott voltak kisebb rendbontások, a szurkolók viszonylag békésen beletörődtek a megváltoztathatatlanba. A legtöbb helyen már vasárnap fiókba került a narancssárga dekoráció és a nemzeti trikolór, és mostantól kezdve a következő fontosabb válogatott meccsig ismét illetlennek számít a "mértéken felüli nemzeti hőzöngés".

Az elején már utaltunk a húsz évvel ezelőtti holland Eb-győzelemre. Most visszatérünk rá, hadd legyen legalább a történetmesélésben némi rend! Akkor a döntőt Hollandia a Szovjetunió ellen játszotta, és a két győztes gól egyikét van Basten rúgta.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.