UEFA-kupadöntő: Spanyol éjszaka

  • Fecser Péter
  • 2007. május 24.

Sport

Amióta a Bajnokok Ligájában a futballnagyhatalmak több csapattal vehetnek részt, az UEFA Kupa jelentősége érezhetően csökkent, Beckenbauer a sorozatot a lúzerek kupájának nevezte.

Amióta a Bajnokok Ligájában a futballnagyhatalmak több csapattal vehetnek részt, az UEFA Kupa jelentősége érezhetően csökkent, Beckenbauer a sorozatot a lúzerek kupájának nevezte. Az ún. közép- és kiscsapatoknak azonban még mindig ez a torna a nagy lehetőség egy nemzetközi diadalra. Mi bízunk a spanyol fociban, ezért az idei két nagy döntő közül ezt választjuk.

Glasgow karneváli hangulattal igazolja döntésünket. Harmincezer mámoros spanyol a legalább olyan lelkes skótokkal együtt egész napos fiestáról gondoskodik. Minden kocsmán spanyol zászló, mindenütt spanyol felirat, ma itt csak két nemzet létezik. A helyiek a szállodában és az étteremben hola és Viva Espa–a köszöntésekkel fogadnak, míg a vendégek tőlünk kérdezik, merre van a stadion.

A rendezők két szurkolói zónát alakítottak ki. A Merchant City az Espanyolé, a George Square a Sevilláé. Apró problémát csak az okoz, hogy a Café Andaluz tapas-bár pont a barcelonaiak területén van, amit azért a sevillaiak foglalnak el. Ellenségeskedésnek persze semmi nyoma, mindkét tábor ünnepnek tekinti a mai napot. Mindenki a meccsre készült mezben, sálban, sapkában, de a helyszín is inspirálja a szurkolókat. Az Espanyol-drukkerek arcán skót zászló, majdnem mindenkin kék szoknya és zászló, megannyi Mel Gibson a Rettenthetetlenből, míg a Sevilla-szurkolóknak inkább a vörös parókára épülő ún. "See you Jimmy" sapka és a MacKenzie-klán piros mintás tartánja tetszik.

A dudák megszólaltatásával viszont egyik drukkerhad sem boldogul, ezért, hogy még véletlenül se sértődjenek meg a házigazdák, mindkét tábor inkább végigkóstolja a viszkiket. A sevillaiak rögtönzött bikaviadalt is tartanak. Ennek lényege, hogy a mutatóujjukkal bikaszarvat képező fiatal harcosok próbálnak nekirontani a többieknek, akik pajkosan elugrálnak előlük. A kissé kaotikus rohangálás alapján megállapíthatjuk, hogy ez a játék inkább önfeledt jellegéről, s nem kifinomult szabályairól lesz híres.

De mégis a meccs a lényeg. Emeletes buszok visznek ki a stadionhoz, s az utazás során megismerkedünk a Sevilla harci nótáival. Hamar kiderül: a klub fűzfapoétáinak irodalmi munkássága a Vamos Sevilla, vamos campeon és az Olé, Sevilla, olé motívumok kidolgozásával érkezett a zenitjére. Az már a szurkolók kreativitását dicséri, hogy a két vezérrigmusra építve négy-öt féle csatadal is boldogítja az utasokat.

A Hampden Park lenyűgöző, a szurkolók eksztázisban, minden adott egy jó meccshez. A nézőtéri szenvedély a játékosokra is hat, ahogy a másnapi lapok írják, szó nincs tippy tapas futballról. A félidő 1:1, mindkét szurkolótábor ünnepelhet egy kicsit. Mögöttünk a lelátón Vennegoor of Hesselink, a Celtic csatára és a sportszergyártók rémálma ül. A helyiek által nagyon kedvelt Jan vezetéknevét ugyanis csak sajátos patkóalakban lehet trikójára írni. Miközben kedvesen fogadja a szurkolók köszöntését, esélylatolgatásra is jut ideje. Vicces fiú, spanyol győzelmet vár.

A második félidő elején mindkét edző cserékkel igyekszik frissíteni csapatát. Számunkra szokatlan, hogy a két dallamos nevű erőnléti edző, Marcos Alvarez és Bartolome Marquez Lopez gyakorlatilag kisebbfajta alapozást tart a kispadon ülőknek. Maguk a mesterek mutatják be az aerobikra emlékeztető gyakorlatokat, a játékosok enyhe lelkesedéssel próbálják követni, így tíz perc után is csak a két tréneren látszik, hogy játékra kész. Ramos és Valverde mester mégsem őket küldi be (gyanítjuk, ezt a szabályok is tiltják), inkább Pandianinak és Renatónak szavaznak bizalmat. Moises kiállítása után eldőlni látszik a meccs, a sántikáló Riera miatt kilenc emberrel védekező Espanyol a rendes játékidőt még hősiesen kihúzza, de a hosszabbítás első felének végén Kanoute betalál. A katalánok nem adják fel, Jonatas minden elkeseredését beleadja lövésébe. 2:2. Most négy tomboló katalán drukkert hámozunk le magunkról, a hangulatot nehéz lesz fokozni.

Nincs döntés, tizenegyesek. Palop kapus a hős, az FC Sevilla megvédi a címét. De nem csak ők nyernek, a semleges szurkolók hosszasan éltetik a két csapatot, sőt még a vesztes barcelonaiak is ünnepelnek, megköszönik a fiúknak, hogy itt lehettek. A Sevilla győzelmi mámorában sok újdonságot nem lelünk. We Are The Champions (persze inkább campeones, campeones) tűzijáték, konfettieső, vonatozás, közös szamba a szurkolókkal, hason csúszás nélkülük. Talán csak győzelmi pörköltosztogatással nem találkoztunk korábban.

Glasgow vigalmi negyedei újra megtelnek, az előre gyártott szórólapok Fiesta Espanolát meg Bomboleát hirdetnek. Nagy kockázatot a párosítás ismeretében a programszervezők nem vállaltak. A spanyolok pedig buliznak hajnalig. Reggel a skót lapokat még átfutjuk. Nekünk Davidson szavai tetszenek a legjobban, akinek semlegesként a Hampdenben utoljára ilyen élménye 1960-ban volt, amikor Puskás Öcsi játékát csodálta.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.