Mellet vagy transzparenst? A feministák visszavágnak

Szex

Tényleg sterilizálni akarják a férfiakat és adatokat hamisítanak közben? A Kutatók Éjszakáján borzongató igazságokról hullott le a lepel.

Ínyenc trollkodásnak indult az ELTE-n megrendezett pénteki Kutatók Éjszakáján az Identitásparádé, azon belül is a genderpanel, amely a Trollok harca – Minden, amit tudni szeretnél a feminizmusról, de sosem merted megkérdezni címet viselte. Az eseményhez előzetesen anonim kérdéseket vártak, hogy aztán az est szereplői, Hermann Veronika, Papp Réka Kinga és Réz Anna cenzúra nélkül válaszolhassanak rájuk.

Hermann, Réz, Papp

Hermann, Réz, Papp

Fotó: Narancs

Így is lett. Egészen rövid bevezető után – amelynek során kihagyhatatlan volt megemlékezni a Kiss Heléna által gründolt Nők a feminizmus ellen nevű szakkörről – a szépen megtelt előadóban sorra válaszolta meg a trolltársakká avanzsált trió az érdekes, vicces vagy éppen infantilis felvetéseket.

Miután az elmúlt időszakban eléggé pörögtek a gendertémájú kérdések a magyar közbeszédben – többek között az antifeminista mozgalom élharcosai miatt is –, mára már tízmillió ember ért ehhez a témához is, akárcsak a focihoz vagy aktuálisan a menekültkérdéshez – fogalmazott Hermann Veronika. Majd hozzátette, hogy nagyon fekete vagy fehér az a világ, amely kirajzolódik a kommentekből, így megpróbálják árnyalni némiképp a képet.

A több mint 60 kérdés közül az első egyszerű és frappáns volt. „Működik?” Papp Réka Kinga szerint neki bejön, majd hozzátette, hogy csak azt sajnálja, hogy a feminista világ-összeesküvésből még semmit nem utaltak ki a számára, „pedig állítólag ez olyan, mint a zsidó világ-összeesküvés: miénk az összes pénz, a bankok, de mi vagyunk a kommunisták is, szóval most már jöhetne az első nagyobb átutalás”. A következő kérdező azt igyekezett kipuhatolni, hogy  „Mennyire érzed cikinek a szélsőséges feministák megnyilvánulásait?” (meg is magyarázták, kik azok: „Ahol azért kampányolnak, hogy a férfiakat sterilizálják, családokat szakítsanak szét stb.”). Réz Anna hangsúlyozta, hogy az unikornisokról sem fognak beszélni, ezért inkább lépjenek tovább, míg Papp Réka Kinga szerint igenis komolyan kellene venni a dolgot, mert az unikornis a poliamoriában annak a neve, aki egy pár mindkét tagjával szexuális kapcsolatot akar létesíteni.

false

 

Fotó: Narancs

De azért komoly dolgokról is szó esett. Arra a kérdésre, hogy a „NANE miért  hamisítja meg a családon belüli erőszakra vonatkozó statisztikát (95-5%)?” (mármint a férfiak és a nők által elkövetett tettek aránya), szakszerű felvilágosítással szolgáltak a jelenlévők, akik nemcsak azt mondták el, hogy mi a NANE (vagyis a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) és milyen sokrétű, fontos tevékenységet végez, hanem azt is, hogy honnan szerzi az adatait. Például a rendőrségi és bírósági statisztikákból, amelyeket ha akarna, sem tudna meghamisítani, mert ezek a legkönnyebben ellenőrizhetők.

Na és „miért ellenzik egyes feminista csoportok a prostitúció legalizálását?” Noha a trió tagjai kijelentették, hogy ők maguk a kérdésben dekriminalizáció-pártiak, kicsit hosszabban értekeztek a szexmunkások helyzetéről és a megoldási lehetőségekről is. De szó esett politikai és vállalati kvótákról is, amelyekről Réz Anna véleménye úgy hangzott, hogy míg a politikai kvótát átmeneti, hasznos eszköznek tartja, addig nem biztos abban, hogy a vállalati kvóta fair lenne.

false

 

Fotó: Narancs

Hermann Veronika azt hangsúlyozta, hogy a magyar parlamentben a nők csupán 9 százaléka képviselteti magát, vagyis aligha reprezentálják a parlamenti viszonyok a társadalmat. A magyar politikus pedig sztereotipikus módon meghatározva az a fehér bőrű, középkorú, heteroszexuális, keresztény férfi, aki ráadásul specifikusan még populista is, aluliskolázott, és nem különösebben kulturált. Így voltaképp nehéz nem kvótapártinak lenni. És ha már kvótáról, nemi reprezentációról volt szó, a médiahőssé avanzsált Papp Réka Kinga arról is beszélt kicsit, hogy milyen kvótanőnek lenni. És hogy vajon miért nem látszódik jóval több, különböző kérdésekben kompetens nő a közéletben, a médiában. Amely jelenséget talán még az antifeministák is észrevehetnék – róluk egyébként PRK megjegyezte, hogy a magyar antifeministák mozgalmának nevezett csoportosulást egyetlen nő csinálja, aki rávette két barátnőjét, hogy társuljanak, egyébként pedig a Facebook-lájkolóik között rajtuk kívül csak férfiak vannak. „Mindig vannak osztályárulók, akik aztán mindig pofára esnek” – tette hozzá szolidan.

A gyorsított ütemű válaszadás („Tudnátok most valami olyat is mutatni, amit a FEMEN szokott?” – „Mellet vagy transzparenst?”) során szóba került az a pozitív diszkrimináció is, hogy a nők előbb mehetnek nyugdíjba, amit Réz Anna igazságtalanságnak tart a férfiakkal szemben. Papp Réka Kinga kedvenc kérdése ennél kicsit vadabb volt; ez úgy hangzott, hogy „Mi a kurva anyádért van ősleszbikus frizurád, te dagadt lötty?” Amire PRK csak annyi mondott, hogy „mert szar a fodrászom”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.