ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

„A báb nem fintorog”

Varsányi Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. október 21.

Színház

rés a présen: Mire jó a bábrendező szakirány?

Varsányi Péter: Amikor jelentkeztem a Színművészetire, semmit sem tudtam a bábszínházról. A felvételit viszont már teljes eksztázisban éltem meg. Az egyetemen töltött öt év alatt prózai és operarendezést ugyanúgy tanultunk, mint, mondjuk, filmkészítést vagy világítástervezést – leginkább mégis annak ajánlom a szakot, aki a jövőbe nézve látja magát báb­előadások rendezőjeként.

rap: Milyen munkáidat ismerheti már a közönség, és mit láthat repertoáron?

VP: Korábban rendeztem többek közt az Operában Az úrhatnám szolgálót, a Budaörsi Latinovits Színházban Mosonyi Aliztól Az öreg kisasszony autósmeséit Takács Katival a főszerepben vagy Borbáth Péter Sündör és Niru című könyvéből bábelőadást. Az utóbbi két produkciót itt-ott el lehet csípni. Október 21-én pedig a Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakos hallgatóival mutatjuk be A falak titkos életét Bruno Schulz művei nyomán, Ewa Maria Wolska társrendezésében a Jurányi Házban.

rap: A megtorlás napja című előadást pedig szeptember 28-án mutatjátok be a Jurányiban. Mit kell tudnunk erről a darabról?

VP: Az előadás Elliot Rodger, a 2014-es Santa Barbara-i tömeggyilkosság elkövetőjének életét dolgozza fel. A tragédia előtt ez a 22 éves fiú elküldött a hozzátartozóinak egy önéletrajzot, amelyben leírta, hogyan vált gazdag, hollywoodi filmes családba született gyerekből azzá, amivé. Megrázó olvasmány, de a mi célunk nem a sokkolás, hanem az, hogy a nézőkkel közösen beszéljünk a társadalmunkra nehezülő feszültségekről.

rap: Milyen a próbaidőszak?

VP: Új módszert próbáltam ki: az első szakaszban folyamatosan improvizáltunk, majd az improvizá­ciók alapján írtam a szövegkönyvet. Így tulajdonképpen a színészekkel – Kurta Niké, Csémy Balázs, Kovács Domokos – és Hajós Zsuzsa konzulensemmel közösen jegyezzük az előadást. Iszonyú szerencsés vagyok, hogy ilyen tehetséges, okos és nyitott embe­rekkel akadtam össze. És ez nem a kötelező dicséret.

rap: Mi van még a bábrendezésen túl?

VP: Most csöppentem bele a szabadúszó rendezők tócsájába. Amíg van mit mondanom, és ezt rajtam kívül más is így látja, szeretnék benne maradni. De más vizek is érdekelnek – a lengyelországi Erasmus-tanulmányaim alatt rendeztem egy kis stop motion filmet, amelyet a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilm Fesztiválon is láthattak a nézők – szeretném ezt a műfajt is folytatni. Aztán vannak még írói terveim. A párom egyébként szintén bábrendező, úgyhogy a kérdésedre válaszolva: a bábrendezésen túl egy bábrendező van.

rap: Szerinted mindent el lehet játszani bábokkal?

VP: Mindenesetre Misi Mókustól a holokausztig elég széles a skála. Olyan szerintem nincs, hogy egy témát ne lehetne bábokkal feldolgozni. Csak épp nem érdemes ugyanazt elvárni egy bábtól, mint egy színésztől. A báb nem fintorog egy rossz instrukció hallatán, míg a színész feje nem esik le próba közben.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.