ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

„A báb nem fintorog”

Varsányi Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. október 21.

Színház

rés a présen: Mire jó a bábrendező szakirány?

Varsányi Péter: Amikor jelentkeztem a Színművészetire, semmit sem tudtam a bábszínházról. A felvételit viszont már teljes eksztázisban éltem meg. Az egyetemen töltött öt év alatt prózai és operarendezést ugyanúgy tanultunk, mint, mondjuk, filmkészítést vagy világítástervezést – leginkább mégis annak ajánlom a szakot, aki a jövőbe nézve látja magát báb­előadások rendezőjeként.

rap: Milyen munkáidat ismerheti már a közönség, és mit láthat repertoáron?

VP: Korábban rendeztem többek közt az Operában Az úrhatnám szolgálót, a Budaörsi Latinovits Színházban Mosonyi Aliztól Az öreg kisasszony autósmeséit Takács Katival a főszerepben vagy Borbáth Péter Sündör és Niru című könyvéből bábelőadást. Az utóbbi két produkciót itt-ott el lehet csípni. Október 21-én pedig a Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakos hallgatóival mutatjuk be A falak titkos életét Bruno Schulz művei nyomán, Ewa Maria Wolska társrendezésében a Jurányi Házban.

rap: A megtorlás napja című előadást pedig szeptember 28-án mutatjátok be a Jurányiban. Mit kell tudnunk erről a darabról?

VP: Az előadás Elliot Rodger, a 2014-es Santa Barbara-i tömeggyilkosság elkövetőjének életét dolgozza fel. A tragédia előtt ez a 22 éves fiú elküldött a hozzátartozóinak egy önéletrajzot, amelyben leírta, hogyan vált gazdag, hollywoodi filmes családba született gyerekből azzá, amivé. Megrázó olvasmány, de a mi célunk nem a sokkolás, hanem az, hogy a nézőkkel közösen beszéljünk a társadalmunkra nehezülő feszültségekről.

rap: Milyen a próbaidőszak?

VP: Új módszert próbáltam ki: az első szakaszban folyamatosan improvizáltunk, majd az improvizá­ciók alapján írtam a szövegkönyvet. Így tulajdonképpen a színészekkel – Kurta Niké, Csémy Balázs, Kovács Domokos – és Hajós Zsuzsa konzulensemmel közösen jegyezzük az előadást. Iszonyú szerencsés vagyok, hogy ilyen tehetséges, okos és nyitott embe­rekkel akadtam össze. És ez nem a kötelező dicséret.

rap: Mi van még a bábrendezésen túl?

VP: Most csöppentem bele a szabadúszó rendezők tócsájába. Amíg van mit mondanom, és ezt rajtam kívül más is így látja, szeretnék benne maradni. De más vizek is érdekelnek – a lengyelországi Erasmus-tanulmányaim alatt rendeztem egy kis stop motion filmet, amelyet a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilm Fesztiválon is láthattak a nézők – szeretném ezt a műfajt is folytatni. Aztán vannak még írói terveim. A párom egyébként szintén bábrendező, úgyhogy a kérdésedre válaszolva: a bábrendezésen túl egy bábrendező van.

rap: Szerinted mindent el lehet játszani bábokkal?

VP: Mindenesetre Misi Mókustól a holokausztig elég széles a skála. Olyan szerintem nincs, hogy egy témát ne lehetne bábokkal feldolgozni. Csak épp nem érdemes ugyanazt elvárni egy bábtól, mint egy színésztől. A báb nem fintorog egy rossz instrukció hallatán, míg a színész feje nem esik le próba közben.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”