ZSINÓRPADLÁS - Kováts Adél

„Oh! irgalom atyja, ne hagyj el”

  • Kováts Adél
  • 2017. október 21.

Színház

A minap, egy hétköznapi beszélgetésünk során édesanyám száján kiszaladt ez a sor az Ágnes asszonyból.

Azt kérdeztem, „Ezt most miért...?” Aztán a csodáról beszélgettünk, arról, hogy szerinte mindennap történik velünk csoda valamilyen formában. És hogy sajnálja azokat, akik ezeket az apró üzeneteket, megmentő, kegyelmi helyzeteket nem veszik észre. Akkor már tudtam, hogy ezt a pár ezer karaktert meg kell írnom, és amiről az anyám beszél, az valójában a színház kiváltsága.

Helyzet mindig van. Országban, világban, színházban. Tendenciák vannak. Társadalmi közérzet és mentális állapot kérdése az, hogy mire vagyunk nyitottak, befogadók, mire van igényünk. Látom, hogy kétirányúság van, hogy polarizálódik a helyzetünk, az egyik egyre fárad, mert nehéz ma élni és megélni a világban, óriási a pörgés, mérhetetlen az inger. A „zajban” nem látjuk meg a segítséget. Nincs mód elidőzni, spontánnak lenni vagy csak lenni, gondolkodni, és többen élnek úgy, ahogy nem szeretnek élni, de csak így tudnak. A másik figyelmességre int, a pillanatra, megállásra, az érzékenységre bátorít, falakat renget, egyfajta ellenreakcióban van, ahogy a színház is. Hiány van, és ez a hiány igényeket szül a párbeszédre, gondolkodásra, inspirálódásra. Érzékelem, hogy minden fronton nagyobb az igény a csodára, az önmentésre. Vannak nézők, akik igenis igénylik, hogy koncentráltan kapjanak egy nagyobb dózist a szellemi, lelki azonos hullámhosszból. Ma sokkal nagyobb a színház felelőssége, ám ez engem nem nyomaszt, hanem inspirál. Hogy úgy mondjam: ez jószolgálati munka.

Most jó színházat csinálni, mert nagy az érdeklődés, kíváncsiság van a színházra, a média hatásának hangsúlyai átrendeződtek, felnőtt egy generáció, amelyet már nem húz be a könnyűség, amely választani akar, amely keres és megmozdul. Keletje van a színházcsinálásnak, nagy a piac, sok a lehetőség; egyre több a független színház, a társulat nélküli Broadway-szerű színház, a projektszerű produkciók, amiket befogadnak játszóterek, raktárak, arénák, színháznak rögtönzött épületek. Minden mozog, fonódik. Ez nagyon innovatív és kreatív. Ebben a lüktetésben azonban a klasszikus értelemben vett kőszínházi társulattal egyre nehezebb tartósan műhelymunkát végezni. Pedig a társulatiság a szakmának olyan gyakorlása, ami hosszú távon megtartó és egyben építő erő. Az ilyen „fészkekben” kinevelődni egymásnak, a társadalomnak: érték, ugyanakkor kiváltságos helyzet is, amivel sem visszaélni, sem benne elkényelmesedni nem szabad.

Milyen szerencse, hogy anyámmal éppen a csodáról beszélgettünk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.