"A függetlenek, kritikusan gondolkodók már nagyon a szerencsében sem reménykedhetnek"

  • Artner Sisso
  • 2021. október 2.

Színház

30 év után egy forint támogatást sem kapott a független szegedi Metanoia Artopédia társulat, amely most október 3-ától rendezi a "kikerülhetetlen és égető kérdések fesztiváljaként" az első Balszerencsét! Fesztivált. Erdély Perovics Andrea színésznőt, a társulat alkotóját kérdeztük. 

magyarnarancs.hu: Ahogy a szintén szegedi, 30 éve működő Thealter Fesztivál, a ti társulatotok, a Metanoia Artopédia sem kapott egy kanyi támogatást sem a központiból. Mivel indokolták ezt, ha egyáltalán? Miért estetek el ettől? Mit tudtok felhozni a működésetek mentségére?  

Erdély Perovics Andrea: A hivatalos „indok” szerint nem értük el a minimum pontszámot, de hogy a kurátorok miért pontozták le a pályázatunkat, azt nem indokolták. Ez azért is érdekes, mert az elmúlt években és idén is megközelítőleg azonos színvonalú és minőségű művészeti terveket nyújtottunk be. Ráadásul olyan társulatok kaptak támogatást, akik a pályázati kiírás alapkritériumainak és formai követelményeinek sem feleltek meg. Olyan társulat is kapott támogatást, amelynek a művészeti vezetője – kuratóriumi tagként – vett részt a pályázatok elbírálásában, ez jogszabályellenes, különösen akkor, ha az érintett a hozzá köthető szervezetnek 22 millió forint nagyságrendű támogatást ítélt meg. Amikor a járvány egyéb nehézségek mellet a társulat tagjait személyes veszteségeken keresztül is érintette, amikor a támasztott kritériumokat a lehetetlen helyzet ellenére is teljesítettük, és amikor a három évtizede érlelődő Színházi Laboratórium gondolatának gyakorlati beindítását tervezzük, és annak terveit pályázatunkban is felvázoltuk. Hogy történhet meg, hogy egy szakmai kuratórium mindezt semmibe veszi?

magyarnarancs.hu: Ez a bánásmód sarkallt benneteket a négynapos összművészeti esemény szervezésére Szegeden? Mi a célotok a Balszerencsét Fesztivállal? Miért ez lett a neve?

EPA: Benda Balázs szegedi underground író és képzőművész Balszerencsét! című művészeti kiadványa, szamizdatja ihlette, amelyet Dobos Gyulával közösen jelentettek meg egy vidéki bányász kör exkluzív lapjának mintájára. A jelenlegi helyzetünk pedig szépen találkozik a balszerencsével. Úgy látom, a függetlenek, kritikusan gondolkodók, vagy valamifajta elvárásoknak nem eleget tevő személyek már nagyon a szerencsében sem reménykedhetnek. A felmutatott eredmény, az értékteremtés megbecsülésében pedig már rég nem. A magukat még komolyan vevő, nem korrumpált emberek ezért a balszerencséért nagyon keményen megdolgoznak. Mi ezt a ránk testált balszerencsét abszolváljuk. Lehet, hogy a mienk, de nem a mi szégyenünk.

 
Erdély Perovics Andrea a Metanoia Artopédia Jégdoktrínák – variációk a náci retorikára című előadásában
Fotó: Tóth Balázs Zoltán
 

A Metanoia Artopédia működése történetében először, Szeged Város Közgyűlése jóváhagyásával, egy önkormányzati helyiség preferált státuszú bérlőjeként folytathatná tevékenységét, ahol az első magyarországi független Színházi Laboratórium, Kiállítótér és Műterem elindítását is tervezzük, de a szokásos támogatás megvonása, illetve a járvány kiszámíthatatlansága miatt nem írhattuk alá a szerződést. Az adománygyűjtő fesztivált eredetileg csak a Színházi Laboratórium elindításának magalapozására szerettük volna megrendezni, de a lelkiismereti ügyek szolidaritásának jegyében, úgy döntöttünk, hogy ezt a gyűjtést kiterjesztjük, és az Oltalom Karitatív Egyesületnek is gyűjtünk.

magyarnarancs.hu: Mik voltak a szervezésnél a legfontosabb szempontok? Kik segítenek az előkészítésben?

EPA: A négynapos összművészeti eseménysorozatnak – amely magában foglal kiállítást, filmvetítést, színházi, irodalmi, filozófiai, különböző konferencia előadásokat, koncerteket, kerekasztal-beszélgetéseket – az alcíme:

a kikerülhetetlen és égető kérdések fesztiválja.

Olyan fontos témaköröket akarunk előtérbe helyezni, amelyekről méltatlanul kevés szó esik, vagy legalábbis nem jellemző a róluk szóló érdemi vita, párbeszéd. Ilyen a roma integráció, a családon belüli erőszak, a gyermekbántalmazás, a szolidaritás, a kirekesztés, az autizmus, a menekültkérdés, a homoszexualitás, a másság, stb. A fesztivál nem jöhetne létre a Benda-hagyaték gondozói, a Metanoia Artopédia Baráti Kör, az eseménysorozat Közreműködőinek összefogása, segítsége nélkül, és köszönettel tartozunk a Grand Cafénak, a Belvárosi Mozinak, és mindazoknak, akik részvételükkel támogatni fogják a fesztivál célkitűzéseit.

magyarnarancs.hu: Kiket hívtatok meg és milyen események lesznek?

EPA: A rendezvényen autentikus, érintett emberek, aktivisták, előadók, alkotók, oktatók, tudósok lesznek, közel ötven közreműködővel számolunk. Például itt lesznek Orosz Bernadett és Pintér Marianna Manka, akik a családon belüli erőszak áldozataiból túlélőkké, majd segítőkké, és a bántalmazás elleni küzdelem élharcosaivá nőtték ki magukat. A lehető legnagyobb felelősséget vállalják fel azzal, hogy a saját traumatikus és feldolgozhatatlan tapasztalataikat arra használják fel, hogy sorstársaikon segítsenek, akiket nem csak hétköznapi, de rendszerszinten is elhanyagolnak. Tevékenységük egyszerre figyelemfelhívás is azok számára, akik nem, vagy csak közvetve érintettek a bántalmazásban. Kiállásuk, bátorságuk és nem utolsósorban emberi méltóságuk nem csak a bántalmazás áldozatai, de a mindennapi nehézségekkel küzdő, átlagos életet élő polgárok számára is példaértékű.

De Jordán Tamás önálló estje is látható lesz, valamint Jeles András Papírhajók című megjelenés előtt álló kötetének írásaiból tart felolvasást. A Szegedi Tudomány Egyetem BTK 12 oktatója is tart előadást például a félreértett zsidókérdésről, vagy a gender ideológia szerepéről a kultúrharcban. Sickratman Intimkártett koncert is lesz és még sok más. A megnyitón Iványi Gábor is megtisztel bennünket a jelenlétével.

magyarnarancs.hu: Világsztárokat is szerettetek volna támogatónak. Sikerült valamelyikkel felvenni a kapcsolatot?

EPA: Sok sztárnak írtam, volt pár asszisztens, akivel leveleztem, azok átadták az üzenetet, hogy aggodalommal követik az itteni történéseket, virtuálisan velünk vannak. Most, hogy kérdezed, rá is írok azokra, akik nem adtak egyértelmű választ. Olyan sztárokat kerestem fel, akik emberségükkel és bátorságukkal már sokszor kiálltak azok mellett, akiknek segítségre volt szükségük. De nem értem el mindenkit, akit szerettem volna. Szerencsepróbaként fordultam hozzájuk, mert egy: mit veszíthetek, kettő: jelezni akartam minél nagyobb körnek, hogy bajban vagyunk, ha tehetik, segítsenek. Abszurd történet szereplői lettünk és úgy voltam vele, hogy ebbe a narratívába egy világsztár megjelenése is belefér, ahogyan az a South Parkban is szokott lenni.

magyarnarancs.hu: Ebben az évadban fog azért működni a társulat? Miből? Milyen előadásaitok lesznek, vannak?

EPA: Hogy tovább működhessünk és terveinket megvalósíthassuk, létrehoztuk a Metanoia Artopédia Baráti Körét. Ennek elsődleges célja a Metanoia Artopédia életben maradása, működésének támogatása. A segítség több formáját biztosítja a Kör, van, aki havi összeggel támogatja működésünket, van, aki szponzorációs lehetőségek felkutatásával járul hozzá a munkánkhoz, stb. Természetesen továbbra is olyan, nem csak szegedi cégek, vállalatok, vállalkozók, intézmények, magánszemélyek jelentkezését várjuk, akik támogatásukkal, adományaikkal, ötleteikkel, vagy egyéb módon segíthetik elő a Színházi Laboratórium kialakítását és működtetését.

Most zajlik a Metanoia Fesztivál: Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára című előadást játszunk, azt követően az Előkészületek. Deszkák, pallók... című előadáshoz készített mechanikus installáció beindítására kerül sor, másnap a Metanoia Artopédiáról című kerekasztal-beszélgetéssel folytatódik a fesztivál, majd Szőke Szabolcs hangszeres előadóművész és színházi alkotóművész koncertjével végződik.

magyarnarancs.hu: Eljöttél a Vajdaságból Szegedre anno, a biztos létből a bizonytalanba egy független, saját társulathoz, nemrég szültél egy gyereket és egyetemre jársz. Ilyen jövőt képzeltél el magadnak anno?  

EPA: Nem képzeltem el akkor semmit, csak azt tudtam, hogy onnan el akarok menni. Nem tudtam gondolkodni, sodródtam a feladatokkal, és már azt sem tudtam, hogy eredetileg miért is akartam színházzal foglalkozni. Hamisnak tűnt az egész. Később értettem meg, hogy

az, amit ma általánosságban színház alatt értenek, az nem érdekel.

Engem a kísérletezés, a kutatás, a felfedezés izgat, amivel a Metanoia Artopédia is foglalkozik. Végtelenül egyszerű dolgok foglalkoztatnak: ki vagyok én, miért vagyok itt, mi lehet az életem értelme, stb. Tudom, hogy ezekre a kérdésekre nincsenek egyértelmű, tiszta válaszok, de a keresés maga is felemelő.

A Szegedi Tudományegyetem Filozófia Doktori Iskola hallgatója vagyok, a disszertációmat írom, melynek témája a metafizikai színház, amely nem csak a társadalmi, de a totális embert szólítja meg. Az írás kulcsfigurája pedig Antonin Artaud. 

Van egy 2 éves kislányom, aki nagyon sokat nevet, énekel, és elsöprő erővel tudja kimutatni a szeretetét, örömét. Nagyon sokat kell tanulnom tőle. És neki is sok dolgot meg kell tanulnia, például azt, hogy a nem az nem. 

magyarnarancs.hu: Megéri küzdeni? Illetve miért éri meg küzdeni?  

EPA: Nem tudom megéri-e. Nem jár vele más, csak baj, nehézség és áldozat. De van más alternatíva? Legalább törődöm magammal, van némi őszinte önbecsülésem. Az összes hiányosságommal együtt, legalább hasznára vagyok a körülöttem lévő embereknek. Jobbá szeretném tenni a dolgokat. Ezért küzdök. És ez ad egy belső nyugalmat, egyfajta bizonyosságot.

Létre akarjuk hozni az első magyarországi független Színházi Laboratóriumot. Elsőként álltak mellénk és ajánlották fel csatlakozási szándékukat: Jeles András rendező, Nemes Jeles László filmrendező, Nagy József a Jel Színház koreográfus-rendezője, a szentpétervári Akhe Mérnöki Színház és Tadeusz Kantornak a hagyatékát gondozó krakkói Cricotéka. A Laboratórium kialakítását és működtetését jeles hazai és külföldi mesterek irányításával, képzés keretében tervezzük megvalósítani.

A Balszerencsét! Fesztivál programját itt lehet megnézni!

(Borítóképünkön: Erdély Perovics Andrea a Metanoia Artopédia Jégdoktrínák – variációk a náci retorikára című előadásában. Fotó: Huszár Imre)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)