rés a présen

„A legtöbb darabunk kollaboratív”

 

  • rés a présen
  • 2021. október 6.

Színház

Feuer Yvette társulatvezető, Láthatáron Csoport

rés a présen: Mikor alakult a csoport?

Feuer Yvette: Bohócok a Láthatáron néven alakultunk, 2010-ben. Ekkor kizárólag hátrányos helyzetű gyerekeknek játszottunk bohóc­előadásokat. Bejártuk Borsodot, Szabolcsot, Baranyát. 2014-ben készítettük el első, középiskolásoknak szóló színházi nevelési előadásunkat, majd sorban a többit, amelyeket évekig játszottunk. A mai napig az iskolákba vitt előadásainkból játszunk a legtöbbet. Jelenleg az Ablak, a Kiállok érted (koprodukció a KV Társulattal és a Névtelen Utak Alapítvánnyal), és a bullying témáját feldolgozó Pitbull Kamilla Gimnázium vannak műsoron. 2017-ben kezdtünk el felnőtteknek szóló előadásokat létrehozni, és ekkor nevet is váltottunk: 2018-tól lett Láthatáron Csoport a nevünk. Jelenleg a Vidor-díjas Én, te, mi című interaktív párkapcsolati komédiát és az Alice Miller életét feldolgozó testvértörténeti drámát, a Hagyaték című előadásunkat játsszuk. A megmentő és a nemrég bemutatott Mit ér, ha? című zenés női varieténk van még repertoáron. De mindig volt és lesz is gyerekelőadásunk. Most a Markó Róbert által rendezett Banyamosodával járjuk az országot.

rap: Mi szerint választod az előadások témáját?

FY: Amit a világban, a világból látok. Az emberi kapcsolatokból merítkezem, a társadalmi folyamatokból, azokból a gondolatokból, amelyeket ezek kapcsán fontosnak érzek megfogalmazni. A legtöbb darabunk saját fejlesztésű, kollaboratív, ritkán indulunk ki kész szövegkönyvből. Szerintem ez izgalmas, nagyon sajátos, meggyúrt szöveget és előadást eredményez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.