rés a présen

„A legtöbb darabunk kollaboratív”

 

  • rés a présen
  • 2021. október 6.

Színház

Feuer Yvette társulatvezető, Láthatáron Csoport

rés a présen: Mikor alakult a csoport?

Feuer Yvette: Bohócok a Láthatáron néven alakultunk, 2010-ben. Ekkor kizárólag hátrányos helyzetű gyerekeknek játszottunk bohóc­előadásokat. Bejártuk Borsodot, Szabolcsot, Baranyát. 2014-ben készítettük el első, középiskolásoknak szóló színházi nevelési előadásunkat, majd sorban a többit, amelyeket évekig játszottunk. A mai napig az iskolákba vitt előadásainkból játszunk a legtöbbet. Jelenleg az Ablak, a Kiállok érted (koprodukció a KV Társulattal és a Névtelen Utak Alapítvánnyal), és a bullying témáját feldolgozó Pitbull Kamilla Gimnázium vannak műsoron. 2017-ben kezdtünk el felnőtteknek szóló előadásokat létrehozni, és ekkor nevet is váltottunk: 2018-tól lett Láthatáron Csoport a nevünk. Jelenleg a Vidor-díjas Én, te, mi című interaktív párkapcsolati komédiát és az Alice Miller életét feldolgozó testvértörténeti drámát, a Hagyaték című előadásunkat játsszuk. A megmentő és a nemrég bemutatott Mit ér, ha? című zenés női varieténk van még repertoáron. De mindig volt és lesz is gyerekelőadásunk. Most a Markó Róbert által rendezett Banyamosodával járjuk az országot.

rap: Mi szerint választod az előadások témáját?

FY: Amit a világban, a világból látok. Az emberi kapcsolatokból merítkezem, a társadalmi folyamatokból, azokból a gondolatokból, amelyeket ezek kapcsán fontosnak érzek megfogalmazni. A legtöbb darabunk saját fejlesztésű, kollaboratív, ritkán indulunk ki kész szövegkönyvből. Szerintem ez izgalmas, nagyon sajátos, meggyúrt szöveget és előadást eredményez.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Két tüntetés Magyarországon

Internetes tartalomgyártók egy csoportja szervezett tüntetést két héttel ezelőtt pénteken a Hősök terére. A rendezvényen nagyszámú érdeklődő, úgymond tüntető jelent meg, egyes becslések szerint 50 ezren voltak, mások 150 ezresre saccolták a tömeget, nem tudjuk pontosan, a számláló a mai napig pörög, s nem is fogja abbahagyni, míg egy új követőt, feliratkozót is fial. Tény viszont, ami tény, az utóbbi évek legnépesebb tiltakozó megmozdulásáról van szó.

Te(l)jes kanna

A múlt évadban egy szombathelyi előadás, a Horváth Csaba rendezte Kivilágos kivirradtig nyerte el a legjobb előadás és a legjobb rendezés díját a Színházi Kritikusok Céhétől.

Olvasó kerestetik

Miközben tudjuk, milyen nehézségekkel küzdenek mind a független, mind a kőszínházi társulatok, talán nem az a színházi szféra legnagyobb kérdése, hogy olvasnak-e még az emberek leírt drámaszövegeket.

„Mintha a saját családjukról szólna”

Alföldi Róbert rendezésében mutatták be ősszel a Radnóti Színházban a 3tél című darabját, amelyet korábban London és Zágráb mellett Tokióban is nagy sikerrel játszottak. A szerzővel történelem és politika összefüggéseiről, személyes kötődésről és az állandó kívülállóság érzéséről is beszélgettünk.

Mindent a szemnek

Védi-e szerzői jog a látványtervezőket? A törvény betűje szerint akár védhetné, de a gyakorlatban ezt nehéz érvényesíteni, és jogdíjra csak nagyon ritkán tarthatnak számot a díszlet- és jelmeztervezők. Két szakmabelivel, Nagy Fruzsinával és Egyed Zoltánnal beszéltünk a kérdésről.

„Valami furcsa kereszt”

Júliustól Csató Kata lesz a szombathelyi Mesebolt Bábszínház igazgatója. Az eddig szabadúszóként dolgozó alkotót a ma kivételszámba menő, szakmai szempontokon alapuló pályázat mellett a tervei­ről és arról is kérdeztük, miért távolodott el a Freeszfétől.

Színjátékkal leplezett hátraarc

Az Országgyűlés hétfőn ratifikálta Svédország NATO-tagságát, előtte pedig Ulf Kristersson kisegítette Orbán Viktort az egyre kínosabb másfél éves színjáték lezárásában. A gyorsan aláírt katonai megállapodások jó ideje a fiókban heverhettek, azaz nem új fejlemények, mint azt a propaganda sulykolja.