rés a présen

„A legtöbb darabunk kollaboratív”

 

  • rés a présen
  • 2021. október 6.

Színház

Feuer Yvette társulatvezető, Láthatáron Csoport

rés a présen: Mikor alakult a csoport?

Feuer Yvette: Bohócok a Láthatáron néven alakultunk, 2010-ben. Ekkor kizárólag hátrányos helyzetű gyerekeknek játszottunk bohóc­előadásokat. Bejártuk Borsodot, Szabolcsot, Baranyát. 2014-ben készítettük el első, középiskolásoknak szóló színházi nevelési előadásunkat, majd sorban a többit, amelyeket évekig játszottunk. A mai napig az iskolákba vitt előadásainkból játszunk a legtöbbet. Jelenleg az Ablak, a Kiállok érted (koprodukció a KV Társulattal és a Névtelen Utak Alapítvánnyal), és a bullying témáját feldolgozó Pitbull Kamilla Gimnázium vannak műsoron. 2017-ben kezdtünk el felnőtteknek szóló előadásokat létrehozni, és ekkor nevet is váltottunk: 2018-tól lett Láthatáron Csoport a nevünk. Jelenleg a Vidor-díjas Én, te, mi című interaktív párkapcsolati komédiát és az Alice Miller életét feldolgozó testvértörténeti drámát, a Hagyaték című előadásunkat játsszuk. A megmentő és a nemrég bemutatott Mit ér, ha? című zenés női varieténk van még repertoáron. De mindig volt és lesz is gyerekelőadásunk. Most a Markó Róbert által rendezett Banyamosodával járjuk az országot.

rap: Mi szerint választod az előadások témáját?

FY: Amit a világban, a világból látok. Az emberi kapcsolatokból merítkezem, a társadalmi folyamatokból, azokból a gondolatokból, amelyeket ezek kapcsán fontosnak érzek megfogalmazni. A legtöbb darabunk saját fejlesztésű, kollaboratív, ritkán indulunk ki kész szövegkönyvből. Szerintem ez izgalmas, nagyon sajátos, meggyúrt szöveget és előadást eredményez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.