Interjú

„A legfontosabb a jó test”

Anne-Marie Holmes koreográfus

  • Kozár Alexandra
  • 2017. május 27.

Színház

Balerinaként körbetáncolta a világot, közben elkezdte újrakoreografálni a klasszikus baletteket, több mint harminc országban tanított, és ő volt az első tengerentúli táncos, akit meghívtak a szentpétervári Kirov Balettbe. A kalóz című művet most az operaházban játssza a Magyar Nemzeti Balett három szerep­osztásban. Még a múlt heti bemutató előtt beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Ön 1997-ben már elkészítette A kalóz koreográfiáját. A mostani verzió mennyiben tér el az eredetitől?

Anne-Marie Holmes: Az eredeti koreográfiát a Bostoni Balettnek készítettem. Moszkvai balettmesterem, Dudinszkaja vett rá tulajdonképpen, mert látta, hogy A kalóz jelmezei ott állnak régóta a jelmezraktárban, és semmire nem használják őket. Fogtam és megvásároltam őket, és Dudinszkajával együtt elvittem Bostonba. Az előadásra eljött Kevin McKenzie, a New York-i Balett igazgatója, és megkérdezte, miért nem csinálom meg nekik is. Mondtam, rendben, de a Petipa-féle koreográfiából nagyon sok részt meg szeretnék változtatni. Elfogadta, így jött létre a saját verzióm New Yorkban, amiből aztán filmet is készítettek, és Emmy-díjat nyert a produkció. Aztán elkészítettem Londonban is, ezt látta Solymosi Tamás balettigazgató, nagyon tetszett neki, Budapesten tulajdonképpen ezt a verziót láthatja a közönség.

MN: Az alapján, amit láttam a próbákból, nagyon nehéznek tűnik a koreográfia. Sok a látványos ugrás, forgás, emelés, a táncosnőt néha úgy kapja el a levegőben a férfi táncos, hogy az szédületes, a laikus csak nézi, hogy nem csúszik ki a kezéből egyáltalán.

AMH: Valóban nagyon nehéz. Amikor a New York-i Balettnek készítettem, négy fantasztikus sztártáncos táncolta a főszerepeket, ezért is volt akkora sikere. Egyébként a darabot belülről is jól ismerem, magam is sokat táncoltam.

MN: Ön nem titkoltan a szólótáncosokra épít, őket terheli, ők képezik a munkája alapját. Egyszer nyilatkozta is, hogy ha jó a táncos, megtölti élettel, a testére veszi a koreográfiát, ha nem, lehet a koreográfia világbajnok, sosem fog átjönni, életre kelni. Hogyan tudná definiálni, milyen a jó táncos?

AMH: A legfontosabb a jó test. Ha ez nincs, a kiindulási pont sincs meg. Fantasztikus technikai adottságokkal kell rendelkeznie a táncosnak, nemcsak átlagossal, hanem átlagon fölü­liekkel. De ezenkívül el kell tudnia mesélni hitelesen, őszintén a történetet. Nekem el kell hinnem, hogy az történik a színpadon, ami. Az is fontos, hogy a férfi-női partnerek között legyen kémia. És ne felejtsük el, a laikus közönség inkább az arcokat nézi, a kifejezést, az előadásmódot, nem elég tehát a lábat magasra emelni és tökéletesen-gusztusosan kivitelezni testtel a produkciót. Ezért fontos a színészet is.

MN: Mi a véleménye a Magyar Nemzeti Balett művészeiről?

AMH: Nagyon keményen dolgoznak, elhivatottak és nagyon fegyelmezettek. Nem mindenhol ilyen fegyelmezettek a táncosok. Jó velük dolgozni, látszik, hogy akarnak táncolni. Hogy milyenek a színészi képességeik, még nem tudom, csak néhány hete dolgozom velük. Viszont rengeteget próbálunk, reggeltől estig, sokkal hosszabban, mint bárhol másutt.

MN: Ön választotta ki a szólistákat? Egyáltalán, hogy működik ez egy vendégkoreográfus esetében? Megnézi, megméretteti a művészeket, vagy kész szerep­osztással dolgozik?

AMH: Solymosi Tamás balettigazgatóval közösen készítettük a szereposztást. Tulajdonképpen ő javasolta, ajánlotta a táncosokat. Solymosival korábban már dolgoztam együtt, jól ismerem a munkásságát. Egyébként sosem volt még konfliktusom koreográfusi pályám során a kiválasztott művészekkel. Ha egy táncos jó, azt mindenki tudja, látja a szakmában. Az evidens. A jó táncosok pedig inspirálnak engem. A koreografálás élő folyamat, adott esetben egy táncos miatt is megváltozhat benne valami, ha úgy jön ki a lépés.

MN: Lejegyezte annak idején a koreográ­fiát? Van valami írásos nyomuk?

AMH: Minimális jegyzeteim vannak, de leg­inkább a fejemben vannak a dolgok.

MN: Mi a legnehezebb ebben a munkában?

AMH: Észben tartani az egészet, hogy a főszereplőktől a karaktertáncosokon át a balettkarig ki melyik zenére mit táncol. Gondoljon bele, mennyi kombináció, mennyi lépés, mennyi mozgás ez egyszerre, hosszú órákon keresztül! Én már koreografáltam a Hattyúk tavát, a Csipkerózsikát, a Bajadért, A kalózt, a Raymondát, a Don Quijotét – ez több ezer lépés, rengeteg.

MN: Ha nincs leírt, rögzített verzió, hogyan tanítja be?

AMH: Megmutatom nekik. Együtt tanuljuk be. Illetve ott van azért a videó, ami segít.

MN: Ön elsősorban az orosz balettek előadójaként vált ismertté. Táncosi pályafutása során mi volt a legemlékezetesebb szerepe?

AMH: A Rómeó és Júlia Amszterdamban. Aztán amikor először színpadra léptem Szentpéterváron a Párizs lángjaival vagy a Hattyúk tavával. Balettmesterként pedig a Bostoni Balettel való munka inspirált a legjobban. 16 évet töltöttem ott, aztán művészeti igazgató lettem, amit nagyon élveztem. A mai napig folyamatosan utazom szerte a világban, például A kalózt ezután Hongkongban, majd a milánói Scalában tanítom be. De van egy lányom, két unokám, 74 évesen is imádom a táncot, a táncosokat, jól kijövök az emberekkel, és nagyon élvezem az életet.

MN: Ön sokat dolgozott amerikai és európai balett-társulatokkal. Lát-e alapvető különbséget az amerikai és az európai balett között?

AMH: Az amerikaiban több az energia, az erő, nagyon fontosak az effektek, a látvány. Az európai színpadok lágyabb produkciókat mutatnak be. De személy szerint a Kirov Balett a kedvencem.

MN: Mit gondol, a klasszikus balett terén miért az orosz iskola viszi a prímet?

AMH: Mert évtizedek óta a szigorúság, a nagyon komoly tanítás, a fegyelem jellemzi, már egészen kisgyerekkortól. Ez a hagyomány rettentően erős.

MN: Sokak szerint a klasszikus balettnek meg kell újulnia, mert avítt, poros, nem a mához, a mának szól. Mások szerint a klasszikus attól klasszikus, hogy örök értékeket mutat fel, és úgy jó, ahogy van. Ön melyik álláspontot képviseli?

AMH: A klasszikus balettnek megvan az ereje és a maga útja. Ugyanakkor a társulatoknak egyszerre kell vinniük a klasszikus és a kortárs vonalat, így a táncosoknak is mind a kettőre fel kell készülniük. Oslóban készítettek például modern Hattyúk tavát, de a repertoáron mellette ott volt a klasszikus is. Én magam is számos kortárs koreográfiában táncoltam, például Cunninghamében, de az én koreográfiáim alapvetően klasszikusak.

MN: Ha van az itt készített Kalózának mondanivalója, üzenete, célja, mi lenne az?

AMH: Hogy élvezzem.

Névjegy

Anne-Marie Holmes 1943-ban született. A kanadai Winnipeg Balettnél kezdte klasszikus balett-táncosi pályáját, de táncolt a Holland Nemzeti Balettnél, a Londoni Fesztivál Balettnél, a berlini Staatsopernél és a Skót Királyi Balettnél is. A legjobb mestereket tudhatta magáénak, Natalija Dudinszkaját és Alexander Puskint. Számos modern alkotó kifejezetten neki készített koreográfiát. Lisszabonban balettakadémiát alapított, amit a forradalom elsöpört. Egyik leghíresebb koreográfiája A kalóz.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.