Színház

A zsarnok Idő

Shakespeare: Téli rege

  • Tompa Andrea
  • 2017. május 27.

Színház

A legjobb barátok összevesznek, egyik megöletné a másikat. Királyok mindketten. Elindul a lavina, vagyis a rettentő harag indítja el, és mindenkit elsodor. Hiába jön majd a hírnök a jóslattal, hogy a királynő ártatlan, a király pedig egy féltékeny zsarnok (Szabó T. Anna új fordításában), a zsarnok nem hisz neki. A jóslat felér az isteni ítéletalkotással, de hol van már Isten, amikor ekkora düh lakik az emberben?

A Téli rege az egyik leggyönyörűbb Shakespeare-darab. Eredeti címen inkább A tél meséje volna, le is fordította így Várady Szabolcs; nekem a rege szép (fordítási) hagyományt őriz, de azért meghaladható volna. Gyönyörű benne maga a mese: a féltékenység és a zsarnokság pusztító erejéről szól, amikor valakiben úgy szabadul el a pokol, hogy nincs alattvaló, szeretett nő, gyermek, aki feltartóztathatná.

A zsarnok mindenkit eltakarít, Istent is beleértve, aki megkérdőjelezné tetteit. Talán ez a zsarnokság leglényege: hogy feltartóztathatatlan. „Az ég fölöttünk semmi, a feleségem: semmik semmije” – szól a király. A „semmi”, a „nincs” a dráma első felvonásának alapszavai. Szicília királya szinte provokálja feleségét, Hermionét, hogy gyerekkori barátját, Bohémia királyát, aki látogatóba jött, marasztalja még. Az asszonynak sikerül az, ami a férfinak nem. Ha lélektani olvasatot szeretnénk, a férfi hatalmas ereje egyetlen pillanatra megroppan: egy nőnek sikerülhet az, ami neki nem? És elszabadul az indulat.

De, és itt jő Shakespeare zseniális meséje: hinnünk kell, hogy a zsarnok mégis megtorpan, észbe kap. Bár annyi más történetében (miképp a valóságban) a zsarnok sosem torpan meg, de itt mégis: amikor egyszerre veszejti el fiát és szeretett asszonyát, akiről úgy hitte, megcsalja, s aki a börtönében lánygyermeket szült neki. Ezt a kislányt is száműzi, vagy­is sorsára bocsátja.

A Radnóti előadása jóleső, igazi mesemondás, történetmesélés. Kiemelkedik a mai Shakes­peare-játszásból, amelyben ritkán tapasztalok koherensen elmondott történetet; az ifjú rendezőnemzedék vagy nem akar, vagy nem tud (ez gyakran eldönthetetlen) történetet mesélni. Itt van elemzés, helyzetek, emberi kapcsolatok és, amennyire Shakespeare engedi, lélektan. Valló Péter rendező színpadán erős szituációval indulunk, miután az Idő nevű szereplő – Bálint András, aki maga is „idő” – lágyan és vonzóan megnyitja a mesét (Shakespeare-nél ugyan csak a negyedik felvonásban jelenik meg, de sebaj, ő afféle narrátorrá, játékmesterré válik). Melis László borongós, baljós, nagyszerű zenéjével az emberi viszonyok bonyolult, de jól követhető hálójában ragadunk. Némiképp feltűnő, hogy Hermione, a mindenórás terhes asszony túl közeli, bizalmas kapcsolatban áll férje barátjával. Férjét, a zsarnokot, Pál András alakítja, akiben különösen tud keveredni a szerető, figyelmes férfi és a hatalmáért, tökéletes önképéért megőrülő, kontrollvesztett uralkodó. (Pál Andrásnak éppen ezen az estén adják át a legjobb Shakespeare-alakításért járó Gábor Miklós-díjat.)

Ám a valódi zsarnok maga az idő: más darabjaiban Shakespeare nem él azzal a gesztussal, hogy behoz egy Idő nevű szereplőt, aki közli, hogy eltelt tizenhat év. Tizenhat dermedt és felesleges év, elpazarolt idő az uralkodó életében; ezalatt felnő a talált gyermek, a kislány. És „az egy utcáju Idő, e zsarnok”, ahogy Ady fogalmaz, mint egy pallos, mint egy éles kasza kering e téli táj fölött: egykarú, üvegtestű ventilátor a színpad fölött; erős vizuális metafora. A teret alakító üvegfalak „üzenetértéke” jó, világos – minden áttetsző, minden meg- és kifigyelhető (játéktér: Valló Péter), ám anyagukban gyengén kivitelezettek, díszletszerűek, az üvegből mintázott óriás homokóra pedig szájbarágós. Vizuálisan szépen megoldott a szobor híres megelevenedése, amikor a történet végképp meseszerű fordulathoz ér, és az egyirányú Idő legyőzetik. Az előadásnak nincs konkrét térideje, és – leszámítva egy-két kiszólást, célozgatást („gázszerelő”) – jótékonyan hagyja, hogy a történetet értsük, ahogy akarjuk; vonatkoztassuk az örök emberi természetre vagy a jelen zsarnokaira.

Erős „női” vonala van a darabnak: Martinovics Dorina (Hermione) lágyan tud kemény maradni és valami belső erőt megtartani, nem megtörni. Igazságérzetében sziklaszilárd szolgálója szerepében Kováts Adél afféle politikus nő, akit könnyedén széttaposnak. S végül az elveszett szép lány, Perdita szerepében Sodró Eliza: közvetlen, egyszerű, van humora és drámai ereje.

Ami halovány azonban, az a második rész első fele, a pásztorjáték – valaha népszerű műfaj volt, ma mintha nem tudnánk, mit kell ott eljátszani, kik a „parasztok”, akik a csecsemőt megtalálják, és majd felnevelik. Schneider Zoltán tud darabos és vicces lenni, az ő közege viszont ügyetlenül megoldott. Nehézkessé válik a történet és döcögnek a jelenetek, amikor ebben a népi/proli/komikus világban merülünk alá; leginkább kevés a humor, és egy felesleges bulijelenetbe csöppenünk. Pedig volna mit mesélni: a pásztor hirtelen meggazdagodásáról, hiszen Perditával egész vagyonra lelt.

Végül az előadás a happy end dacára bölcsen felmutatja a zavarba ejtő veszteséget. Sokáig ide-oda sorolgatták műfajilag ezt a drámát, problémadarabnak is tartják, magyarul a színművek közt találjuk. Hisz vannak súlyos veszteségek. Nemcsak halottak, de rengeteg elpazarolt idő.

Radnóti Színház, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.