rés a présen

„A régimódi színházban hiszek”

Kőváry Katalin rendező

  • rés a présen
  • 2017. június 11.

Színház

rés a présen: Miért a kamaradarabok vonzanak?

Kőváry Katalin: Pályám kezdetén, a hetvenes években indultak a színházak stúdiói. Ezek közül a Thália Stúdió például sok kiváló előadás helyszíne lett. Abban az időben olyan előadások kerültek az ilyen kis játszóhelyekre, amelyeket a kultúrpolitika nem engedett nagyszínpadra. Ezekről az előadásokról kevesebb kritika jelent meg, és a televízió is csak ritkán készíthetett róluk felvételt. Így rendeztem Hubay Miklós két darabját (Tüzet viszek, Isten füle), Jókai Annát (Tartozik és követel), Lázár Ervint (A hétfejű tündér). Rendeztem persze nagyszínpadon is, gyakran magyar szerzőket (Simonffy András, Mesterházi Lajos, Békés Pál, Czakó Gábor), de kétharmad-egyharmad arányban stúdióban dolgoztam. Nagyon megszerettem ezt a formát, hiteles színészi játékot kíván, és az emberi kapcsolatok, érzések finom árnyalatait is meg lehet mutatni bennük. A stúdió nézőterén – jó esetben – olyan légkör alakul ki, ahol a rendező érzi, hogy az „üzenet” valóban eljut-e a nézőkhöz, akik így, egy térben a közönséggel, furcsa, szakrális erőteret képeznek. De persze annak is van bukéja, ha nyolcszáz ember tapsol a Városmajorban az Így szerettek ők című, Nyáry Krisztián könyve alapján készült előadáson, ahogy ezt múlt nyáron tapasztalhattam.

rap: Hogyan találkoztál a Trió című drámával?

KK: Sok hangjátékot rendeztem. Pár éve a Thália Színház rádiójáték-műhelyében készítettem el ebben a formában Csikós Attila darabját, amellyel megnyerte a Békéscsabai Drámaíró Versenyt. Színészek játszották és zenészek zenélték. Ez a rádióban megoldható volt. Akkor az egyik zenész felvetette, hogy milyen érdekes lenne, ha zenészek játszanák el az egészet. Nem hagyott nyugodni a gondolat. Szinte rögtön megvolt a fejemben a szereposztás, de a megvalósításhoz a Mozsár Műhely létrejötte kellett.

rap: Mikor, hol és milyen csapattal mutatjátok be?

KK: Csikós darabjához Gryllus Samu szerzett zenét, amely szerves része a prózának. Rohmann Ditta csellista és Gazda Bence hegedűs (Budapest Klezmer Band), illetve Tallián Mariann diplomás színésznő és hegedűs – ők a szereplők. A Mozsár pályázatot írt ki a helyszínén lebonyolítható és máshol még nem játszott produkciókra. Miután a felállás eléggé egyedi, a helyszín pedig egy próbaterem – pályáztunk, és bizalmat kaptunk. Meg a létrehozáshoz szükséges pénzt. Május 18-án lesz a bemutató, és a hónapban még négyszer eljátsszuk a Mozsár Műhelyben.

rap: Jó színészek a zenészek?

KK: Ahogy a színészek között is vannak zenészek – gondoljunk csak az egyre több színészzenekarra –, a zenészek között is vannak színészi vénával megáldott művészek. Az említettek ilyenek.

rap: Milyen színházban hiszel?

KK: Ahol a színészek el tudják hitetni velem azt, amit a darabbeli szerepük sugall. Nem szeretem az olyan rendezői önmegvalósításokat, ahol a színészi játék helyett a katarzist egy bömbölő hangszóró szolgáltatja. Szóval a régimódi színházban hiszek. És remélem, hogy ez egyben a jövő modern színháza is.

rap: Milyen munkák jönnek?

KK: A Trió után ősszel a Pinceszínházban bemutatjuk Márai Sándor Varázs című darabját. Egyszer játszották 1945-ben, azóta csend van körülötte. Hiszek a feltámadásában, nagyon szép, aktuális darab. Úgy gondolom, négy eddigi Márai-rendezésem után ez méltó folytatás lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.

Aktívan és örömmel

Július óta központi raktárból biztosítják az anyagellátást a hazai kórházak számára. A miniszterelnöki vő logisztikai cége is részese az üzletnek. Az elvileg a kórházi adósságok csökkentését szolgáló változtatás azzal járhat, hogy egyes intézményeknek nőnek a költségei.