Az orosz külügyminiszter Moszkvában tüntette ki Vidnyánszky Attilát

  • narancs.hu
  • 2017. november 4.

Színház

A rendező azért kapta az elismerést, mert nagyban hozzájárul az orosz irodalom népszerűsítéséhez.

Szergej Lavrov orosz külügyminiszter Puskin-éremmel tüntette ki Vidnyánszky Attila Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendezőt, a Nemzeti Színház igazgatóját szombaton Moszkvában, az orosz nemzeti egység napján – közölte az MTI.

Az orosz nemzeti ünnepen a népek közötti barátság és együttműködés erősítéséért négy külföldi személyiség – Vidnyánszky Attila mellett egy pakisztáni, egy litván és egy vietnami – kapta meg az orosz állami kitüntetést, amelyet az orosz külügyminiszter nyújtott át az általa vezetett tárca központi épületében – jelentette az orosz állami TASZSZ hírügynökség.

Vidnyánszky Attila

Vidnyánszky Attila

Fotó: MTI

A laudáció szerint Vidnyánszky Attila nagyban hozzájárul az orosz irodalom népszerűsítéséhez, és megismerteti a magyar közönséget Oroszország kulturális örökségével. "Nagyra értékeljük azt is, hogy az Ön erőfeszítéseinek köszönhetően sikerült felújítani az oroszországi és magyar színházak közötti együttműködést" – hangsúlyozta Szergej Lavrov.

A Puskin-érmet 1999-ben alapították, orosz és külföldi állampolgároknak adományozzák a kultúra, a művészetek, a művelődés és a humán tudományok területén szerzett érdemeikért.

Most én! - Vidnyánszky Attila háborúja

Ez a színházi évad is véget ért, és a helyzet megint rosszabb, mint egy évvel korábban. A veszteséglista most is olyan nyomasztó, hogy csak az átható közöny segít napirendre térni fölötte. Elég annyit említeni, hogy a legsikeresebb, a magyar színház külföldi köve­teiként működő csapatok közül - nincs olyan sok belőlük - a Krétakör vegetál, a Szputnyik pedig feloszlott a bizonytalan és méltatlan állami finanszírozási rendszer miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.