Színház

A Fiú története

Hamlet

  • Tompa Andrea
  • 2017. november 5.

Színház

A színházi adattárak majdnem száz magyar Hamlet-bemutatót jegyeznek. Ennek ellenére még soha nem játszotta a Vígszínház, a Nemzeti Színház(ak) pedig legalább két tucatszor. Mindez egy olyan korszakra mutat, amikor a színházak profilja Budapesten élesen különvált. A Víg dolga elsősorban a szórakoztatás volt, a Nemzetié a nevelés. Ezeket a profilokat, a „komoly” és a „könnyű” szétválasztását nemcsak az idő számolta fel a művészet minden területén, de a „komoly” is eléggé könnyűvé vált színpadainkon.

Nincs „a” Hamlet: az összességében hat­órányi leírt anyagot jómagam egyszer sem láttam a maga teljességében, bár legalább két tucat Hamlettel lettem gazdagabb. És ez volt életem első nagy színházi előadása, amikor kamaszként megértettem: a színjátszás dolga, hogy „tükröt tartson mintegy a természetnek”. A diktatúrák, az impériumváltások korszakaiban kiváló tükörként működött. Nincs „a” Hamlet, de van itt egy rengeteg irányba vihető anyag: társadalmi-politikai kontextusról, hatalomról, elnyomásról, az emberek közti (családon belüli) viszonyokról, szerelemről, apa-fiú kapcsolatról, halálról, gyászról lehet beszélni általa.

Eszenyi Enikő rendezésével a Vígszínház mintha új hagyományt kezdene, mégis egy régit, egy sajátot folytat: ez a színészek Hamletje. Társadalmi kontextusa szerény és inkább erőltetett, mintha a rendező nem tudott volna lemondani arról, ami valójában nem eléggé érdekelte. Nem gond, hogy nem tudom, hol vagyok: az égből aláereszkedő PSZH (páncélozott szállító harcjármű), Claudius boldog fegyverropogtatása külsődleges eszközökkel, puszta hatásokkal akar valamit érzékeltetni. Az előadás nehezen, hatást hatásra pakolva indul; Horatiónak kell beindítani, belehelnie a hatalmas teret, és ez nem megtörténik a személyes jelenlét által, hanem lépésről lépésre levezényli a rendező. A Szellem megjelenése is még puszta effekt; a színház mintha nem a saját nyelvén beszélne. Ez nem az apa-fiú kapcsolat előadása lesz. Hanem a Fiúé.

Az ifjú Hamlet anyja és mostohaapja, Claudius esküvői bulijára érkezik – ez az első igazi jó színházi pillanat: élőzene, rock, orosz Katyusa, magyar népdal, mindenegyben, a friss házasok ropják. Claudiust Hegedűs D. Géza játssza: ez a fizikumában is megújult, egyszerre megacélosodott és szépen öregedő, élveteg szamuráj-playboy végre a hatalom csúcsán, szivarozva. Mellette Börcsök Enikő a friss feleség, Hamlet anyja tűsarkúban, első virágzásán túl, mégis igazi nő. Összetartozásuk mintha örök lenne. Boldogok.

A Fiú épphogy kilépett a kamaszkorból, fiatal felnőtt, inkább törékenynek látszik elsőre. Ifj. Vidnyánszky Attila színészete, jelenléte páratlanul gazdag. Könnyű, játékos és súlyos belső életet mutat, elmerészkedik a szélekig, ahogy valamiféle borderline személyiség darabjait mutatja fel másoknak, amikor „bolondot mímel”, míg felénk, nézők felé megértésre, lágyságra építi kapcsolatát. Ifj. Vidnyánszky remekül kommunikál a közönséggel, és ez ekkora házban igazi színészi csoda. Az ő melegítőnadrágos Hamletjének „baja” az, hogy gyászában megzavarják, valójában nem hagyják apját siratni, szomorkodni, hisz egyből ünnepelni kell. Hamletje akkor a legerősebb, amikor egyedül uralhatja a színpadot, monológhelyzet van, igazi kapcsolat. Fizikai tudása, testi képességei, tudati állapotai, egész végtelenül eleven idegrendszere az előadás fénypontja.

Egykor a színjátszás egy Hamlet-alakításban valamiféle jellemfejlődést kívánt megfogalmazni, egy belső utat, változást. A színház nyelve alapvetően megváltozott: nem a személyiség változása, nem bizonyos karakterjegyek, hanem a jelenlét ereje, a néző számára is eseményszerű, tapasztalattá sűrűsödő színészi energia az, amivé a tragikus hős vált.

Az est más emberi kapcsolatai gyengébben kidolgozottak, akár Horatióhoz, akár anyjához fűződő viszonya: anyjával való nagyjelenetüket elnyomja a „rendezés”, egy óriás kádban viaskodnak. Okosan megoldott viszont az Egérfogó-jelenet, amelyben Hamlet, szélsőséges gyászának újabb stációjaként, félig női mezben játszik a Színészkirály oldalán; Hegedűs és Börcsök arca az óriáskivetítőn remek megoldás. A Színész egyébként Hajduk Károly; övé az est egyetlen nyílt színi tapsa, amikor váratlanul belefog József Attila Levegőt! című versébe. Tiszta 80-as évek színháza, ahogy a verset a mára vonatkoztatjuk, sorok közt beszél az előadás; Hajduk szavalata, bár erős, mégis nagyon kitett, erőteljesen akarja hangsúlyozni a jelen társadalmi valóságával való kapcsolatát, miközben csöppet sem reflektál önmagára. Nekem sok. És remek Fesztbaum Béla monologizáló, okoskodó, merev Poloniusa.

Nagyszerű régi-új szöveget fabrikált Forgách András.

Ám az egész előadásnak nincs saját poétikája, színházi nyelve; színészi nyelve viszont van. Eszenyi Enikő rendezésének erényét abban látom, amikor ezt a tág teret átadja színészeinek, olyan biztonságos, jelektől nem zsúfolt közeget teremt, amelyben megszólalhatnak. Antal Csaba nagy fém-, olykor remekül világítható díszletének egy eleme, a mozgatható kis színpad invenciózus, rengeteg jelentést tud felvenni.

Végül itt van a nők fájó (rendezői) ábrázolása, mellőzésük, olykor megalázásuk: Hamlet Opheliát is, anyját is meggyötri, mások azonban – s velük maga az előadás – mintha jóváhagynák ezt a megalázást. A nőuralom eljövetele, mint végső kicsengés, színészileg rosszul, mereven megoldott (Gilicze Márta). Harisnyában és tűsarkúban ifj. Vidnyánszky több gyengéd szerelmet tud eljátszani; neki megadatik.

Vígszínház, október 1.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.