Színház

Cserne Klára: Nyelv és lélek

  • - sisso -
  • 2017. november 5.

Színház

Ez a tudománytörténeti bohózat az első, úgymond „normális” színházi térben készített előadás, amely az Artus Arccal a halnak című új generációs programja keretében jött létre. Tudományos kísérlet arra vonatkozóan, hogy átemelhetőek-e a pszichoanalízis tudományos fogalmai, például az empátia és a szeretet a profi színház eszköztárába. A kísérlet során tetten érhetők a dekonstrukciós és a közönség közösséggé alakítására való törekvések is. Magyarul próbára teszik a türelmünket, Daoud Dániel dramaturg kitartó munkájának, meg az összes résztvevő eltérő előadói képességei­nek köszönhetően is.

A sztori Ferenczi Sándorról (1873–1933), a modern pszichoterápia nemzetközi jelentőségű magyar úttörőjéről szól. Az életmű színpadi feldolgozásával több célja is volt az író-rendezőnek, leginkább a terápia és a színház körüli mítoszokat szerette volna tisztázni, valamint hiányokat pótolni. A történelmi férfiak mellett – mint Freud, akit Gonosz Professzor néven Terhes Sándor alakít csuklóból, és Ferenczi, akit Rácz Lőrincz kissé nehézkesebben – egy kitalált nőt (Emma Ö, alias Szabó Veronika) állít a cselekmény középpontjába, hogy ezzel a nők színházban és pszichoanalízisben betöltött szerepét is helyrebillentse. Ő köt szerződést a nézőkkel az előadás kezdetén. Egy beszélő fikusz a társa, aki Bősze Ádám hangján idéz tudományos téziseket. Ezeket a sérelmeket az Éneklő koldus, avagy Paizs Miklós Sickratman előadói jelenléte ellensúlyozza. Az első óra úgy telik, mintha valaki elméjében ülnénk, és azt néznénk, hogyan írja ezt a történetet. Woody Allen-i effekt. Az utolsó fél óra, Terhes Sándor színpadra lépésétől – aki addig a közönség soraiból beszél – viszont fergeteges színház. Tele reflektált röhögéssel, amihez talán kell az előző óra előkészítés, de kevesebb jobb lenne. Innen aztán már nagyon sok múlik a közönségen. Még tűzijáték is kerekedhet belőle, sok kis ősrobbanás, mint ezen az estén. Mi olyan közönség voltunk, hogy nem adtuk alább.

Artus Stúdió, 2017. szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.