Színház

Cserne Klára: Nyelv és lélek

  • - sisso -
  • 2017. november 5.

Színház

Ez a tudománytörténeti bohózat az első, úgymond „normális” színházi térben készített előadás, amely az Artus Arccal a halnak című új generációs programja keretében jött létre. Tudományos kísérlet arra vonatkozóan, hogy átemelhetőek-e a pszichoanalízis tudományos fogalmai, például az empátia és a szeretet a profi színház eszköztárába. A kísérlet során tetten érhetők a dekonstrukciós és a közönség közösséggé alakítására való törekvések is. Magyarul próbára teszik a türelmünket, Daoud Dániel dramaturg kitartó munkájának, meg az összes résztvevő eltérő előadói képességei­nek köszönhetően is.

A sztori Ferenczi Sándorról (1873–1933), a modern pszichoterápia nemzetközi jelentőségű magyar úttörőjéről szól. Az életmű színpadi feldolgozásával több célja is volt az író-rendezőnek, leginkább a terápia és a színház körüli mítoszokat szerette volna tisztázni, valamint hiányokat pótolni. A történelmi férfiak mellett – mint Freud, akit Gonosz Professzor néven Terhes Sándor alakít csuklóból, és Ferenczi, akit Rácz Lőrincz kissé nehézkesebben – egy kitalált nőt (Emma Ö, alias Szabó Veronika) állít a cselekmény középpontjába, hogy ezzel a nők színházban és pszichoanalízisben betöltött szerepét is helyrebillentse. Ő köt szerződést a nézőkkel az előadás kezdetén. Egy beszélő fikusz a társa, aki Bősze Ádám hangján idéz tudományos téziseket. Ezeket a sérelmeket az Éneklő koldus, avagy Paizs Miklós Sickratman előadói jelenléte ellensúlyozza. Az első óra úgy telik, mintha valaki elméjében ülnénk, és azt néznénk, hogyan írja ezt a történetet. Woody Allen-i effekt. Az utolsó fél óra, Terhes Sándor színpadra lépésétől – aki addig a közönség soraiból beszél – viszont fergeteges színház. Tele reflektált röhögéssel, amihez talán kell az előző óra előkészítés, de kevesebb jobb lenne. Innen aztán már nagyon sok múlik a közönségen. Még tűzijáték is kerekedhet belőle, sok kis ősrobbanás, mint ezen az estén. Mi olyan közönség voltunk, hogy nem adtuk alább.

Artus Stúdió, 2017. szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.