Színház

Cserne Klára: Nyelv és lélek

  • - sisso -
  • 2017. november 5.

Színház

Ez a tudománytörténeti bohózat az első, úgymond „normális” színházi térben készített előadás, amely az Artus Arccal a halnak című új generációs programja keretében jött létre. Tudományos kísérlet arra vonatkozóan, hogy átemelhetőek-e a pszichoanalízis tudományos fogalmai, például az empátia és a szeretet a profi színház eszköztárába. A kísérlet során tetten érhetők a dekonstrukciós és a közönség közösséggé alakítására való törekvések is. Magyarul próbára teszik a türelmünket, Daoud Dániel dramaturg kitartó munkájának, meg az összes résztvevő eltérő előadói képességei­nek köszönhetően is.

A sztori Ferenczi Sándorról (1873–1933), a modern pszichoterápia nemzetközi jelentőségű magyar úttörőjéről szól. Az életmű színpadi feldolgozásával több célja is volt az író-rendezőnek, leginkább a terápia és a színház körüli mítoszokat szerette volna tisztázni, valamint hiányokat pótolni. A történelmi férfiak mellett – mint Freud, akit Gonosz Professzor néven Terhes Sándor alakít csuklóból, és Ferenczi, akit Rácz Lőrincz kissé nehézkesebben – egy kitalált nőt (Emma Ö, alias Szabó Veronika) állít a cselekmény középpontjába, hogy ezzel a nők színházban és pszichoanalízisben betöltött szerepét is helyrebillentse. Ő köt szerződést a nézőkkel az előadás kezdetén. Egy beszélő fikusz a társa, aki Bősze Ádám hangján idéz tudományos téziseket. Ezeket a sérelmeket az Éneklő koldus, avagy Paizs Miklós Sickratman előadói jelenléte ellensúlyozza. Az első óra úgy telik, mintha valaki elméjében ülnénk, és azt néznénk, hogyan írja ezt a történetet. Woody Allen-i effekt. Az utolsó fél óra, Terhes Sándor színpadra lépésétől – aki addig a közönség soraiból beszél – viszont fergeteges színház. Tele reflektált röhögéssel, amihez talán kell az előző óra előkészítés, de kevesebb jobb lenne. Innen aztán már nagyon sok múlik a közönségen. Még tűzijáték is kerekedhet belőle, sok kis ősrobbanás, mint ezen az estén. Mi olyan közönség voltunk, hogy nem adtuk alább.

Artus Stúdió, 2017. szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.