Egy grimaszt legalább

Harold Pinter: A gondnok

  • - deres -
  • 2012. február 28.

Színház

A színészekre panasz nem lehet. Mucsi, Scherer, Katona: elviszik hátukon az estét. Megint. Más kérdés, hogy ez önmagában mit jelent. Mert hiába akadnak remek pillanatok, ha összességében valami plusz mégis hiányzik A gondnokból. Egy vezérelv, egy flash, egy kis őrület. Hogy Harold Pinter abszurdja kikandikálhasson a hatvanas évekből, és megsejtsük, mit akar tőlünk itt és most.

Mucsi, Scherer


Mucsi, Scherer

Pedig izgalmas térrel köszönt a Nézőművészeti Kft. legújabb előadása: a Szkénében kétoldalt a nézőtér, középen karcsú színpad, mintha valaki ott felejtett volna egy lepusztult mólót. A poros bútorhalmokon és -sátrakon mégis van valami csendes ragyogás (díszlet: Khell Csörsz). Ebben a térben három mániákus csap össze: három kísérleti egér. Az öreg hajléktalan (Mucsi Zoltán), aki saját lehetőségeit mantrázza minduntalan, és primadonnáskodik, mert az ajándékcipő valahol mindig szorít. A szobalakó, lelassult báty (Scherer Péter), aki hajdani identitását és világészlelését próbálja felidézni, miközben csendben elbabrál mindennel, ő ebben talál megnyugvást. Végül pedig az agresszív öcs (Katona László), aki a megújulás jegyében saját ízlését kényszerítené a házra, és belsőépítészeti csodákról, fasza kis burkolólapokról fantáziál.

Szabó Máté rendezése mintha túlságosan átadta (megadta?) volna magát a pinteri szövegnek, pedig az előadás jóval több húzást is elbírt volna. Vagy jóval több elrugaszkodást, hogy valóban megértsük, mi is ez a groteszk viszonyrendszer, amely a három szereplőt egy ketrecben tartja. Ehelyett pontos reálszituációkkal és karakterábrázolással soroznak az alkotók, amikből éppen a valóson túli hiányzik. Az, ami kitágíthatná, felpörgethetné az estét. Vagy villantana egy grimaszt legalább. A tempótlanság pedig megbosszulja magát: jó példa erre a szemközti nézőhalmaz, ahol egyre több unatkozó arcot látni. Meg egyébként is: mért figyelné bárki a nézőtársait, ha éppen színház történik?

Nézőművészeti Kft. – Szkéné Színház, február 11.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.