Egy grimaszt legalább

Harold Pinter: A gondnok

  • - deres -
  • 2012. február 28.

Színház

A színészekre panasz nem lehet. Mucsi, Scherer, Katona: elviszik hátukon az estét. Megint. Más kérdés, hogy ez önmagában mit jelent. Mert hiába akadnak remek pillanatok, ha összességében valami plusz mégis hiányzik A gondnokból. Egy vezérelv, egy flash, egy kis őrület. Hogy Harold Pinter abszurdja kikandikálhasson a hatvanas évekből, és megsejtsük, mit akar tőlünk itt és most.

Mucsi, Scherer


Mucsi, Scherer

Pedig izgalmas térrel köszönt a Nézőművészeti Kft. legújabb előadása: a Szkénében kétoldalt a nézőtér, középen karcsú színpad, mintha valaki ott felejtett volna egy lepusztult mólót. A poros bútorhalmokon és -sátrakon mégis van valami csendes ragyogás (díszlet: Khell Csörsz). Ebben a térben három mániákus csap össze: három kísérleti egér. Az öreg hajléktalan (Mucsi Zoltán), aki saját lehetőségeit mantrázza minduntalan, és primadonnáskodik, mert az ajándékcipő valahol mindig szorít. A szobalakó, lelassult báty (Scherer Péter), aki hajdani identitását és világészlelését próbálja felidézni, miközben csendben elbabrál mindennel, ő ebben talál megnyugvást. Végül pedig az agresszív öcs (Katona László), aki a megújulás jegyében saját ízlését kényszerítené a házra, és belsőépítészeti csodákról, fasza kis burkolólapokról fantáziál.

Szabó Máté rendezése mintha túlságosan átadta (megadta?) volna magát a pinteri szövegnek, pedig az előadás jóval több húzást is elbírt volna. Vagy jóval több elrugaszkodást, hogy valóban megértsük, mi is ez a groteszk viszonyrendszer, amely a három szereplőt egy ketrecben tartja. Ehelyett pontos reálszituációkkal és karakterábrázolással soroznak az alkotók, amikből éppen a valóson túli hiányzik. Az, ami kitágíthatná, felpörgethetné az estét. Vagy villantana egy grimaszt legalább. A tempótlanság pedig megbosszulja magát: jó példa erre a szemközti nézőhalmaz, ahol egyre több unatkozó arcot látni. Meg egyébként is: mért figyelné bárki a nézőtársait, ha éppen színház történik?

Nézőművészeti Kft. – Szkéné Színház, február 11.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."