Tiszta magyar vér

A Gondnokság

  • Kristóf Borbála
  • 2012. február 24.

Színház

A háború elkezdődött. Az Ősanya és az Ősapa összeboronálása akadozik, ezért a Gondnokság hadgyakorlatot tart a bunkerben: testcsere, szívszakajtás, teleportálás két percben. Meg „halálugrás, háló nélkül”. Zsolti mindeközben tajtrészeg, mert szerelme, Vera a porszemnyi méretűre zsugorodott Ferivel jár. A gondnokok kénytelenek szembenézni a rettenetes igazsággal: a magyar koronára egy Anjou-ivadék tör. Az Anjouk nagyon alattomosak: házasodással, kakukkfióka-taktikával eszik be magukat a történelembe, és ófrancia átkaikkal bűvölik el a jó magyar embereket. A két Endre terepre vonul: Endre I. megpróbál belemászni a kissé geek Ősapa életébe, míg Endre II. frenetikus (ál)székely tájszólással furakszik be Butyka Áron fedőnéven az Ősanya lakásába. Azért nem érkezik üres kézzel: hoz laskaszűrőt, tepsiszettet, meg CBA-s kolozsvári szalonnát. Eközben a bunkerben Zsolti még mindig mattrészegen próbál pár gondolatfoszlányt megosztani Verával a (tevékeny) szerelemről, sikertelenül. A sértett Zsolti persze kurvákat hív. Itt kezdődnek az igazi gondok.


Fotó: Dömölky Dániel

A Gondnokság havonta egy óra őrült rohanás a tiszta magyar vérvonal védelmében: laza és felszabadult játék a sci-fi- és krimisorozatok, valamint a szappanoperák dramaturgiai fogásaival, gesztusaival, karaktertípusaival. Véresen parodisztikus drámai effektek, képbeállítások, és persze a címben is ígért sitcomhumor – erőteljes, szocreál beütésű mélymagyarsággal nyakon öntve.

A jelen eseményeire való – előre beígért – reflektálás tekintetében viszont óvatos duhaj a sorozat. A magyarság közmondásos kajlaságainak és kollektív paráinak szellemes és állhatatos kifigurázása mellett napjaink eseményei inkább üres utalásokban, gegekként jelennek meg. Helyzetértelmezés vagy közéleti bevállalósság nincs, inkább egy-egy fricska és cinkos kacajok. Ne legyenek kétségeink; a neten is követhető produkció legfőbb metafizikai tétje és végső kérdése egyszerűen megfogalmazható: szétröhögöd magad, vagy sem.

És inkább szét, mint nem szét.

(Játsszák: Dankó István, Kocsis Gergely, Ötvös András, Pálos Hanna e. h., Rajkai Zoltán

Rendezte: Dömötör András, Kovács Dániel)

Katona Sufni, február 12. A következő epizódot itt ajánljuk.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."