Tiszta magyar vér

A Gondnokság

  • Kristóf Borbála
  • 2012. február 24.

Színház

A háború elkezdődött. Az Ősanya és az Ősapa összeboronálása akadozik, ezért a Gondnokság hadgyakorlatot tart a bunkerben: testcsere, szívszakajtás, teleportálás két percben. Meg „halálugrás, háló nélkül”. Zsolti mindeközben tajtrészeg, mert szerelme, Vera a porszemnyi méretűre zsugorodott Ferivel jár. A gondnokok kénytelenek szembenézni a rettenetes igazsággal: a magyar koronára egy Anjou-ivadék tör. Az Anjouk nagyon alattomosak: házasodással, kakukkfióka-taktikával eszik be magukat a történelembe, és ófrancia átkaikkal bűvölik el a jó magyar embereket. A két Endre terepre vonul: Endre I. megpróbál belemászni a kissé geek Ősapa életébe, míg Endre II. frenetikus (ál)székely tájszólással furakszik be Butyka Áron fedőnéven az Ősanya lakásába. Azért nem érkezik üres kézzel: hoz laskaszűrőt, tepsiszettet, meg CBA-s kolozsvári szalonnát. Eközben a bunkerben Zsolti még mindig mattrészegen próbál pár gondolatfoszlányt megosztani Verával a (tevékeny) szerelemről, sikertelenül. A sértett Zsolti persze kurvákat hív. Itt kezdődnek az igazi gondok.


Fotó: Dömölky Dániel

A Gondnokság havonta egy óra őrült rohanás a tiszta magyar vérvonal védelmében: laza és felszabadult játék a sci-fi- és krimisorozatok, valamint a szappanoperák dramaturgiai fogásaival, gesztusaival, karaktertípusaival. Véresen parodisztikus drámai effektek, képbeállítások, és persze a címben is ígért sitcomhumor – erőteljes, szocreál beütésű mélymagyarsággal nyakon öntve.

A jelen eseményeire való – előre beígért – reflektálás tekintetében viszont óvatos duhaj a sorozat. A magyarság közmondásos kajlaságainak és kollektív paráinak szellemes és állhatatos kifigurázása mellett napjaink eseményei inkább üres utalásokban, gegekként jelennek meg. Helyzetértelmezés vagy közéleti bevállalósság nincs, inkább egy-egy fricska és cinkos kacajok. Ne legyenek kétségeink; a neten is követhető produkció legfőbb metafizikai tétje és végső kérdése egyszerűen megfogalmazható: szétröhögöd magad, vagy sem.

És inkább szét, mint nem szét.

(Játsszák: Dankó István, Kocsis Gergely, Ötvös András, Pálos Hanna e. h., Rajkai Zoltán

Rendezte: Dömötör András, Kovács Dániel)

Katona Sufni, február 12. A következő epizódot itt ajánljuk.


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.