Tiszta magyar vér

A Gondnokság

  • Kristóf Borbála
  • 2012. február 24.

Színház

A háború elkezdődött. Az Ősanya és az Ősapa összeboronálása akadozik, ezért a Gondnokság hadgyakorlatot tart a bunkerben: testcsere, szívszakajtás, teleportálás két percben. Meg „halálugrás, háló nélkül”. Zsolti mindeközben tajtrészeg, mert szerelme, Vera a porszemnyi méretűre zsugorodott Ferivel jár. A gondnokok kénytelenek szembenézni a rettenetes igazsággal: a magyar koronára egy Anjou-ivadék tör. Az Anjouk nagyon alattomosak: házasodással, kakukkfióka-taktikával eszik be magukat a történelembe, és ófrancia átkaikkal bűvölik el a jó magyar embereket. A két Endre terepre vonul: Endre I. megpróbál belemászni a kissé geek Ősapa életébe, míg Endre II. frenetikus (ál)székely tájszólással furakszik be Butyka Áron fedőnéven az Ősanya lakásába. Azért nem érkezik üres kézzel: hoz laskaszűrőt, tepsiszettet, meg CBA-s kolozsvári szalonnát. Eközben a bunkerben Zsolti még mindig mattrészegen próbál pár gondolatfoszlányt megosztani Verával a (tevékeny) szerelemről, sikertelenül. A sértett Zsolti persze kurvákat hív. Itt kezdődnek az igazi gondok.


Fotó: Dömölky Dániel

A Gondnokság havonta egy óra őrült rohanás a tiszta magyar vérvonal védelmében: laza és felszabadult játék a sci-fi- és krimisorozatok, valamint a szappanoperák dramaturgiai fogásaival, gesztusaival, karaktertípusaival. Véresen parodisztikus drámai effektek, képbeállítások, és persze a címben is ígért sitcomhumor – erőteljes, szocreál beütésű mélymagyarsággal nyakon öntve.

A jelen eseményeire való – előre beígért – reflektálás tekintetében viszont óvatos duhaj a sorozat. A magyarság közmondásos kajlaságainak és kollektív paráinak szellemes és állhatatos kifigurázása mellett napjaink eseményei inkább üres utalásokban, gegekként jelennek meg. Helyzetértelmezés vagy közéleti bevállalósság nincs, inkább egy-egy fricska és cinkos kacajok. Ne legyenek kétségeink; a neten is követhető produkció legfőbb metafizikai tétje és végső kérdése egyszerűen megfogalmazható: szétröhögöd magad, vagy sem.

És inkább szét, mint nem szét.

(Játsszák: Dankó István, Kocsis Gergely, Ötvös András, Pálos Hanna e. h., Rajkai Zoltán

Rendezte: Dömötör András, Kovács Dániel)

Katona Sufni, február 12. A következő epizódot itt ajánljuk.


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.