Az egri színházigazgató-választás dramaturgiája

Egyet választhatsz

  • Molnár Richárd
  • 2020. november 19.

Színház

Csőd vagy beletörődés – ezek közül választhatott Eger ellenzéki városvezetése, miután megpróbált megalkudni, majd szembeszállni az Orbán-kormánnyal a saját színházának igazgatóválasztása kapcsán.

„Nekem arra kellett gondolni, hogy mi lesz az óvodákkal, a bölcsődékkel, a szociális ellátórendszerünkkel, a közvilágítással, a közösségi közlekedéssel. Ezeket mind fizetnünk kell. Megér-e annyit egy színházigazgató, hogy ezeket veszélybe sodorjuk?” – fogalmazott november 12-i sajtótájékoztatóján Eger polgármestere. Mirkóczki Ádám szavaiban benne volt a NER-beli lét minden realitása és keserűsége, amelyet ezúttal az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatóválasztása körül kialakult bő egy hónapos, fordulatokkal teli polémiából szűrhetett le. Ami tény: egy demokratikusan megválasztott önkormányzatot nyílt pénzügyi zsarolással kényszerített a kormány egy demokratikus közgyűlési döntés visszavonására.

A 2019-es önkormányzati választások zajos ellenzéki sikere óta az Orbán-kormány több tanújelét is adta annak, hogy a helyi Fidesz-káderek leváltásáért az iskoláiktól és kórházaiktól már megfosztott önkormányzatok hatásköri és pénzügyi kiüresítésével, önállóságuk korlátozásával áll bosszút. A 2006 óta fideszes vezetésű Egerben tavaly ősszel az ellenzék az Egységben a Városért Egyesület ernyőszervezete alatt került többségbe és adta a polgármestert. Az új városvezetés úgy hitte, hogy ha másban nem is, legalább a színház ügyében egyezségre lehet jutni a kormányzattal – ám Mirkóczki Ádám a múlt héten bejelentette a teljes, feltétel nélküli kapitulációt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.