Színház

Eldobható

A kolozsvári Übü király

  • Csáki Judit
  • 2012. július 14.

Színház

Milyen érdekes: a Maladype diáktréfára-bohózatra hangolt Übü királya újságpapírhalmok közt játszódik, és onnan kerülnek ki a különféle kellékek, jelmezkiegészítők is. És akkor itt van a kolozsváriak Übü királya, Alain Timar rendezésében - papír és bohózat. A totális színház nyelvét beszélők szellemi rokonsága.

A kolozsváriak előadásának elején bejön egy egész fúvószenekar - pontosabban a tizenkét színész mindegyike valamilyen fúvós hangszert szólaltat meg. Trombita minden mennyiségben: a zene beszédet idéz, a harsányságon túli (vagy inneni) intonációt. A színészek mintha meztelenek lennének: az off-white pamuttrikó és nadrág voltaképpen a pucérság maga. Amúgy a tér is szinte üres (a két oldalon a két pad az éppen jelenetben nem lévő, de azért játszó színészek helye): lehet nulláról kezdeni, nyelvet, formát, drámát egyszerre építeni.

Ruha a színészekre majd az óriás hengerről legörgetett papírból keletkezik; maguk tépik a szoknyát, az állógallért, sisakot, de még a királyi korona is helyben készül. Ötletes, ruganyos és gyors kézimunka, ráadásul változatos és vicces átkötések jönnek létre a jelenetek közt, amelyeket - némileg brechtiesen - felkonferál valamelyik színész, hadd tudjuk, hol járunk éppen.

Mert egyébként nehezen tudnánk, hisz még Übü papa és Übü mama is szüntelenül alakot vált; egymástól veszik és egymásnak adják a szerepet a színészek, és nem annyira a folytonosságra, mint épp a váltásra ügyelnek: kinek-kinek megvan a maga Übüje, papa vagy mama. És gazdára - vagyis alakra és nyelvre - találnak a többiek is: Bugrisláv, Vencel király, Paszomány kapitány is.

Az előadás első fele mégis nehézkes; talán, mert a figyelem a "papírmunkára" terelődik. A forma, ez a kétségtelenül remek ötlet némileg üresen viszi a hátán Alfred Jarry bohózatát a feneketlen ostobaság, nagyravágyás és hatalommánia voltaképp félelmetes kevercséről. El is telik vagy ötven perc, mire a szüntelen átváltozás, az amúgy ritmikusan be-belépő fúvóshangorkán mögül előtűnik a darab maga, és a váltások-változások elnyerik kiábrándító jelentésüket. Kolozsvári mércével mérve nem elég ütősen.

Albert Csilla, Györgyjakab Enikő, Kató Emőke, Laczó Júlia, Skovrán Tünde, Varga Csilla, Dimény Áron, Farkas Lóránd, Keresztes Sándor, Szűcs Ervin, Váta Loránd és Viola Gábor adja az összes Übüt és környezetét, a megölt királyt és a fiát is. Igen, összehangolt csapatmunka, koncentráltság és szabadság van jelen egyszerre - és az egyik színész, Dimény Áron egyszer csak mégis besokall az abszurd fergetegbe. Átmegy "civilbe" (a szónak így persze nem sok értelme van, hisz Dimény Áron színészbe megy át), és ki akar szállni a játékból. Ez jó ötlet (bár ezt is láttuk már Zsámbékitól annak idején), és átviszi a többieket is, akik a papírhegyek elé telepednek, és szépen elmesélik nekünk a darab végét. Mögöttük szemét, ami színház volt eddig, és tudjuk, amit tudunk: eldobható minden, Übü egész rémuralma, mert jön majd másik.

A Kolozsvári Állami Magyar Színház vendégjátéka, Pesti Színház, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.