Színház

Eldobható

A kolozsvári Übü király

  • Csáki Judit
  • 2012. július 14.

Színház

Milyen érdekes: a Maladype diáktréfára-bohózatra hangolt Übü királya újságpapírhalmok közt játszódik, és onnan kerülnek ki a különféle kellékek, jelmezkiegészítők is. És akkor itt van a kolozsváriak Übü királya, Alain Timar rendezésében - papír és bohózat. A totális színház nyelvét beszélők szellemi rokonsága.

A kolozsváriak előadásának elején bejön egy egész fúvószenekar - pontosabban a tizenkét színész mindegyike valamilyen fúvós hangszert szólaltat meg. Trombita minden mennyiségben: a zene beszédet idéz, a harsányságon túli (vagy inneni) intonációt. A színészek mintha meztelenek lennének: az off-white pamuttrikó és nadrág voltaképpen a pucérság maga. Amúgy a tér is szinte üres (a két oldalon a két pad az éppen jelenetben nem lévő, de azért játszó színészek helye): lehet nulláról kezdeni, nyelvet, formát, drámát egyszerre építeni.

Ruha a színészekre majd az óriás hengerről legörgetett papírból keletkezik; maguk tépik a szoknyát, az állógallért, sisakot, de még a királyi korona is helyben készül. Ötletes, ruganyos és gyors kézimunka, ráadásul változatos és vicces átkötések jönnek létre a jelenetek közt, amelyeket - némileg brechtiesen - felkonferál valamelyik színész, hadd tudjuk, hol járunk éppen.

Mert egyébként nehezen tudnánk, hisz még Übü papa és Übü mama is szüntelenül alakot vált; egymástól veszik és egymásnak adják a szerepet a színészek, és nem annyira a folytonosságra, mint épp a váltásra ügyelnek: kinek-kinek megvan a maga Übüje, papa vagy mama. És gazdára - vagyis alakra és nyelvre - találnak a többiek is: Bugrisláv, Vencel király, Paszomány kapitány is.

Az előadás első fele mégis nehézkes; talán, mert a figyelem a "papírmunkára" terelődik. A forma, ez a kétségtelenül remek ötlet némileg üresen viszi a hátán Alfred Jarry bohózatát a feneketlen ostobaság, nagyravágyás és hatalommánia voltaképp félelmetes kevercséről. El is telik vagy ötven perc, mire a szüntelen átváltozás, az amúgy ritmikusan be-belépő fúvóshangorkán mögül előtűnik a darab maga, és a váltások-változások elnyerik kiábrándító jelentésüket. Kolozsvári mércével mérve nem elég ütősen.

Albert Csilla, Györgyjakab Enikő, Kató Emőke, Laczó Júlia, Skovrán Tünde, Varga Csilla, Dimény Áron, Farkas Lóránd, Keresztes Sándor, Szűcs Ervin, Váta Loránd és Viola Gábor adja az összes Übüt és környezetét, a megölt királyt és a fiát is. Igen, összehangolt csapatmunka, koncentráltság és szabadság van jelen egyszerre - és az egyik színész, Dimény Áron egyszer csak mégis besokall az abszurd fergetegbe. Átmegy "civilbe" (a szónak így persze nem sok értelme van, hisz Dimény Áron színészbe megy át), és ki akar szállni a játékból. Ez jó ötlet (bár ezt is láttuk már Zsámbékitól annak idején), és átviszi a többieket is, akik a papírhegyek elé telepednek, és szépen elmesélik nekünk a darab végét. Mögöttük szemét, ami színház volt eddig, és tudjuk, amit tudunk: eldobható minden, Übü egész rémuralma, mert jön majd másik.

A Kolozsvári Állami Magyar Színház vendégjátéka, Pesti Színház, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.