Tánc

Fogd meg a táncost!

Hodworks: Szólók

  • Artner Szilvia
  • 2017. április 9.

Színház

Érzékenységüket perverzitásnak, üdítően friss szemléletüket pimasz provokációnak, az improvizációikból kimentett, különleges nyelvezetüket kódolhatatlan káosznak is magyarázták már. Ismerős tendenciák, hiszen minden kornak és műfajnak megvan a maga radikálisan újat akaró csapata. A punk nem halott, viszont nem is akar tetszeni, a legkevésbé pedig tetszelegni. Megkérdőjelezni akar dolgokat, kiengedni a szellemet a palackból, megmutatni azt, aminek mások szerint nem volna ildomos látszania.

Hód Adrienn tíz éve alapított társulata, a Hodworks mindössze néhány független alkotóból áll, de mára megváltoztatta a színpadi szabályokat. Például azzal, hogy sorban megszegték, majd azonnal újra is konstruálták azokat. Jó pár radikális, de kellemes humorú előadásukat élvezhette a nemzetközi táncélet az utóbbi években, és elismertségüket az itthoni díjak mellett az is jelzi, hogy a rangos Aerowaves fesztivál egymás után három előadásukat választotta be az évad 20 legjobbja közé. És most született egy összefoglaló jellegű, illetve érzésem szerint korszakzáró mű, amely történetesen szólókból áll. Marcio Canabarro, Cuhorka Emese és Molnár Csaba táncolják és játs­szák a 18 szólót, amely előadónak és közönségnek egyaránt kemény feladat. Hód és előadói jól összeszokott csapat, és „falkában” is tudnak az egyéni akciókra koncentrálni, úgyhogy biztonsággal végigvisznek egy tőlük szokatlanul hosszú, kétórás előadást, váltott szólókból. Azonban bőven okoznak meglepetéseket is.

Nincs klasszikus nézőtér, a nézők körbeülik az előadókat. Viszonyba kerül a két oldal, a nézők kénytelenek reagálni a történésekre, és közben elhitetik, hogy alakulhat másképp is az előadás. A próbatermi improvizációk során szigorúan rögzült a mozgás menete, nagyon pontosak a keretek, mégis úgy érezzük, hogy semmi nincs kőbe vésve. Igen, ebben is tulajdonképpen gátlástalanok.

Az előadók négyfelől lépnek be a térbe. Molnár Csaba először feszülős matyó topban, alsógatyában, lakkcipőben (a mobil jelmezeket Németh Anikó divattervező állította össze). Megrázó intró a görcs és a vágy szembenállásáról. Aztán Cuhorka Emese jön overallban, jegyzetfüzetet csapkodva. Nagyon szeretné megosztani velünk a szöveget, és ezt jambikusan slammelve teszi, mert a furcsa, töredezett beszéd új művésze is ő. Ismét Molnár, álomkék aerobikdresszben balettot mímel mint a kortárs tánc Latabárja, röhögés. Cuhorka beront hóhéroutfitben, túlvilági hanggal kísért, latinos topogással gyilkolja az időt. Két dühöngő között végre egy csendes őrült, Marcio Canabarro érkezik és vele a poézis, meg a kortárs táncos simogató. Elképesztően viselkedik a közönség, mintha egy szentet látna a színpadon, fogdossa a táncost, amint odahajol, és nem akarja ereszteni. És így tovább.

Körülbelül félidőben váltás. Molnár jelenete csak szélről, majdnem mozdulatlanul. Mintha távozóban volna a próbateremből a téli utcára, menetfelszerelésben, miközben az előadás értelméről beszél, gyagya kritikusként elemez. Aztán nincs vége, pedig innentől azt hisszük még több jeleneten keresztül. Cuhorka ismét hasít, a gyűlölet punk papnőjéből meztelen Évává válik, és az édenből való kiűzetés közben csíphetjük el. A Hodworks repülő cirkusza. Molnár mint az Úr oldalról kiabál: hogy ehettétek meg anyáddal az almát… Ez már szinte duó. Riadt technocsecsemő, skizofrén parókanő, óriás, emlékező papírszörny sorjázik előttünk, majd táncdalfesztivál fantasyjelmezekben, beéneklés egymás jeleneteibe, végül csak a nyugalom és a szépség. Olyan giccs, hogy már szinte kozmológia. Kemény, a hétköznapi tájékozódási pontjainkat is megváltoztató két óra volt. Tudnék belőle húzni, de a lényeg, hogy a Szólók végtelensége már a saját időmben lüktet tovább.

MU Színház, február 16.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.