Színház

Semmi biztos

Jérôme Bel színháza

  • Tompa Andrea
  • 2017. április 9.

Színház

Mahatma Gandhi úgy vélte, hogy az egyszerűség teszi a dolgokat univerzálissá. A 90-es évek közepén indult francia koreográfus, Jérôme Bel alkotásainak fontos jellemzője az egyszerűség és az univerzalitás, miközben sokszor lokális és konkrét dolgok vannak a színpadon.

Egyszerűsége Peter Brook színpadánál is továbblép, mert Bel felismerhető, csak rá jellemző formát sem hozott létre. A koreográfus honlapján az Indokok jegyzéke menüpont alatt több film online megnézhető, Bel elemzi bennük az előadásait – az egyszerűség bonyolult elemzést tesz indokolttá. Belt a konceptuális tánc koreográfusaként tartják számon; egyfajta filozófiai táncszínpad ez, de a filozófia könnyen hozzáférhető, a felülete könnyen megközelíthető. Jérôme Bel színpadi munkássága a kortárs világ alapgondolatainak enciklopédiája: sokkal inkább gondolatok vannak a színpadon, mint érzéki élmények vagy látvány. Mégis konkrét, személyes darabok, ugyanakkor hideg, intellektuális, minimalista művek; a cool fun fontos jellemzőjük. A nézőre gyakorolt mentális, érzelmi hatás talán a legfontosabb alkotóelemük: aktivizálni, ami a nézőben van, keresni a hagyományos reprezentációban elveszett kapcsolatot, átkeretezni szokásainkat.

Bel műveiben nincs „spektákulum”, sem hagyományos értelemben vett „profi” tánc, de a „szórakozás” iránti igényünket is felül kell vizsgálnunk. Általában színházban azt várjuk, hogy lemegy a nézőtéren a fény, feljön a színpadon, megjelennek a színészek, és kezdődik a spektákulum, mi pedig boldogan kukkolunk. A The Show Must Go On című előadása ennek a várakozásnak a felülvizsgálatával kezdődik: a Tonight, tonight jól ismert slágere teljes sötétben megy le, a színészek (civilek) a 14. percben lépnek be. Jérôme Bel minden darabja átkeretezi a nézői tudást, várakozást, szokásokat. Arra kérdez rá, mi van a fejünkben: például amikor a Sérült színház színészei (Down-kóros, autista, más fogyatékkal élők) egyenként kijönnek az üres színpad elejére, és semmi mást nem tesznek, csak hagyják, hogy a néző hosszan szemlélje őket. Mit szemlélünk valójában? A saját gondolatainkat, elsősorban inkább érzéseinket a fogyatékkal élőkkel kapcsolatban. Van-e más olyan élethelyzet, amikor szabadon, kíváncsiságunkat kielégítve így szemügyre vehetjük őket? Miután mindez lezajlott, s kellően megbámultuk őket, mint régmúlt cirkuszi „szörnyeket”, szakállas nőket vagy óriásokat, most már ismerősként térnek vissza, különösségük, furcsaságuk kioltódott. Ezután megdöbbentő mindennapiságuk, szimpla átlagemberi mivoltuk bontakozik ki; hozzánk hasonlók. Amikor a The Show Must Go On táncosait kezdjük el nézni, a civilek hétköznapisága megdöbbentően érdekessé, tartalmassá tud válni. Hogyan? Mitől? Nem „csinálnak” semmit, ám tekintetünknek kitett színpadi jelenlétük magának a létezésnek, a mindennapiságnak a pátoszmentes, szinte észrevétlen, csak színpadon feltárulkozó szépségét teszi nyilvánvalóvá, észrevehetővé.

A „koreográfus, aki nem koreografál” címke már egy másik, szintén francia (belga) kortárs koreográfusnak, Alain Platelnek is kijárt. Jérôme Bel sem „koreografál”, előadásaiban még voltaképpen tánc sincs szükségszerűen. Mulatságos, hogy bő évtizede emiatt be is perelték, mert nem voltak „értékelhető” tánclépések egy táncelő­adásként meghirdetett előadásban.

Eddig három produkciója volt látható a Trafóban, mindhárom különböző szereplőcsoportokkal: profik, civilek, sérült emberek. Ezek a szereplőcsoportok arra mutatnak rá, hogy a színpad nem a kiválasztottak birodalma csupán, hanem mindenkié. A tánc demokratizálódásáról is beszélnek Jérôme Bel előadásai kapcsán. A virtuózok világát is átkeretezi: hagyományosan az elérhetetlen, csodálatos táncosok külön világban élnek, aurájuk van és mindig saját tökéletességükben jelennek meg; Jérôme Bel azonban úgy ülteti fel a virtuóz thai táncost, Pichet Klunchunt a színpadra (és önmagát, mint profi koreográfust), mintha épp interjút készítene; ebből született a csodálatos Pichet Klunchun és én című darabja. Megismerjük a thai táncost, születésének történetét, a régi, klasszikus keleti táncformát, mindezt úgy, mintha egy tánctörténeti egyetemi órán volnánk. Ám azt is megismerjük, hogy a táncforma mára nehezen „olvashatóvá” vált, a kódokat a néző nem érti, a forma kihalt; a thai khon stílusú tánc ma Thaiföldön turistáknak játszott látványosság. Jérôme Bel maga pedig a konceptuális tánc képviselőjeként saját gondolatairól beszél ugyanebben a darabban. Elkezdődik egy olyan Kelet–Nyugat-párbeszéd, amiből a Nyugat nem vesztesként jön ki (mint koráb­ban a színháztörténetben, mind­azok­nál az alkotóknál, akik Kelet fele fordultak: Artaud, Brook és még sokan), de nem is nyertesként. Éppen a dolgok rendkívüli bonyolultsága, ambivalenciája mutatkozik meg. És Jérôme is bemutat néhány „konceptuális” táncjelenetet, amiben ugyan nem történik szinte semmi, mégis mély filozófiai jelentések bontakoznak ki: Jérôme arról beszél, hogy nem kíván a néző fölé helyezkedni azáltal, hogy ő többet tud, jobb, ügyesebb, kifinomultabb. Olyan „üres” képekkel, mindennapi mozdulatokkal dolgozik, ami alatt a néző önmagára reflektálhat. „És ezért miért fizetnek a nézők?” – teszi fel a logikus kérdést keleti beszélgetőtársa. „Mert ilyen a kortárs művészet”, hangzik a válasz, semmi bizonyosság nincs, csupa kockázat, ez a lényege.

Jérôme Bel negyedszer is Budapestre jön; március 16. és 18. között Gala című darabja látható a Trafóban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.