Színház

Független Színház: Szent tehenek

  • - sisso -
  • 2014. május 10.

Színház

A Független Színház Szent tehenek című akciószínházi előadásában és kirekesztési útmutatójában jelenetek: Csuszláger Jancsikának a párttitkár szerint el kell vinnie a balhét mindjárt az elején, a Fővám téren.

A miniszterek elnöke hivatalosan bejelenti a mukkprogramot a Corvinus Egyetem előtt, és egyúttal megidézi Jeszenszky Géza volt külügyminiszter és önjelölt antropológus szellemét. Az egyetemről kifelé igyekvő népek meglepődve nézik az etűdöt. Elvezetik a mukkokat a közönség soraiból. Családokat választanak szét. Egy utcai árus, egy író és egy nő találkozik a Kálvin téri üzletház előtt. Kiderül, hogy a nő terhes, megverik. Néha úgy érezzük, segítenünk kéne, de nem tesszük, mert ez csak színház.

Az Egyetem téren egy munkaügyi hivatalnak álcázott virágtartónál szado-bürokrata végez rövid felmérést az előző jelenetekből már ismerős szereplőkkel, majd mindenkiről megállapítja, hogy alkalmatlan. "Ha nem tetszik a rendszer, el lehet húzni a picsába!" - mondja a hölgy, és erre megjelenik néhány, bőröndjét kerekeken húzó fiatal, hogy flashmob keretében hívják fel a figyelmet: az elmúlt majd' két órában látottak miatt fiatalok ezrei távoznak az országból. Ez egyben a finálé a színházi vonulás végére, amelyhez bármely pontján érdemes volt csatlakozni, de a legjobb, ha az elejétől, mert minden perce nemzetismereti kincs. A szemünk előtt játszották el roma és nem roma fiatalok politikusoknak és egyéb veszélyes foglalkozású embereknek kiszolgáltatott önmaguk abszurd élethelyzeteit. Örömmel vegyes rettegéssel vettük tudomásul, hogy ez a fajta utcaszínház itt is nagyot üt.

Ahogy Fátyol Hermina, az előadás rendezőasszisztense olvasta még az elején Alina Serban, a londoni Királyi Színiakadémia első végzett roma származású alkotója üzenetéből: a színház találkozás. És igen, ez egy első osztályú harmadik típusú találkozás volt.

Budapest, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.