Színház

Rendszerhiba

  • - urfi -
  • 2014. május 10.

Színház

Rosszul kezdődik. A véleményalkotásra, sőt színpadra lépésre ösztökélt közönség motiválatlan és ötlettelen, egyrészt mert általában már csak ilyen, másrészt mert még nem látott semmit, ami megmozgatta volna. Ez a felvezetés már csak azért is fölösleges, mert maga az előadás néhány jelenet után és az erőltetett bevonási kísérlet nélkül is torkon ragad, és el sem ereszt a végéig.

A Katona Ifjúsági Programjában részt vevő diákok láttán a Jövőképtelen című gimnáziumi előadás jutott eszembe (kritikánkat lásd online felületünkön: Elhúzni ebből az országból, 2012. június 27.). Ott szintén kamaszok beszéltek kamaszok életéről, iskoláról és politikáról, és ez az érintettség a hitelesség érzetét keltette a nem csak korosztályos kategóriában kiemelkedő produkció nézőiben. Nemcsak arról van szó, hogy jobban hiszünk a diákoknak, mint a hivatásos színházcsinálóknak, hanem hogy érezhetően (saját) problémákat akarnak megérteni, és nem az elméleteikhez keresnek színpadi illusztrációt. A Rendszerhiba elején például hiába aktuális, szellemes és nyomasztó a farsangra turulnak maszkírozott osztályfőnök, az emlékezetes parlamenti bakit (Juliska vs. Iluska) megismétlő mélymagyar osztálytársak meg a rendszeridegen módon Batmannek öltözött és ezért kitaszított lány története - ennél sokkal erősebbek a mindennapi megaláztatásokat, a tekintélyelvű működés eszelősségét vagy a tanárok és szülők ismerős, hülye reflexeit tárgyazó, néha kegyetlen, de sokszor empatikus jelenetek.

Bátran és élesen jelennek meg az új oktatáspolitika agyrémei, de mint az alapvetően a fortélyos félelemre épülő rendszer szerves részei. A színpadon sodró humorral, képi fantáziával, a testüket és a hangjukat tudatosan használva remekelnek a diákok, a néző pedig joggal érezheti, hogy előbb rágná le a saját kezét, mint hogy visszamenjen abba a pokolba, amit magyar közoktatásnak hívnak a felnőttek. Ahová a gyerekeiket küldik.

Katona Sufni, április 1.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.