Színház

Ha nem hallod, nem fáj

Utolsó

  • - ta -
  • 2014. október 25.

Színház

Rába Roland rendezése lassan, szinte ráérősen kezdődik egy „nagyboltban”, valami akcióktól és utolsó leárazásoktól hemzsegő, mindent áruló bevásárlóközpontban.

A remek díszlet – Menczel Róbert munkája – abszolút valószerű, nagyszabású és ismerősen hat. A darab első fele két pár története körül forog; egyikőjük egy siket lány, aki színészetet tanul, a két férfi pedig arról győzködi, hogy fölösleges vagy egyenesen reménytelen, amit csinál. A Mázló Tímea által alakított figura az előadás fénypontja: valóságosságában, a színésznő beszédproblémájával, de egész színésszé válásának valódi kérdéseivel – hiszen ő maga is siket – izgalmas mind a problémafelvetés, mind a színházi megjelenítés. Talán az előadás folyamán az ő alakja és ügye az egyetlen valóságos és bonyolult kérdés, ami a nézőben tovább munkálhat. Tényleg: lehet-e színész valaki, aki siket?

A Ionesco Rinocéroszok című darabjából ihletődött, improvizáción alapuló előadás egy olyan világot próbál teremteni, amelyben valami apokaliptikus megy végbe, a szereplők szélsőséges élethelyzetbe kerülnek: bezárulnak a boltba, majd a terjedő „vírus” – ami inkább egy elembertelenedési folyamat – hatására felfalják egymást. A vámpírrá válást tömegfilmes képekből rakja össze az előadás; van, amikor viccesek, de talán inkább félelmetessé kéne válniuk.

A színészek láthatóan sokat és gyakran fölöslegesen „beszélgetnek”, ritkán humorosak és nem elég erős kézzel vezetettek. Az apokalipszis lovasai gyorsan begaloppoznak, számos valós utalást, idézetet ismerünk fel, még miniszterelnökünk hangja is megszólal, mondván: „Itt ma minden megtörténhet.” Ám az előadás rendkívül példázatossá, színházilag egyszerűvé válik, a súlyos mondanivalót mintha piros ceruzával és sokszor húznák alá nekünk: ez itt a vég, ­állatok lettünk, azaz hát egymás farkasai. Me­nedék is csak azok számára van, akik nem vesznek tudomásul semmit ebből a világból – azaz süketek.

Proton Színház, Trafó, szeptember 11.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.