Színház

Közömbös idők

Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott

  • Tompa Andrea
  • 2014. október 25.

Színház

Van ez a két alak. Hogy melyik melyik, maguk sem tudják, olykor nekifutnak, hogy kiderítsék, és amikor megvan, hogy ki Rosencrantz és akkor következésképpen a másik Guildenstern, az is csak pár percig tart. Nincs nekik identitásuk, alanyiságuk. Ők és ez az egész darab jó erősen rá van oltva egy shakespeare-i és egy becketti tőre (a Godot-ra várva tapinthatóbb, mint a másik angol), ám ami kisarjad, elég egyedi. A posztmodern egyik nyitódarabja majd’ ötvenéves; az ősbemutató 1967-ben volt Londonban.

Ez a két alak Shakespeare-nél még azt az utasítást kapja a királytól, hogy ismerjék ki Hamletet, tudják meg, mitől zavarodott meg, aztán zsebükben egy paranccsal Hamlettel hármasban hajóra szállnak; ám – mint ismeretes – szomorú végük lesz: nem Hamlet fejét veszi az angol király, hanem az övéket, mert Hamlet új parancsot ír.

Mindenesetre a darab nyitányánál a két alak fej vagy írást játszik. Nagypál Gábor és Kaszás Gergő csodálatos játékossággal, öröm, meglepetés, düh és közöny közt hosszan hullámozva veszi tudomásul, hogy mindig, mindig fej. Kaszás a filozófus, a szillogizmusok és bölcsességek morcos kedvelője, Nagypál a pragmatikus, könnyű és mosolygós bohóc. Ők Beckett örökösei, beszélnek, elmélkednek, filozofálnak, húzzák az időt, de tett, emlékezet vagy célszerűség nincs. Olykor felrémlik, hogy mintha hívatták volna őket, de hogy ki és miért, nem idézhető fel. És talán menni is kéne valahova.

El is indulnak: a tér körkörös, egy nyitott-zárt játszóteret formáz, kötéllel, homokkal, hintával (díszlet: Varga-Járó Ilona, bár nyilvánvalóan „rendezői” díszlet is). Ros és Guil, ahogy a darab nevezi őket, bár asszisztál, segédkezik a hamleti történethez, a halála felé evez anélkül, hogy valaha is összeállna bennük a történet és benne saját szerepük. Az is csak a végén rémlik fel valamennyire, hogy nemet mondhattak volna. De elmulasztották. Ez az identitás, emlékezet és önemlékezet nélküli páros lehetne nagyon példázatos is: fölöttük történik a történelem, sőt, velük, a közreműködésükkel, kezük által, mégsem áll össze semmi számukra. Ahogy ez minden létező történelmi pillanatra, fordulatra érvényes volna, úgy a maira is. Ha Max Weber szerint hatalom az, ha egy társadalmi kapcsolaton belül van rá esély, hogy valaki saját akaratát az ellenszegülés ellenére is keresztülvigye, függetlenül attól, hogy min alapul ez az esély, nos, itt már nincs ellenállás, mert hiszen nincs semmilyen mást akarás sem, csak öntudatlan végrehajtás. Tehát a hatalom sem hatalom már, hanem a dolgok nyugodt természete, mint ahogy lemegy a nap – vagy feljön a föld, ahogy ebben a darabban mondják. A Hamlet méregfogát húzza ki Stoppard: nem lehet hatalomról beszélni ott, ahol az identitások felszívódtak, a polgárok úgy cselekszenek, hogy nincsenek tudatában tetteiknek. Nem véletlen, hogy az 1971-es magyar bemutatón (a Nemzeti Színházban tartották, Sinkovits Imre és Avar István játszotta) a kritika szükségesnek tartott ideológiai magyarázatot adni a darabra, ami a szocialista nézőponttól annyira idegen volt.

Szikszai Rémusz rendező szerencsére nem példázatot, hanem színházat rendez, láthatóan az érdekli, hogy a színházról tegyen állításokat. A játékosság vonzza, az, hogy minden mondat mögött élő helyzet, kimozdított várakozás legyen, elevenen lüktető színházi vér. Hiszen a darab másik nagy témája maga a színház: Ros és Guil színészekkel találkozik – a Színészkirályt Fodor Tamás alakítja varázsosan, csábítóan és öntudatosan –, akik majd eljátsszák az „eredeti” Hamletben a király meggyilkolásának történetét. Innentől a darab összekuszálódik, egyre mélyebben gabalyodunk a színház hálójába, és már bizonytalanok vagyunk, hogy mit látunk. Ördöngös tükörrendszerbe kerülünk.

Az előadás hamleti rétege azonban – amikor Rosencrantz és Guildenstern már belekeveredett a történetbe, a király és a királyné keze alá játszik – gyengébb színházilag: a szövegrészek ismertek, ahogy a történet is, amelyet a rendező nem tud kifordítani; itt talán a darab is elnehezedik. Hamlet és Ofélia megjelenítése nem válik emlékezetessé (Király Attila és Simkó Katalin). A királynak (Tamási Zoltán) élő kapcsolata van a két bohóccal, hármasuk eleven, izgalmas. Gertrudból (Bánfalvi Eszter) keveset lehet megjegyezni, talán csak annyit, hogy túl sokat iszik.

A színházról szóló mondatok élesen rezonálnak a mára, anélkül, hogy különösebben hozzá kellene bármit tenni az eredeti szöveghez: a színház szegény, kiszolgáltatott, minden igényt kielégít, és az igények elég alacsonyan is vannak, a néző némi térítésért cserébe bele is játszhat a cselekménybe, ahol szüzeket is gyaláznak. Ilyen időkben ez is lehetséges. Milyen idők? – kérdezi Ros. Közömbös idők. Azaz gyalázatosak.

Szkéné Színház, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.