Színház

Minden muszlim tudatában

Gyökössy Zsolt: A második teríték

  • Tompa Andrea
  • 2016. november 27.

Színház

„Ők gyűlölnek. Tálcán kínáljuk a humánus társadalmi rendet, azok pedig hihetetlen alattomosan, misztikus hittel és fanatizmussal orvul támadnak, ölnek!”, állítja az Újszínház színpadán egy NATO-tiszt, akiről kiderül, hogy „civil jelmezbe bújtatott terroristák” likvidálása a feladata. A férfi egy közelebbről meg nem nevezett, „más vallású” ország NATO-bázisáról érkezik haza meglepe­tés­szerűen, „európai” – közelebbről szintén meg nem nevezett – otthonába.

Mindössze két órára, a 25. házassági évfordulójára. Erről a két óráról szól ez a felettébb különös, kétszereplős előadás. Felettébb, mert még a szünetben sem tudható, hogy melyik eszme fog győzedelmeskedni: a feleség toleráns, lágy humanizmusa, a nyitott Európa vagy a férj harcos álláspontja.

A férjet Robert Adamnak hívják. Valahol Nyugat-Európában vagyunk, valamilyen globalizált világban, ahogy folyton mondják, bármit is jelentsen ez; sok itt a köd, a NATO-bázistól kezdve az ott folyó műveletekig minden homályos. Ez a „távoli”-nak, tehát idegennek mondott helyzet viszont éppenséggel közeli: azt jelzi, hogy mindaz, amiről ez a darab szól, immár itt van a szomszédban, az ajtón kopogtat. A színpadi világ az „ők” és a „mi” szembenállására épít.

Hamar kiderül, hogy „ezekkel” nem lehet befogadó módon bánni. Még a legártatlanabb itt tanuló muszlim orvostanhallgató lány is visszajöhet majd egyszer egy terrorista csoportban mint keleti
Jeanne d’Arc.

A darab rengeteg nézői félelmet mozgósít, az iszlámot megbélyegzi, veszélyesnek nevezi, homogén, differenciálatlan, veszélyes csoportként kezeli képviselőit, akik ellen harcolni kell. A ma Magyarországon legaktuálisabb fóbiát tematizálja és egyben tovább erősíti: hisz a harc, mondja a férj, „benne van minden muszlim tudatában!”. A színház bármire lehet alkalmas eszköz – most épp gyűlöletkeltésre.

A drámának szomorú vége van, az emberiesség, tolerancia, a „mindent megengedő Európa” csődjében kulminál, tehát egy nagy ideológiai összeomlás tanúi vagyunk. A történet azzal érne véget, hogy az asszony, a „soft power” rábeszéli férjét, hogy mondjon le gyilkos munkájáról, de az utolsó csavar azt tartogatja: késő, a béke már nem lehetséges.

A drámát két feszültségforrás viszi előre: a férj féltékenysége és a házastársak közti alapvető értékkülönbségek, azaz egy ideológiai vita. A felület ártalmatlan házasságdráma, a mélység azonban veszélyes gondolatok gyűjteménye.

De a lélektani szituáció alapvetően hamis, a szerző az ideológiai vitát házasságdrámának álcázza, sőt: egy jó, szerelmes pár kapcsolatának. A hirtelen betoppanó (fél éve nem látták egymást) férjet a feleség „minden este ugyanúgy várja”, mint most: gyertyafényes vacsora, töltött kacsa a sütőben. Minden este egy sült kacsa? A férj viszont rettentő féltékenykedésével mérgezi a kurta találkozást. Vajon, ha egy feleség a 25. évfordulón ilyen gyanakvásnak van kitéve, ennyire nincs a két ember közt bizalom, akkor az mitől is nevezhető jó házasságnak? De ha a szerző a feszült katonaférj paranoid állapotáról akart volna írni, az másik darab lenne. A drámaíró/rendező nem találja, mivel tegye drámaivá a színpadi helyzetet (magyarán: miről is szóljon a darab), és a gyanúsítgatást választja; mindez színházi pótcselekvés. A feleség megadóan tűri. Egyáltalán: a feleség birkatürelmű. Mellesleg neki neve csak a 2. felvonásban lesz, foglalkozása végig nincs, csak meg nem nevezett szakmája.

Lenyűgöző, ahogy a férj árnyékaként viselkedő feleség ura mellé térdelve, máskor a földön ülve, a Nagy Fehér Férfit szolgálva mondogatja humanista eszméjét, a „civil” szempontot. Vicces, mikor a férjnek arra a kérdésére, hogy a NATO-bírálatát honnan szedi, azt feleli, hogy a plázákban meg a fodrásznál hallotta. Ezek a nők nyilván nem olvasnak, nem tájékozódnak, max. plázába járnak.

Másik kérdés: lehet-e jó egy házasság akkor, ha ekkora értékkülönbségek vannak huszonöt éve? Ha a katona férj cselekedetei és az asszonyi elvek ennyire nem egyeztethetők? Aligha van még tartalék ebben a kapcsolatban – pedig míg szünetre megyünk, egy kis házastársi légyott is lesz.

Az előadás hagyományosan papírszagú szalonbeszélgetés, olykor belengi a pátosz („szívem buta katonája”, mondja a feleség a férjnek). A két színész, Kökényessy Ági és Kaszás Géza nagyon szűk sávban mozoghatnak, hisz nincs valódi eljátszható lélektan valós szituációkkal; tisztességesen teszik, amit itt lehet.

Gyökössy Zsolt írója és rendezője az estnek; írói munkássága kevéssé létező, mindössze két másik eredeti darabját ismeri a színházi adatbank; rendezőként 1952 óta van pályán, legalább száz darabot vitt színre. Műve hamis szituációkra, párbeszédekre, nem létező kapcsolati működésre épül. A darabot telefonok, becsöngető emberek bonyolítják, meg a pár egyetlen fiának története, aki orvosként majd ugyanabba a muszlim országba megy segítőnek. De az is kiderül: a szerelem nem tudja áthidalni a kulturális, vallási különbségeket. Nem dráma van, hanem ideológia.

Újszínház, Bubik István Stúdiószínpad, október 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.