Színház

Európa felfal

Dosztojevszkij: A krokodilus

  • Tompa Andrea
  • 2016. november 20.

Színház

A felszín ártalmatlannak tűnő, nagy képi erőket mozgató, kissé értelmezhetetlen mese. A mély­struktúrában viszont komoly ideológiai tartalmak rejtőznek, kibeszéletlen, zavaros, eurofób gondolatok. Mindez Dosztojevszkij köntöséből bújik elő.

Ahonnan egyébként ilyen színekben nem nehéz előhúzni ezt az Európa-ellenességet. Bár távoliak az idők, egész más a kontextus, és az előadás is régieskedik A krokodilus címmel. A fantasztikus kis elbeszélés 1864-ben íródott; műfaja afféle szatíra, Gogol elbeszéléseihez szokás hasonlítani, nem jellemző a szerzőre. A történet Dosztojevszkij politikai gondolatainak metaforája: Péterváron egy német vállalkozó által közszemlére kiállított krokodil bekap egy – éppen külföldi útra készülő – orosz hivatalnokot; a csinovnyik ezután a krokodil belsejéből szólal meg és üzen, tanítja polgártársait, fejti ki nézeteit; egyre többen kíváncsiak rá. A liberális körök ellen irányuló szatíra – egyesek szerint anno Csernisevszkij volt ez a felfalt főhős – a német krokodilmutogató, azaz Európa és a csinovnyik, azaz az oroszság történetéről szól. Ez a krokodil, az ősi leviatán, amely mint egyfajta Nyugatról érkező Antikrisztus felfalja Oroszországot. A nyugati civilizáció és az orosz tradíciók derbije ez a 19. század második felében.

A Nemzeti színpadán nagy látványosság kerekedik a nem túl jelentős elbeszélésből (melyből ugyan már készült másutt is színházi előadás), s az egész kissé vékonyka, úgy a történet, mint a gondolati tartalom felől nézve. A „darabnak” nincs szerzője a színlap szerint, vélhetően a rendező saját adaptációja (dramaturg-fordító: Kozma András). Németes könnyűzene és krinolinban táncoló, nevetgélő pár adja meg az előadás időtlen kereteit; nem­igen tudjuk, hol vagyunk. Egy hálóba csomagolt, óriási krokodilt csörlővel a magasba emelnek (csodálni való színpadtechnika), majd egy tört magyarsággal beszélő bajor stüszivadász-jelmezes, groteszk, nagy hasú figurát ismerünk meg mint krokodilmutogatót. A hatalmas hüllő kettévágva, a színpad két oldalán foglal helyet sokáig. Az elnyelt csinovnyik, Ivan Matvejevics ezek után animációról szól majd a közönséghez az állat belsejéből (az animáció vicces, gyermekrajzhoz hasonló).

Az egész előadáson végigvonuló erősen formai-vizuális játék a gesztusnyelvre, a testi kifejezőerőre és a látványbeli hatásokra helyezi a hangsúlyt, nem a lélektani folyamatokra. A Nemzeti vendégrendezője, Valerij Fokin az orosz színházi avantgárd legjelentősebb alakja, Vszevolod Mejerhold szellemi hagyatékának őrzője, továbbvivője (alapítója például a moszkvai Mejerhold Központnak). A gesztus, a jelmezvilág erősen idéz is egy-két Mejerhold-előadást (az Álarcosbált vagy A revizort). Mégis, mindez puszta technikának, látványosságnak, üres, kissé régies, tét nélküli játéknak tűnik; inkább emlékezete van, mint elevensége; gyakran szépelgő és öncélú. A játék elidegenített és távoli: mindenkin mikroport van, hisz a Nemzetiben enélkül nem lehet a szavakat megérteni. Alig van kapcsolat a nézővel. A csinovnyikot alakító Horváth Lajos Ottónak nem sok lehetősége van a játékra, hisz mindjárt elnyelik; Tóth Auguszta a feleség szerepében vicces, jó a gesztusnyelve, tud poentírozni; egyedül neki adatik egy picike történetcserép, egyre indignáltabb özvegy lesz belőle.

De nem is nagyon látszik, mi volna itt a tét. Az elnyelt Iván drámája? Nyilván nem, hisz nincs lélekrajz. Akkor valami más, ami a rejtett szimbólumok mentén bontakozik ki?

A németség hangsúlyos az előadásban (Dosztojevszkij szinte minden német karaktert taszítónak ábrázolt a francia, angol, zsidó karakterei mellett). Ahogy az oroszság is hangsúlyos a jelmezek, szavak szintjén. Ivánunk a messzi, megragadhatatlan háttérből, a krokodilgyomorból egy adott pillanatban kissé eltorzított Örömódát énekel; ez ma már nem szimplán a IX. szimfónia egy részlete, hanem az Európai Unió himnusza. A krokodil gyomrából Ivánunk politikai, társadalmi kérdésekkel foglalkozik, bár e kérdések sosem megragadhatók vagy konkrétak, csak a feleség panaszkodik, hogy mióta az ura a krokodilban él, csak ilyesmivel törődik; Iván mögött sokosztatú képernyőn rajzfilm és élő krokodilok sorjáznak mint megannyi leselkedő/játékos szörny. Köztük hirtelen Angela Merkel is feltűnik egy pillanatra. Más politikust nem látunk.

Európa, németség, Merkel – és még hátravan egy hatalmas krokodilorgia. Melyben most már nem a hagyományos orosz, 19. századi ruhákat viselik, hanem modern, „nyugatos” fekete estélyiket, mindenki fején pedig fényes fekete krokodilmaszk. Hatalmas hüllők szobrai népesítik be a színpadot (elvégre nem szegényszínház ez, az orosz vizuális és zenei stáb kitesz magáért). Ez tehát a megbabonázott tömeg, akihez Ivánunk szavait intézte, és akiket „krokodillá” térített. Egy pillanatra a vetítésben még afféle szivárványszínű dicsfényt is kapott Iván, amint leszáll hívei közé. Aztán mintha csak az Ördögnél tartanának bált. Ebben a krokodilpokolban lassan elszabadul a csoportos orgia, a krokodilok nagy hörgések közepette, hosszan kopulációt imitálnak a félsötétben.

Vajon ezt a jelsorozatot – németség, Európa, Örömóda, Merkel, szörnyekké válás – miféle gondolati-ideológiai síkon kéne összerakni? A világot szörnnyé változtatta Európa? A németek? De hogy ne csak a keleti nyitás jegyében zajlódjon az előadás, szerepel benne egy férfi, aki szívesen beállna a lenyelt férj helyére: ő egy miniszterelnök-önjelölt, aki majd rendet tesz, ígéri. Höhö, kis kacarászás a nézőtéren.

Nemzeti Színház, október 9.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.