Színház

Most mi van?

Pintér Béla és Társulata: Anyaszemefénye

Színház

A múlt év egyik legfontosabb színházi eseménye kétségkívül Pintér Béla beszéde volt, melyet a kormány kulturális törvénycsomagja elleni tüntetésen mondott el a Madách téren december 9-én. Pintér – saját esztétikai alapállásának deklarálása és indulatainak szabadjára engedése mellett – mégiscsak feltett egy, a képtelensége és egyszerűsége ellenére teljesen jogos kérdést: most mi van?

A helyzet másik abszurditása, hogy ezt a beszédet Pintér Béla mondta el. Magyarországon a színházi struktúra valamiért még mindig ott tart, hogy a függetleneknek állandóan magyarázkodniuk kell a létezésükért. Pintér Bélának is, pedig amit ő csinál, az népszínház, és ennek legékesebb bizonyítéka társulatának legújabb produkciója, az Anyaszemefénye, amelynek bemutatója a 460 férőhelyes (összehasonlításul: a Katonában 370 szék van) Újpesti Rendezvénytérben volt, ahol több előadásukat is rendszeresen játsszák (és pillanatok alatt el is kelnek a nagyon drága jegyek).

Ilyen léptéknél már Pintér sem kockáztathat, általa kikísérletezett, korábbi előadásaiban már működőnek bizonyult technikákat és témákat bont ki és vegyít. A zenei módszer
A bajnokból is ismerős (ahonnan két színészt is átvesz az előadás: Jordán Adélt és Nagy Ervint), csak most Bach-, Händel- és Mahler-művekre éneklődik így-úgy az, hogy a kurva életbe’, meg az, hogy finom a sajtmártás, hogy a gyereknek karateedzése van. Családi plusz munkahelyi dráma van a Soha vissza nem térőben is, a tévéshow-k világába pedig a Kaisers TV, Ungarnban kóstolhatott bele a néző.

Az expozíció viszont realistább a megszokottnál, emberek próbálják megoldani a családi problémáikat, sokáig nincs is világirányító ősgonosz, fatális véletlen, már-már olyan, mintha egy Pintér Béla nyelvi humorával összegyúrt Jelenetek egy (illetve két) házasságból filmben lennénk. Csongor és Kamilla (Thuróczy Szabolcs és Roszik Hella) tipikus, majdnemboldog házaspár, a férjnek a szex kevés, a feleségnek az elismerés, és van egy (talán autista) fiuk is (Fáncsik Roland), akit kénytelenek voltak intézetbe dugni a munkájuk miatt. Állítólag mindennap meglátogatják, és érződik rajtuk a keserűség, hiszen ők ezt máshogy képzelték, de a megkönnyebbülés is, hogy mégiscsak rajtuk áll, mikor kapcsolják be a szerető szülő funkciót. Brigitta és Péter (Jordán Adél és Nagy Ervin) majdhogynem álompár: sikeresek, jól megy nekik, a férjnek tévécsatornája van, a feleségnek reggeli műsora, és a cuki kislányuk (Stefanovics Angéla) ártatlan bociszemekkel énekli a kamerába, hogy mennyire szereti anyut. A két házaspár egy csapatban dolgozik, amelyben ötödik kerék Eszter, az örök szingli, aki mindig kéznél van, de csak pótlék lehet. Az előadás itt, az expozícióban, vagyis abban nagyon jó, ahogy a hamisságot, a felszín felszínességét megmutatja; a házasság, a család épp olyan, mint egy tévéshow, ami látszik belőle, az talmi csillogás, és egyikben sem lehet őszintén beszélni a problémákról, hiába a hatalmas kivetítő és a jó szándék. Az Anyaszemefénye szereplői tulajdonképpen igyekeznek, de aztán mégsem sikerül, csak sajnos ott a gyerek, ugye.

Kíváncsian várom, mi lesz ebből. Aztán a problémák elmélyült kibeszélése helyett mégiscsak megjönnek a cselekményt felpörgető Pintér Bélá-s fordulatok meg a végzet, és minden szétesik, tragédiába torkollik – érdekes, hogy az előadásnak ez a része kevésbé izgalmas, pedig Jordán Adél a csillagokat is lejátszsza az égből a megőrülős jelenetében, de tényleg; és szívszorító, hogy kislánya pont ekkor érik nővé (vagyis potenciálisan anyává). De például nem egyformán látszik a két házaspár, viszont a balsors egyformán sújtja őket, és talán ezért van az, hogy a Csongorral és Kamillával történtek sokkal esetlegesebbnek tűnnek.

Ráadásul az is kiderül, hogy a szereplők életét szunrakumesterek irányítják (a bunraku egyébként valóban egy japán bábtechnika), erről a tévéshow egyik vendége, Lí Pagoda Károly mesél. Szavai a szemünk láttára valósulnak meg, amikor egyes jelenetekben a szereplőket kis, gurítható emelvényeken gördítik be a titokzatos, fekete ruhás, fekete álarcos szunrakumesterek. Azt ugyan nem értem, hogy miért lóbálnak néha fekete husángot, de lehet, hogy olyan jól sikerült beleolvadniuk a háttérbe, hogy nem figyeltem eléggé. Folyton emlékeztetnem kell magamat, hogy azon kéne gondolkodni közben, sors vagy akarat, gének vagy nevelés, és hogy – Lí Pagoda Károly szavait idézve – mikor „dönt a kis figura úgy, sorsát megváltoztatja”, ha egyáltalán. Vagyis inkább tűnik ez a bábozás a forma tartalommal való megtámogatásának, színpadtechnikai módszer kistafírungozásának, mint főcsapásnak.

De az is eszembe jut, hogy mennyire profi és gördülékeny ez a színházi gépezet, minden olyan könnyed és elegáns, még a székek is kényelmesek, és a lábaknak is jut elegendő hely. Mintha nem is a függetleneknél lennénk.

UP Újpesti Rendezvénytér, 2019. december 22.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.