rés a présen

„Vállalkozói szemlélettel alkotni”

Bérczi Zsófia, az Élőkép Színház alapítója

  • rés a présen
  • 2020. február 16.

Színház

rés a présen: Hogyan jutottál el a fotózástól a színházig?

Bérczi Zsófia: A MIE fotószak számomra híd volt a szabad alkotás felé. Előtte jártam a BME építészkarára – díszlettervező szerettem volna lenni, az Arvisura színészstúdiójába, és más előadó-művészeti tréningekre. Miután 1995-ben egyszer láttam egy vizuális színházi előadást – amelyre Szabó Gyuri hívott meg a PeCsába – tudtam, hogy ez az én utam. Kár, hogy a jeruzsálemi School of Visual Theater létezéséről akkor még nem tudtam, így csak jóval később, 2013-ban juthattam ki egy szemeszterre.

rap: Mikor és kikkel kezdted az Élőkép Színházat?

BZS: 2004-ben a projektjeim megvalósításához hivatalos forma kellett, így született meg az Élőkép Egyesület. Szükség volt 10 alapító tagra, erre az akkori alkotótársaimat kértem fel (Bársony Júlia, Fenyvesi Boga, Kántor Kata, Terebessy Tóbiás stb). Az alapkoncepció az élő képzőművészet, a vizuális színház volt, amelyben minden színpadkép képzőművészeti alkotásként valósul meg, élőben a szemünk előtt.

rap: Most milyen produkciók vannak műsoron?

BZS: A Változás kapui című előadás bemutatójára (2002) teszem az Élőkép informális létrejöttét, azóta évente születnek darabok, amelyek közül a legtöbb a mai napig műsorra tűzhető. A Tarot Labirintust – melyben a néző az út elején kihúzott figura szerepében a tarot megelevenedett nagy arkánumai között találkozásról találkozásra jár – évente kétszer életre szoktam hívni, és ennek nemrég debütált a téli kiadása a Noha Stúdióban. Legközelebb március 6-án lesz látható az Eötvös10-ben a Fénygolyók, mely Az angyal válaszol című különleges dokumentumot dolgozza fel. Külön kiemelném a Lepkévé válást, mely megjárta már a teheráni Fadjr Színházi Fesztivált, díjat nyert a 2017-es World Stage Design kiállításon, most pedig a Kairói Kortárs Kísérleti Színházi Fesztiválra kapott meghívást.

rap: A Labirintusok fesztiválsiker. Minek köszönhetően?

BZS: Mindkét labirintus-előadás a látogató belső kérdésére keresi a válasz(oka)t, mindkettőben nagy szerepe van a jól ismert orákulumoknak, hiszen a kihúzott kártyalap vagy a pá-kua kerék segítségével kipörgetett hexagram és annak vonása – a Ji Csing Labirintusban – szellemi tükröt tart a láthatatlan világból. Ez a jelenség a szinkronicitás elvén működik. Mi ehhez hozzátesszük a figyelmünket, odaadó jelenlétünket, amihez a nagyrészt általam megálmodott – vizuális és prózai elemekből álló – rendszerek adnak keretet.

rap: Mi lesz a legközelebbi bemutatótok?

BZS: Részvételi előadás lesz Organitórium címmel a Bethlen Téri Színházban február 4-én, amelyben a látogatók megismerhetik és bejárhatják az ember alapvető élettani funkcióit ellátó szervrendszereit.

rap: Az Élőképen kívül hol lehet még összefutni veled?

BZS: Mostanában egyre többet jógázom, és a Mandala Jógastúdiók szervezésében az elmúlt évben elvégeztem a hatha jógaoktató-képzést. Vagy van egy baráti társaságunk, akiket a szufi dervis kerengés tart össze.

rap: Mik a terveid a húszas évekre?

BZS: Meg kell tanulnom vállalkozói szemlélettel alkotni, mert az állami támogatások szőnyegét lassan teljesen kihúzzák a független színházak alól is. Maradnak a megrendelések és a rentábilis projektek, amelyekből meg lehet élni. Szeretnék az arra alkalmas előadásokkal minél több fiatalhoz eljutni, és szeretném a témáimat – tarot, morfománok, szakrális táncok stb. – műhelyek keretében megosztani.

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.