rés a présen

„Vállalkozói szemlélettel alkotni”

Bérczi Zsófia, az Élőkép Színház alapítója

  • rés a présen
  • 2020. február 16.

Színház

rés a présen: Hogyan jutottál el a fotózástól a színházig?

Bérczi Zsófia: A MIE fotószak számomra híd volt a szabad alkotás felé. Előtte jártam a BME építészkarára – díszlettervező szerettem volna lenni, az Arvisura színészstúdiójába, és más előadó-művészeti tréningekre. Miután 1995-ben egyszer láttam egy vizuális színházi előadást – amelyre Szabó Gyuri hívott meg a PeCsába – tudtam, hogy ez az én utam. Kár, hogy a jeruzsálemi School of Visual Theater létezéséről akkor még nem tudtam, így csak jóval később, 2013-ban juthattam ki egy szemeszterre.

rap: Mikor és kikkel kezdted az Élőkép Színházat?

BZS: 2004-ben a projektjeim megvalósításához hivatalos forma kellett, így született meg az Élőkép Egyesület. Szükség volt 10 alapító tagra, erre az akkori alkotótársaimat kértem fel (Bársony Júlia, Fenyvesi Boga, Kántor Kata, Terebessy Tóbiás stb). Az alapkoncepció az élő képzőművészet, a vizuális színház volt, amelyben minden színpadkép képzőművészeti alkotásként valósul meg, élőben a szemünk előtt.

rap: Most milyen produkciók vannak műsoron?

BZS: A Változás kapui című előadás bemutatójára (2002) teszem az Élőkép informális létrejöttét, azóta évente születnek darabok, amelyek közül a legtöbb a mai napig műsorra tűzhető. A Tarot Labirintust – melyben a néző az út elején kihúzott figura szerepében a tarot megelevenedett nagy arkánumai között találkozásról találkozásra jár – évente kétszer életre szoktam hívni, és ennek nemrég debütált a téli kiadása a Noha Stúdióban. Legközelebb március 6-án lesz látható az Eötvös10-ben a Fénygolyók, mely Az angyal válaszol című különleges dokumentumot dolgozza fel. Külön kiemelném a Lepkévé válást, mely megjárta már a teheráni Fadjr Színházi Fesztivált, díjat nyert a 2017-es World Stage Design kiállításon, most pedig a Kairói Kortárs Kísérleti Színházi Fesztiválra kapott meghívást.

rap: A Labirintusok fesztiválsiker. Minek köszönhetően?

BZS: Mindkét labirintus-előadás a látogató belső kérdésére keresi a válasz(oka)t, mindkettőben nagy szerepe van a jól ismert orákulumoknak, hiszen a kihúzott kártyalap vagy a pá-kua kerék segítségével kipörgetett hexagram és annak vonása – a Ji Csing Labirintusban – szellemi tükröt tart a láthatatlan világból. Ez a jelenség a szinkronicitás elvén működik. Mi ehhez hozzátesszük a figyelmünket, odaadó jelenlétünket, amihez a nagyrészt általam megálmodott – vizuális és prózai elemekből álló – rendszerek adnak keretet.

rap: Mi lesz a legközelebbi bemutatótok?

BZS: Részvételi előadás lesz Organitórium címmel a Bethlen Téri Színházban február 4-én, amelyben a látogatók megismerhetik és bejárhatják az ember alapvető élettani funkcióit ellátó szervrendszereit.

rap: Az Élőképen kívül hol lehet még összefutni veled?

BZS: Mostanában egyre többet jógázom, és a Mandala Jógastúdiók szervezésében az elmúlt évben elvégeztem a hatha jógaoktató-képzést. Vagy van egy baráti társaságunk, akiket a szufi dervis kerengés tart össze.

rap: Mik a terveid a húszas évekre?

BZS: Meg kell tanulnom vállalkozói szemlélettel alkotni, mert az állami támogatások szőnyegét lassan teljesen kihúzzák a független színházak alól is. Maradnak a megrendelések és a rentábilis projektek, amelyekből meg lehet élni. Szeretnék az arra alkalmas előadásokkal minél több fiatalhoz eljutni, és szeretném a témáimat – tarot, morfománok, szakrális táncok stb. – műhelyek keretében megosztani.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."