rés a présen

„Vállalkozói szemlélettel alkotni”

Bérczi Zsófia, az Élőkép Színház alapítója

  • rés a présen
  • 2020. február 16.

Színház

rés a présen: Hogyan jutottál el a fotózástól a színházig?

Bérczi Zsófia: A MIE fotószak számomra híd volt a szabad alkotás felé. Előtte jártam a BME építészkarára – díszlettervező szerettem volna lenni, az Arvisura színészstúdiójába, és más előadó-művészeti tréningekre. Miután 1995-ben egyszer láttam egy vizuális színházi előadást – amelyre Szabó Gyuri hívott meg a PeCsába – tudtam, hogy ez az én utam. Kár, hogy a jeruzsálemi School of Visual Theater létezéséről akkor még nem tudtam, így csak jóval később, 2013-ban juthattam ki egy szemeszterre.

rap: Mikor és kikkel kezdted az Élőkép Színházat?

BZS: 2004-ben a projektjeim megvalósításához hivatalos forma kellett, így született meg az Élőkép Egyesület. Szükség volt 10 alapító tagra, erre az akkori alkotótársaimat kértem fel (Bársony Júlia, Fenyvesi Boga, Kántor Kata, Terebessy Tóbiás stb). Az alapkoncepció az élő képzőművészet, a vizuális színház volt, amelyben minden színpadkép képzőművészeti alkotásként valósul meg, élőben a szemünk előtt.

rap: Most milyen produkciók vannak műsoron?

BZS: A Változás kapui című előadás bemutatójára (2002) teszem az Élőkép informális létrejöttét, azóta évente születnek darabok, amelyek közül a legtöbb a mai napig műsorra tűzhető. A Tarot Labirintust – melyben a néző az út elején kihúzott figura szerepében a tarot megelevenedett nagy arkánumai között találkozásról találkozásra jár – évente kétszer életre szoktam hívni, és ennek nemrég debütált a téli kiadása a Noha Stúdióban. Legközelebb március 6-án lesz látható az Eötvös10-ben a Fénygolyók, mely Az angyal válaszol című különleges dokumentumot dolgozza fel. Külön kiemelném a Lepkévé válást, mely megjárta már a teheráni Fadjr Színházi Fesztivált, díjat nyert a 2017-es World Stage Design kiállításon, most pedig a Kairói Kortárs Kísérleti Színházi Fesztiválra kapott meghívást.

rap: A Labirintusok fesztiválsiker. Minek köszönhetően?

BZS: Mindkét labirintus-előadás a látogató belső kérdésére keresi a válasz(oka)t, mindkettőben nagy szerepe van a jól ismert orákulumoknak, hiszen a kihúzott kártyalap vagy a pá-kua kerék segítségével kipörgetett hexagram és annak vonása – a Ji Csing Labirintusban – szellemi tükröt tart a láthatatlan világból. Ez a jelenség a szinkronicitás elvén működik. Mi ehhez hozzátesszük a figyelmünket, odaadó jelenlétünket, amihez a nagyrészt általam megálmodott – vizuális és prózai elemekből álló – rendszerek adnak keretet.

rap: Mi lesz a legközelebbi bemutatótok?

BZS: Részvételi előadás lesz Organitórium címmel a Bethlen Téri Színházban február 4-én, amelyben a látogatók megismerhetik és bejárhatják az ember alapvető élettani funkcióit ellátó szervrendszereit.

rap: Az Élőképen kívül hol lehet még összefutni veled?

BZS: Mostanában egyre többet jógázom, és a Mandala Jógastúdiók szervezésében az elmúlt évben elvégeztem a hatha jógaoktató-képzést. Vagy van egy baráti társaságunk, akiket a szufi dervis kerengés tart össze.

rap: Mik a terveid a húszas évekre?

BZS: Meg kell tanulnom vállalkozói szemlélettel alkotni, mert az állami támogatások szőnyegét lassan teljesen kihúzzák a független színházak alól is. Maradnak a megrendelések és a rentábilis projektek, amelyekből meg lehet élni. Szeretnék az arra alkalmas előadásokkal minél több fiatalhoz eljutni, és szeretném a témáimat – tarot, morfománok, szakrális táncok stb. – műhelyek keretében megosztani.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.