"Nem gondoljuk, hogy itt vége a harcnak" – üzentek a kultúra szétverése elleni tüntetés szervezői

  • narancs.hu
  • 2019. december 10.

Színház

A Független Előadó-művészeti Szövetsége, a Katona József Színház, az Örkény István Színház és a Radnóti Miklós Színház.

"A tegnapi felemelő este olyan ritka szakmai és társadalmi összefogás eredménye, amilyenre vélhetően mindnyájan régóta vágytunk. Este hatig több mint ötvenezren írták alá petíciónkat a kultúra szétverése ellen, a szabad színházért és a független kultúráért szervezett tüntetésen pedig mintegy tizenháromezren tartottatok velünk. Köszönjük."

A szervezők, a Független Előadó-művészeti Szövetsége, a Katona József Színház, az Örkény István Színház és a Radnóti Miklós Színház közleményükben arról írnak, hogy "Manapság ritkán tapasztalhatjuk, hogy az apátia helyét átveszi a lelkesedés, hogy az emberek a választáson túl is élnek a demokrácia eszközeivel és intenzív tiltakozással fejezik ki nemtetszésüket, ha mindenféle szakmai és társadalmi egyeztetés nélkül próbálnak a fejük felett dönteni."

false

 

Fotó: Horváth Máté

Köszöntet mondanak a tüntetés szervezésében kulcsszerepet játszó fővárosnak,  - az önkormányzat adta a színpadot és a profi technikát - és Karácsony Gergelynek a határozott támogatásért, amelyről beszédében is hangot adott.

"... nem gondoljuk, hogy itt vége a harcnak. Biztos, hogy továbbra is szükségünk lesz erre az összefogásra a kőszínházi és a független szcéna, a színházi szakma és a közönség között. Mert talán mindenkinél nagyobb köszönet illeti közönségünket, mindazokat, akik nemcsak a nézőtéren, hanem a tegnapi tüntetésen is támogatták közös ügyünket. Azokat, akik megértették, hogy a tervezett törvény miatt színházi kultúránk súlyos veszélybe kerülhet és annak elfogadásával színházaink – melyeket szeretnek és támogatnak – soha többé nem lesznek olyanok, mint eddig voltak."

Lead-kép: Szokodi Bea

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.